Finalistene til årets øl er straks klare

6. årgang av Årets øl er en kåring av hvilke av ølene som er lansert siste år som er både gode, spennende og nyskapende. I år er det 25 finalister før vinneren kåres på Bergen Ølfestival.

Finalistene til årets øl er straks klare

Interessen blant bryggeriene er stor, og i år har 34 bryggerier meldt på 80 øl som har blitt lansert det siste året. Ølene skal konkurrere i om de er nyskapende, har et bra design – og om de faktisk er gode øl.

Bryggeri Finalist
7-Fjell Bryggeri Alte Hansa Mumme
Aass bryggeri Bryggerhuset Session Ginger Beer
Amundsen Bryggeri Fear the Reaper
Berentsens Brygghus AS Black Bull
Færder Mikrobryggeri Classic Lager
Geiranger Bryggeri Vikingstøa Pale Ale
Graff Brygghus Hefeweizen
Gulating Bryggeri Myltr
Hansa Borg Bryggerier AS Borg 1016
Hubertus bryggeri Rektor
Kinn Bryggeri Svartekari
Lervig aktiebryggeri as Lucky Jack Grapefruit Edition
Lervig aktiebryggeri as Brewers Reserve Barley Wine 2016
Lindheim Ølkompani Cider Weisse
Lindheim Ølkompani Sour Cherry
Lysefjorden Mikrobryggeri Vestlandskyss
Macks Ølbryggeri Good Girls
Northern & Co Flora
Nøgne Ø Det kompromissløse bryggeri A/S Nøgne Ø Bahrainer Weisse
Reins Kloster AS Reins Kölner
Ringnes Bryggeri Ringnes Polaris Kaffebokk 2016
Små Vesen Gygr Amber Ale
St. Hallvards bryggeri AS Taffeløl
Telemark Mikrobryggeri AS Mørkredd Stout Trondhjem Mikrobryggeri
Trollbryggeriet AS Slogen Pilsner

Etter en innledende runde står vi igjen med 25 finalister, som skal vurderes nøye av årets fagjury. Fagjuryen består av:

  • Aase Jacobsen, Apéritif
  • Gustav Foseid, Norbrygg
  • Joakim Grønli, Brandlab
  • Jørn Tore Persen, Øl-akademiet
  • Runar Døving, Markedshøyskolen Campus Kristiania
  • Steina Killi, Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo
  • Ove Haugland Jacobsen, Ølportalen
  • Per Øyvind Arnesen, Ølportalen

Ølene vurderes av en fagjury der kriterier som innovativ verdi, visuelt uttrykk (design, emballasje/etikett), PR/markedsføring, markedspotensial og selvsagt smak og typeriktighet vurderes. Kompetanse som markedskommunikasjon, design, produktutvikling, innovasjon og bred ølfaglig ekspertise er hensyntatt i sammensetningen av årets jury.

Felles for ølene er at de alle har det lille ekstra enten i form av ingredienser, historie, design eller bryggefaglig som gjør at de skiller seg ut. Hvert av bryggeriene har kunnet melde på inntil 3 øl som er tilgjengelig på boks eller flaske, og som er lansert mellom 2015-08-01 og 2016-07-31.

 

Skriv en kommentar