Lanserte hellig elg på BD57

Tirsdag kveld ble et nytt øl i «Hello my name is»-serien lansert på BD57 i Oslo.

Lanserte hellig elg på BD57

BrewDog har sluppet flere øl inspirert av ingredienser fra utvalgte land. Den første var Hello my name is Ingrid med svenske multer. Bryggeriet har også gjort seg beryktet for navnevalgene til blant annet Hello my name is Mette-Marit og Hello, my name is Vladimir. Navnet på førstnevnte ble endret i siste liten til Hello my name is Censored, angivelig i frykt for mulige søksmål.

Tirsdag kveld var det klart for et nytt tilskudd til serien: Hello my name is Holy Moose. Ølet er en India Pale Ale med nordiske bær. Det er brukt multer, tyttebær, blåbær og tindved i bryggingen, og det er mye smak i ølet. Det er brukt fire kilo bær per liter med øl. Dette har gjort at ølet har fått et tydelig bærpreg og en markant farge.

James Watt presenterer Hello my name is Holy Moose

James Watt presenterer Hello my name is Holy Moose på BD57 i Oslo. Ove Haugland Jakobsen

Ølet ble lansert på BD57 i Oslo tirsdag kveld av James Watt, en av gründerne i BrewDog. Watt fortalte de mange fremmøtte om ølet og viste også en video bryggeriet har laget for å fortelle om ølet. I god BrewDog-tradisjon, er videoen av det mer spesielle slaget med omfattende bruk av nordiske stereotyper og en elgedrakt (se video i bunnen av saken).

Watt benyttet også lanseringen til å drive reklame for «Equity for Punks». Dette er ordningen hvor fans av BrewDog kan bli medeiere i bryggeriet. Totalt har BrewDog nærmere 15.000 eiere, hvorav 406 av dem er i Norge. Med satsningen på det skandinaviske markedet, håper BrewDog nå at dette antallet vil gå opp.

Norge viktig

– Skadinavia er et av våre aller viktigste markeder, og vi ønsket å lage et ekte skandinavisk øl, forklarer Watt. Norge er særlig viktig for bryggeriet. Norge var et av de første landene BrewDog eksporterte øl til, og er fortsatt det tredje største eksportmarkedet til det skotske bryggeriet. – Vi liker å ikke sende ølet for langt. Både fordi vi da kan tilby ølet ferskt, men også på grunn av at de miljømessige konsekvensene er mindre. Norge er ekstra viktig på grunn av nærheten til Skottland.

Watt har vært i Norge og Oslo en rekke ganger de siste årene, men i kveld var hans første tur til BD57. Selv om baren ikke kan bruke den samme markedsføringen som i utlandet, synes Watt at baren har det som trengs. – Det viktigste for oss er at stedet er i vår ånd og har vår lidenskap for øl. Det er atmosfæren som teller, sier Watt. Han er også imponert over utviklingen av utelivet i hovedstaden. – Ølutvalget i Oslo har blitt veldig bra. Det er stadig flere steder som satser på godt øl, og flere velger håndverksølet fremfor det industrielle ølet, forklarer Watt.

Bred distribusjon

Inspirasjonen til Hello my name is Holy Moose kom fra de tidligere nordiske ølene i serien og ølet er en kombinasjon av disse. Multene er fra Sverige, tyttebærene fra Norge, blåbærene fra Danmark og tindveden fra Finland. Elgen var et naturlig valg for skottene da de skulle finne et navn til ølet. – Elgen er typisk for de nordiske landene. De ga oss også en mulighet til å rettferdiggjøre videoen, smilte Watt.

Hello my name is Holy Moose får en bred distribusjon i Norge. Det blir lansert på Vinmonopolet i november, og vil bli tilgjengelig i mange av butikkene. Ølet vil også bli tilgjengelig på en rekke barer og restauranter rundt om i landet. De øvrige ølene i serien har vært enkeltbrygg, men Holy Moose vil bli tilgjengelig lenger. BrewDog vil produsere ølet minst i ett år fremover, og vil vurdere å holde det gående enda lenger.

Skriv en kommentar