Stor oppgang i ølsalget

Stor oppgang i ølsalget

Neida, overskriften lyver ikke. Vi har bare brukt et kjent  journalistiske triks. Det å kun se på en liten del av statistikken. I dette tilfellet det som kalles «sterkøl». Med andre ord øl med høyere alkoholinnhold enn 4,7% (Klasse D).

I 2012 ble det blant bryggeriene som er medlemmer av Bryggeri- og Drikkevareforreningen (BROD) solgt 2 317 832 liter sterkøl mot 1 471 449 liter året før. Noe som gir en oppgang på 57,52%. Vi finner bekreftelse på denne utviklingen i Vinmonopolets liste over deres 100 mest solgte øl der 53 av disse er norske mot 48 i 2011. Dette i tillegg til at Vinmonopolets ølsalg gikk opp 22,9%.

Nedgangen i ølsalget, som vi antar dere har lest om i media, skjedde først og fremst i Klasse D.  216 783 752 liter mot 220 866 099 i 2011 gir en nedgang på 1,85% og utgjør vel en halv million kasser øl. I tillegg kommer en nedgang på formidable 42,54% i klasse C. Her må nok Hansa 365 ta mye av skylden. Den ble sendt ut i store mengder i 2011 dro dermed opp tallene for klasse C fra 0 liter til knappe 1 200 000, mens de i 2012 var nede i knappe 700 000.

Totalt var nedgangen på 1,69% og selv om dette ikke er positivt er dette mindre enn de to foregående årene, der nedgangen var på 3,62 og 3,00%.

 

Skriv en kommentar