Aprilspøk: Nytt Bryggeri: Ølportalen Brygghus

Aprilspøk: Nytt Bryggeri: Ølportalen Brygghus

Så var det klart. Ølportalen starter bryggeri. I løpet av de årene vi har holdt på har vi knyttet til oss et stort kontaktnett, så tanken om et eget bryggeri har ikke bare kommet sånn helt uten videre.

Vi gjør som vi gjør med andre nye bryggerier, og intervjuer dem som står bak. Hugo intervjuet tre av oss etter et møte vi nylig hadde i lokalene vi regner med å flytte inn i. Disse ligger i Bergen.

Hvem står bak bryggeriet?

– Det er gjengen som i dag driver Ølportalen, selv om ikke alle vil være like involvert. Vi har også fått med oss Ingrid Skistad, tidligere brygger hos Nøgne Ø og en av hjernene bak medaljevinneren «Half a World Away», forteller Sammy.
– Sammy blir daglig leder, selger og ryddegutt på fulltid, mens Hugo trår til der det trengs, foreløpig i halv stilling. Han jobber nå med å få på plass logo og etikettdesign. Når vi kommer i gang med oppsettet av selve bryggeriet, vil Stian være med to dager i uken på dagtid. I tillegg vil han holde presentasjoner, smakinger og være med på festivaler, sier Tommy.
– Vi har også fått med et par eksterne investorer, og vi har en meget solid konsulent i kulissene.

Når er oppstart?

– I påvente av ferdigstillelse av egne lokaler, begynner vi med produksjon hos 7 Fjell i Bergen. Vi er også i samtaler med et solid bryggeri et annet sted i landet for produksjon av en ordentlig lager. Vi snakker om IBU på 25 og godt med aromahumle. Denne kommer på boks.

Hvilket marked satser dere på?

– Litt flåsete kan vi nok si alle, men vi begynner med flasker mot butikk og uteliv. Fat kommer etterhvert, forteller Ingrid Skistad, påtroppende bryggerimester.

Hva er målet? Nasjonalt eller bare lokalt? Hvordan er distribusjonen tenkt?

– Ølportalen er allerede en nasjonal merkevare, så det ville vært snodig å bare satse lokalt. Vi går for hele landet og tar det videre derfra.

Hva tenker dere om at det starter opp ett nytt bryggeri nesten hver måned?

– Jeg vil påstå at vi har forholdsvis god innsikt i det norske ølmarkedet og vi er fullt klare over at det skal mye hardt arbeid til for å etablere seg, sier Sammy, som også tror at denne kunnskapen vil hjelpe bryggeriet med å unngå de verste fellene.

Har endringene i kronekursen påvirket oppstartsarbeidet?

– Den har nok det. Vi kjøper bryggverket brukt fra Danmark, men det kan også ha ført til at det har vært færre som har vært interesserte i nettopp dette anlegget, sier Tommy.
– At dette bryggverket ble ledig, satte i gang bryggeriet nå, legger Sammy til.
– Vi hadde syslet med ideen en stund, men tingene falt ikke på plass før vi ble kontaktet med forespørsel om vi kunne videreformdilde salg av bryggverket, og vel, vi fant ut at vi skulle kjøpe det selv.

Har dere en klart definert profil?

– Vi skal ta de britiske øltypene tilbake til de norske markedet, og handle det aller meste av våre råvarer fra sør i England, forteller Ingrid engasjert. Tommy sier også at man i tillegg vil ha et standard sortiment som passer bevegelsene i de store kjøpergruppene bedre.

Hva blir det første ølet fra dere?

– Det blir en Pale Ale. Vi tar Englafjell, ølet Sammy fikk laget til Festidalen, og humler den opp i begge ender.

Hva skal dere gjøre for å skille dere ut fra mengden?

– Vi er ikke så sikre på at det er nødvendig å skille seg veldig ut. Vi skal tilby solide og ærlige øl til en pris som gjør at kundene mener de får det de betaler for, sier Sammy.

Vil vi finne dere på noen av de mange ølfestivalene rundt i landet med det første?

– Det venter vi med til vi har øl fra eget bryggeri å ta med. Dermed blir det neppe før neste år, men vi elsker ølfestivaler hele gjengen, og får vi tid stiller vi på festivaler før den tid.

Tar der imot publikum på noe vis på bryggeriet?

– Vi er veldig glad i den åpenheten småbryggeriene har vist oss, og har tenkt å delta i den. Planen er  selvsagt å ta imot gjester, men først må vi komme i eget hus og komme i gang med bryggingen.

Hvor stor er antatt produksjonsmengde det første hele år?

–  200 000 liter bør være et minimum, men opp mot 300 000 er absolutt realistisk. Det er gjæringskapasiteten som er flaksehalsen. Her begynner vi med 8 tanker, 2 for enkeltbatcher og 6 for doble, men dimensjonerer brygghuset for det dobbelte.

Hvor store batcher produserer dere?

– Vi har i realiteten det samme oppsettet av bryggverket som 7 Fjell og Færder. Det vil si ca. 2 500 liter per batch.

Vi lover at vi kommer tilbake med utfyllende detaljer om dette bryggeriet.

Vis 4 kommentarer

  1. Gratulerer! Spennende for oss som er glad i godt øl og ekstra spennende for oss i som bor i Bergen og er glad i godt øl! Gleder meg til å kunne handle øl fra enda et bergensk bryggeri. Lykke til!

  2. Hm, hvilken dato er det i dag, mon tro?

  3. 1. april

Det er stengt for kommentarer til denne artikkelen.