Slipp jentene fri, det er vår!

At øl og pubkulturen har vært mannsdominert i lang tid, er vel ikke til å stikke under en stol, men der det er gode smaker, godt selskap og gode samtaler hører damene så absolutt hjemme. De brygget tross alt øl for 3500 år siden og de gjør det fortsatt.

Slipp jentene fri, det er vår!

Den pågående ølrevolusjonen med kampen for det gode ølet er like mye å kjempe for våre søstre, som våre brødre. Faktisk kanskje mer viktig for damene. For selv om mange menn drikker Sol, Budweiser eller Corona og putter sitrusfrukter i mega-melkeglassene til Hoegaarden, blir de referert til som «jente-øl». Eventuelt kjerring-øl. Og selv om det siste er ment som et stikk til mannfolka som drikker det, er det fortsatt negativt ladet og henspeiler til at den feminine delen av befolkningen ikke drikker ‘skikkelig’ øl.

Det har alltid vært en glede å se damene kose seg med øl. Ikke bare vin eller drinker. Og med mangfoldet av øl som nå finnes i dette landet, så er det en glede å se alle som nyter håndverksøl, uansett kjønn. Det er her jeg også blir litt diskriminerende, siden jeg ser på damene som drikker skikkelig øl litt annerledes. Positivt annerledes, men like fullt annerledes. Det blir som om jeg skulle gå bort til et bord hvor det sitter en dame og svinger ølglasset hvor jeg sier «You go, girl!». Hun ville nok sett rart på meg. Og med rette. For hvorfor skal det være så pussig at de også elsker all slags øl? De liker jo all slags annet mat og drikke som andre jordboere dytter i seg, så hvorfor skulle den gode øl- opplevelsen være annerledes? Den er ikke det.

Tall fra undersøkelser gjort av Nielsen Media Research i USA viser at 32% av de som drakk håndverks-øl i 2014, er damer. Forskere ved Stanford undersøkte det samme året mer enn 2500 bryggerier og fant ut at 21 prosent hadde minst en kvinne i en ledende rolle, enten som eier, direktør, hovedbrygger eller bryggmester. Tall som er ganske høye sammenlignet med lignende industrier. Positivt for bryggebransjen, men ikke så positivt for de andre bransjene. Og i Stor- Britannia står kvinner i alderen 21-34 år for 33% av håndverks-øl konsumet, i følge CAMRA; en forening som har gått fra å være et gubbevelde til å ha over 20.000 kvinnelige medlemmer. Dette er en trend vi også ser her hjemme. Både for konsumenter og bryggeriansatte.

Fordommer og diskriminerende markedsføring

Ikke at bransjen har tatt kvante- steg når det gjelder sexifisering av øl. Etiketter med halvnakne damer, navn som insinuerer og spiller på sex, kvinnekropp (spesielt brystene) og er direkte kjønnsdiskriminerende florerer dessverre fortsatt, dog mindre her hjemme enn i utlandet.

«Det er ikke bare markedsføringen som gir mange kvinner avsmak på øl, vi blir stadig fortalt at det er farlig for oss. At det er høyt kalori- innhold i øl og at det er fetende» sier Sara Barton, eier og bryggerimester hos Brewster’s Brewery i Lincolnshire i England. Barton var i 2012 den første kvinnen som fikk utnevnelsen Brewer of the year av British Guild of Beer Writers. «I virkeligheten er øl mye sunnere enn brennevin og rusbrus» fortsetter hun og legger til «Ikke bare har ‘real ale’ lite karbohydrater, men det er laget av naturlige og ferske ingredienser – humle, hvete og bygg- som alle inneholder mye og forskjellige vitaminer, spesielt B-vitaminer og sink». Hun startet Project Venus i England etter å ha lest om det samme prosjektet til The Pink Boots Society i USA. De jobber for å fremheve kvinner i bryggeribransjen, samt fremheve øl og kvinner generelt, slik at potensielle øl-drikkende kvinner kan prøve disse i stedet for vin og brennevin.

«Jeg tror Prosjekt Venus fungerer godt som et støttenettverk siden vi ofte prøver ut ideer for hverandre før vi går mainstream med noe, og det gir oss selvtillit til å prøve ut noen ideer og øl-kombinasjoner som sjokolade og kanel, rødbeter, chili og kardemomme».

