Årets Øl-innovasjon 2013: Vossa Pale Ale

Årets Øl-innovasjon kåres for andre år på rad og må være lansert det siste året. Årets Øl-innovasjon bedømmes ikke bare etter smak, men også visuelt utrykk, strategi, vekstpotensial, forbrukerrelevans og selvsagt originalitet og nytenkning.

Årets Øl-innovasjon 2013: Vossa Pale Ale

Vi gratulerer Voss Bryggeri med utmerkelsen og kan formidle følgende uttalesen fra dem:

«Me er utrolig glade og stolte av å vinne prisen for årets øl-innovasjon. Det betyr mykje Voss Bryggeri å få denne anerkjenning mot slutten av vårt første driftsår. Me ser det som en stadfesting av at me har gode interne prosessar rundt innovasjon og utviklingsarbeid. Ekstra gøy er det at dette skjer med Vossa Pale Ale, der det ligger så lange og sterke lokale tradisjonar i botnen.

Vossa Pale Ale er et øl me som bryggarar har jobba med i fleire år, og det er en av de oppskriftene me hadde med oss lenge før me starta bryggeriet. Me må takka hele Vossabygda, mange generasjoner med bryggarar og dei sterke bryggetradisjonane som ligg her for hjelpa i utviklingsarbeidet.

Å etablere eit kommersielt og moderne bryggeri med tilhaldsstad på ein av dei få plassane i landet der den historiske bryggetradisjonen framleis vert halde i hevd, er ei oppgåve me tek på oss med stor audmjuke. Samstundes er me stolte over å gjera vår del for å føra denne arven videre. Gjennom systematisk og nøye identifisering av kva som nettopp kjenneteiknar ølet frå Voss, har me kome fram til vår versjon. Vossa

Pale Ale har nå vore på marknaden nokre månadar og har fått en fantastisk mottaing der ute. Det er tilgjengeleg gjennom vår distributør Måkestad.»

Her er fagjuryens begrunnelse:

Årets Øl-Innovasjon 2013 er et norskbrygget øl som alle ølglade har ventet på.  I produksjonen har man kombinert urgamle norske øltradisjoner med moderne bryggeteknikker.

Ølet er brygget etter arven fra det unike hjemmebryggermiljøet med tydelig einerpreg og røkt smak. Årets Øl-Innovasjon er brygget i ekte vossatradisjon, der betydelig mengde einerlog er brukt i ølet. Maltbasen er i stor grad den samme som for det tradisjonelle vossaølet. Men i motsetning til dette har Årets Øl-Innovasjon kullsyre og er brygget med en aromatisk humle, Nelson, som i følge juryens smaksnotater underbygger sitrusaromaen fra einer innslaget. Et solid, innovativt og godt håndverk.

Ølet er med sine 6,5 prosent alkohol litt svakere enn tradisjonen på Voss, noe som gjør det til et veldig allsidig øl. Drikkevennlig og med svært gode egenskaper på matbordet. Ølet passer godt til faste oster, får i kål, samt salt og røkt tradisjonsmat som man finner mye av i hele Norge.

Navnevalget VPA er også et godt ordspill sett opp i mot en av tidens heftigste øltrender, IPA – india pale ale. Juryen vektlegger også et flaske- og etikettdesign som skiller ølet ut i butikk- eller barhyllen. Designet er moderne, og bygd rundt bryggeriets logo, som igjen skaper gjenkjennelse. Som sådan er ikke VPA en radikal innovasjon som innebærer noe helt nytt, men en innovasjon hvor nye elementer er introdusert til en kjent form.

Bryggeriet har et produksjonsmål på 150.000 liter i 2014 og i dag finnes ølet kun i et geografisk begrenset område. Sett i et markedsføringsøyemed har Årets Øl-Innovasjon, VPA, et stort vekstpotensial.

VPA er tidvis å få kjøpt på Naboen Pub og Restaurant, Henrik Øl og Vinstue, Ujevnt og Pingvinen i Bergen. I Stavanger og Sandes finnes ølet på Cardinal og Melkebaren. Også Grünerløkka Brygghus, Parkteatret, Smelteverket og Smalhans i Oslo har dette ølet. Til sist finner man selvsagt ølet på Jaunsen Gjestgjevarstad på Granvin og Tre Brør på Voss.

Årets Øl-Innovasjon er valgt ut blant 26 nylig lanserte øl av følgende juryen: Trond Blindheim, rektor Markedshøyskolen, Steinar Killi, professor i industridesign, Arkitektur- og Designhøyskolen og Stein Øvre, grafisk designer i Creuna. Dessuten representanter for de fire aktørene bak prisen, Aase E. Jacobsen, Apéritif, Jørn Tore Persen, Ølakademiet, Per Ø. Arnesen, Ølportalen og Gustav Foseid, Norbrygg.

Skriv en kommentar