Høytflyvende Øl

Det serveres spesialbrygget øl flere og flere steder. Nå også flere tusen meter oppe i luften.

Høytflyvende Øl

Som første nordiske flyselskap har SAS lansert håndverksøl på et utvalg av sine flygninger, og som om ikke det er nok er dette deres eget spesialbrygg. Første kvartal av 2014 lanserte nemlig SAS Scandinavian Sky High Wit, i samarbeid med den danske kontraktsbryggeren Mikkeller. Produktet er så langt bare tilgjengelig på utvalgte langdistanseflygninger på business, men til tross for dette har produktet vært en suksess.

Ølportalen var tilstede da Geir Larsen inviterte til smaking på SkyBaren på Radisson Skandinavia, der han hadde fått lov til å presentere dette spesialbrygget i tillegg til et helt nytt brygg; Scandinavian Sky High Red. Selv om Geir «bare» jobber med planlegging av timeplaner for flygere, er det ingen tvil om at han har hatt mye å gjøre med prosjektet. Med gjentatte mailer og forslag til rette vedkommende, har nå dette prosjektet blitt en realitet og nå utvikles det videre med nye produkter. 

Ølene er utviklet i samarbeid med Mikkeller, som er kjent for sine mange spennende samarbeid og produkter. Disse er kontraktsbrygget hos bryggerier rundt om i verden, og ølene til SAS hadde noen en del spesielle krav til produksjonen. De ønsket ikke noen muligheter for økende trykk, derfor måtte produktet være pasteurisert. I tillegg er vekt en essensiell del av flyging, og med bokser fremfor flasker sparer man over 40 prosent av vekt. Et passende bryggeri var Sly Fox fra Pennsylvania, som startet sin produksjon i 1995. Og som nå produserer øl for et av Europas største flyselskaper. 

– I utgangspunktet er disse ølene engangsbrygg, men jeg tror SAS har blitt litt satt ut av suksessen så vi må se hvordan det utvikler seg, sier Larsen i en uttalelse til Ølportalen. Produktene er nøye testet før lansering, og dette skjer selvfølgelig i 30.000 fots høyde der smaksløkene endrer seg og det som serveres må ha ekstra mye smak for å kunne oppfattes som interessant for forbrukeren. Dermed falt valget på den smaksrike belgiske ølstilen wit, en hveteøl med koriander og appelsinskall som første ølet, et øl som ville kunne takle høyden bra.

1. desember lanserte SAS sitt andre øl, Scandinavian Sky High Red, et undergjæret øl inspirert av rød lager. Produktene er kun tilgjengelige på SAS langdistanse Business, med ingen umiddelbare planer om lansering i alle klasser. Med den foreløpige suksessen er det dog muligheter for at SAS vil se større på utvalget sitt. Geir kan også avsløre at det i disse dager også eksperimenteres med et nytt øl, som har fått arbeidsnavn «Blue». Dette vil hente sin inspirasjon fra pale ale, som var det egentlige ønsket å lansere fra SAS men som ble deres Wit. Lanseringstidspunkt for det nye ølet er enda ikke bestemt, med som det ble poengtert på smakingen får SAS sine nye fly i februar, som burde være en passende anledning for å lansere et nytt øl.

Skriv en kommentar