Beth Sangieri startet den amerikanske Queen of Beer konkurransen allerede i 1994 for å oppmuntre kvinner til å brygge uten sine respektive menn. Ideen kom etter at hun gjentatte ganger stilte spørsmål om brygging og det vanlige svaret startet med «Hva din mann burde gjøre er…». Hun ville ha bukt med stereotypene mot kvinner og gi andre et talerør og utfordring i en ellers mannsdominert område som var sterkt preget av forbrødring. Samme stereotyper som fikk Linn Carlsson til å starte Fem Ale i Sverige. «Venninner av meg som jobbet på utesteder ble stadig bedt om å «hente en som kan noe om øl» fra gjester. «Jeg jobber jo her, så jeg kan det som er å kunne om øl» var svaret med et tappert smil, men det ble mottatt av døve ører».

«Denne er nok for mørk og for sterk for deg» blir altfor mange kvinner møtt med på barer og festivaler, mener Carlsson. «Jeg vil ikke en ha en jævla fruktøl. Kvinner kan drikke det de vil» sier Rebecka Singerer som er en av de andre initiativ-tagerne bak Fem Ale. De trommet sammen en gjeng damer og brygget pale alen «We Can Do It» hos Oceanbryggeriet i Gøteborg for et års tid siden. Med symbolsk etikett som æret ikonet Rosie the riveter, damen som prydet plaktene som var en hylles til kvinnene som jobbet på fabrikkene og skipsverft under andre verdenskrig.

Fordommer fra sine egne

The Queen of Beer konkurransen er interessant ikke bare fordi det er kvinner som startet den, men på grunn av folks reaksjoner på konkurransen. En kunngjøring av hendelsen på Home Brew Digest, en nettside for bryggere, utløste livlig diskusjon. Noen så konkurransen som kjønnsdiskriminerende, ødeleggende og nedlatende for kvinner. Andre klaget over at menn og kvinner må konkurrere på samme nivå hvis «de skal få den respekt og likeverd de ønsker og fortjener». Veldig mange av disse fordommene kom, overraskende nok, fra andre kvinner, forteller Sangieri.

Det tar nok litt tid for alle fordommer mot kvinner i øl- bransjen er borte, men det er mange som kjemper for at kvinner ikke bare kan gå tilbake til et yrke de var dominerende på før i tiden. De vil også kunne ta respekten de fortjener tilbake. Og det må vi alle sammen være med å kjempe for. Vi blir større, sterkere og bedre når vi står sammen.

På kvinnedagen 8. Mars er det igjen tid for Humlepupp-festivalen. Ida Rømcke (30), bartender Schouskjelleren. Julie H. Amundsen (24), barsjef Grünerløkka Brygghus, Maya Borrevik (37), eier/daglig leder BD57 har tatt grep og feirer dagen med øl fra norske bryggerier. «Målet er å spre kunnskap om øl og motivere til å utforske. Vi ønsker å fjerne fordommer og gjøre øl til allekjønnseie» forteller Maya Borrevik til Ølportalen. «Vi har kommet langt i Norge, men fordommer som henger igjen og spres, skader bl.a. ved å hindre folk i å tørre å våge i frykt for å bli stemplet» fortsetter hun og legger til «Vi vil motivere jenter til å satse på ølbransjen og utforske ølverdenen ved å promotere de flotte damene vi har i ølbransjen her til lands».

Festivalen holdes i bryggerihallen hos Grünerløkka Brygghus, i Københavngata 2 i Oslo fra klokken 16.

Deltagende bryggerier:
Grünerløkka Brygghus
Cervisiam
Aja Bryggeri
To Øl/Brus
Færder Mikrobryggeri
Nøgne Ø

 

Ta med deg søster, mor, tante, venninne, kjæreste og bestemor. Ta med deg far, bror, kompis, onkel og bestefar. Alle er velkomne. Alle skal hedre kvinnen og ølet.

 

Link til Humlepupp 2017

https://www.facebook.com/events/247724932338433/

 

Relaterte linker

http://pinkbootssociety.org/

https://www.facebook.com/FemAleBeer/?fref=ts

https://twitter.com/ProjVenusUKEire

https://www.facebook.com/brewsterbeerfestival?fref=ts

https://www.theguardian.com/business/2016/jun/04/battle-brewing-female-beermakers-take-aim-at-industry-sexism

 

Skriv en kommentar