Den Nye Ø

Nøgne Ø Det Kompromissløse Bryggeri åpnet i dag sitt nye byggeri, men for den jevne øldrikker har nok dette mindre betydning enn en av de andre nyhetene som ble annonsert samme dag. De har redesignet hele sitt uttrykk.

Den Nye Ø

Så lenge jeg har drukket håndbygget øl og så lenge de fleste av våre lesere har drukket håndbygget øl har Nøgne Ø sin logo vært den samme, men nå er det endringer på gang. Ølet blir det samme, i den grad en kan si det om et bryggeri som stadig kommer med noe nytt, men innpakningen kommer til å bli kraftig endret.

Når jeg nevner innpakning tenker jeg ikke først og fremst på at Nøgne Ø går over til 0,33 flasker, og bokser der dette er aktuelt, men at hele det grafiske designet blir endret. Bak dette ligger en tosidig besluttning. Etter 15 år mener de at det er på tide med fornyelse. På dette grunnlaget skifter de designer. Samtidig har de gitt designeren instruksjoner om å gå tilbake til røttenen og det er nettopp dette Punktum Design har gjort. Først tok de tak i den verdenskjente Ø-en og strømlinjeformet den. Så brukte de dette som utgangspunkt for å reformere resten av det grafiske uttrykket.

Sentralt i dette er at det er Ø-en som er tyngden i det hele. Dette fremheves ved at denne nå alltid vil være det nederste elementet på etiketter, plakater og all annen profilering.

Etikettene også en oppstraming på baksiden og samtidig en tilpassning til det internasjonale markedet.

Legg merke til tabellen fors smaksprofil som sammen med Ø-en på forsiden danner ordet ØL om boks/flaske sees fra riktig vinkel.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke vises