Mobil boksing

Boks er både nåtiden og fremtiden. Spørsmålet for mange bryggerier er imidlertid om de har tilstrekkelig med midler til å investere i egen bokselinje. Eirik Solvåg mener han har løsningen som gjør at bryggeriene kan bokse uten de store investeringene.

Mobil boksing

Foto: Heidrun Tapperi

Med et øl-Norge i fortsatt vekst, både i antall aktører og i volum, er det vanskeligere enn noen gang å spå hva som blir den fremtidige trenden innen håndverksøl. En av de mest sikre trendene er dog ikke til å ta feil av, nemlig det at det kommer mer og mer håndverksøl på boks. Som et resultat av dette har Norges første mobile tapperi etablert seg i Sandefjord, der Heidrun Tapperi har hovedsete og et klart fokus på tapping av øl på boks.

Konseptet med mobile tappeanlegg er ikke noe nytt, der man i Europa kjenner dette spesielt godt fra vinverden. I USA hadde mange år mobile tappeanlegg, og spesielt fra 2010 tallet fikk man en oppsving i antall mobile bokstappeanlegg. Det er også her gründer Eirik Solvåg har fått mye av inspirasjonen sin.

«Etter noen år med brygging startet tankene om å starte et eget bryggeri sammen med mine brødre, og etter en jobbreise i Sverige så jeg reklame i et ølblad om et mobilt tapperi i statene. Gjennom research blant annet i Irland og New Zealand konkluderte jeg med at dette var noe som det var et marked for i Norge også, og rett før nyttår kom tappelinjen og første tapping av øl hos Fjordolk Mikrobryggeri i Sandefjord.»
sier Solvåg til Ølportalen.

Foto: Heidrun Tapperi

Fakta

Heidrun (norrønt Heiðrún) er navnet på ei geit i norrøn mytologi. