Nøgne Ø rendyrker etikettdesignet

Designet av logo og etiketter har stått sentralt hos Nøgne Ø siden Kjetil Jikiun dro inn Industridesigner Tor Jessen og fikk ham til å designe den etterhvert så kjente logoen. Tor har vært med videre og stått bak diverse oppdateringer og moderniseringer av både logo og etiketter. vi skal nå ta dere igjennom en liten tidsreise, med fokus på logoen til Nøgne Ø

Nøgne Ø rendyrker etikettdesignet

Industridesigner Tor Jessen, som Kjetil Jikiun hadde kjent siden ungdomsskolen, har vært med hele veien og stått bak diverse oppdateringer og moderniseringer av både logo og etiketter på Nøgne Ø flaskene. 

Nøgne Ø Gamle

Tidlige etiketter fra Nøgne Ø

Dette har ført til et design som er kjent over store deler av den ølinteresserte verden. Så kjent at om du er i utlandet og rusler rundt i en T-skjørte med Nøgne Ø-logo kan vilt fremmende peke på logoen og gi deg tommelen opp. Men et design må følge med i tiden, og selv om vi neppe noen gang vil se at Ø-en forsvinner fra flasker eller blir erstattet i logoen, tar Nøgne Ø et nytt skritt når det gjelder etikettdesign. Selvsagt er Tor Jessen sentral også i disse endringene.

Nøgne Ø forrige variant

 

Butikkøl

Alle etiketter for øl i butikkstyrke vil nå få et bilde i bakgrunnen. Et bilde som bygger opp under øltype og/eller navnet på ølet. Eksempelvis har Global Pale Ale en globus og Asian Pale Ale har bilde av sitrongress, mens Brown Ale ganske enkelt har bilde av brunt skinn.

 

Nøgne-Ø-Global_Pale_Ale_2014

Nøgne-Ø-Brownale_2014

Nøgne-Ø-Asian_Pale_Ale_2014

Nøgne-Ø-Wit_2014

Nøgne-Ø-Julesnadder_2014

Poløl

Her går bryggeriet nærmest motsatt vei, og lar bakgrunnen være ensfarget mens Ø-en bærer bildet. Eller bilde og bilde. Det vil ikke alltid være bilder her, men i det minste farger eller fargespill som kan forbindes med det aktuelle ølet. I tillegg blir all informasjon om ølet tatt bort fra fremsiden, slik at designet blir enda renere. Enkelte vil antagelig mene at dette gjør det vanskeligere å finne ut hvilket øl du har fremfor deg, men de fleste som leser dette vet med seg selv at de uansett vil snu flasken og lese på baksiden og ikke minst: Det bli nå lettere å sortere det sterke fra det i butikkstyrke i egen kjeller. Og for Nøgne Ø i inn og utland vil dette gi flotte rekker med lett gjenkjennelige etiketter i butikker og barer. Noe som vil føre til at enda flere nikker gjenkjennende til T-skorter med orange Ø på.

 

skog&mark

lemongrass_2014

VicIPA_2014_x

godjul_2014

Fatlagret øl

Det vil også komme nytt design på etikettene for Nøgne Øs fatlagrede fristelser. Her er arbeidet ikke kommet så langt at vi har klart å lure til oss hverken eksempler eller beskrivelse.

Vis kommentar

  1. Sorry, jeg får være surmaget og bitter her. De gamle (særlig de aller første) var rene og pene. Rett og slett stilige. Nå ser det rotete ut – omtrent som en tenåring leker med photoshop og finner litt clipart som bakgrunner.

    Gå tilbake til røttene!

Det er stengt for kommentarer til denne artikkelen.