Pressemelding: Årets Øl-Innovasjon 2013

Finalistene i Årets Øl-Innovasjon er klare

Pressemelding: Årets Øl-Innovasjon 2013

Årets aller mest spennende nyvinninger på ølfronten kommer fra Vest-, Sør- og Østlandet. Aller sterkest gjør Vestlandet det med i alt seks av 10 øl fra Stavanger i sør til Florø i nord. Med alt fra lettølet Johnny Low fra Lervig på 2,5 prosent til byggvinen Ivar Aasen fra Kinn med hele 10,5 prosent.

Høy alkohol er det også i ølet fra Ringnes; Ringnes Superior Polaris som er en fatlagret dobbelbokk, for øvrig det første samarbeidet mellom et stort norsk bryggeri og et mindre (Brooklyn Brewery). Og i Nøgne Ø # 1000 og 1001, krydret øl med henholdsvis 10 og 10,1 prosent, sampakket og utsolgt i det den ble lagt ut for salg hos Vinmonopolet 1. november.

Butikkølkategorien er også representert med to øl fra Hansa, Hvete og IPA samt Fru Humle fra nyoppstartete Korvald Søndre Mikrobryggeri i Mjøndalen. Voss Bryggeri har innført en «ny» kategori i samme retning, nemlig VPA (Vossa Pale Ale) med aromaer av einer. Kinn har norgespremiere med en lys staut, Gamleguten. Det har også Nøgne Ø med sin kriek, surøl tilsmakt med skyggekirsebær fra Gvarv.

I alt 25 norske øl var påmeldt konkurransen Årets Øl-Innovasjon 2013. Det er ikke bare smaken som betyr noe, men også design, både emballasje og etikett, strategi, vekstpotensial, nytteverdi og selvsagt originalitet og nytenkning. Det er en meget faglig sterk jury som skal velge ut det mest innovative av disse.

I juryen sitter Trond Blindheim, rektor Markedshøyskolen, Steinar Killi, førsteamanuensis i industridesign, Arkitektur- og Designhøyskolen og Stein Øvre, grafisk designer i Creuna. Dessuten representanter for de fire aktørene som står bak prisen, Aase E. Jacobsen, Apéritif, Jørn Tore Persen, Ølakademiet, Per Ø. Arnesen, Ølportalen og Gustav Foseid, Norbrygg.

Det er tredje år på rad at Årets Øl kåres. I 2012 vant Sur Megge fra Haandbryggeriet i Drammen innovasjonsprisen. Kun norske bryggerier deltar. Klassen Årets Øl-Innovasjon er først ut og utdeles på en festmiddag i Stavanger 15. november. Årets Øl-Innovasjon vil være en del av TV-programmet «Det Norske Måltid» som starter på TV2 den 17. november i år. Hovedkåringen foregår som en kombinasjon av nettbasert publikumsnominering og en endelig vurdering av et ekspertpanel. Resultatet av disse rundene offentliggjøres i februar 2014.

De ti finalistene i Årets Øl-Innovasjon er:

  • Hansa IPA Spesial, Hansa Borg Bryggerier, Bergen
  • Hansa Hvete Spesial, Hansa Borg Bryggerier, Bergen
  • VPA – Vossa Pale Ale, Voss Bryggeri, Voss
  • Kinn Gamleguten (lys staut), Kinn Bryggeri, Florø
  • Ivar Asen-øl (byggvin), Kinn Bryggeri, Florø
  • Fru Humle (IPA-light) KSM, Korvald Søndre Mikrobryggeri, Mjøndalen
  • Nøgne Ø Kriek of Telemark, Nøgne Ø, Grimstad
  • Nøgne Ø #1000 og # 1001 (spiced ale), Nøgne Ø, Grimstad
  • Ringnes Superior Polaris (dobbel bokk), Ringnes, Oslo
  • Lervig Johnny Low (IPA lettøl), Lervig Aktiebryggeri, Stavanger

Ølportalen ønsker de ti finalistene lykke til med kåringen i morgen.

Fotograf: Jan Khür

Skriv en kommentar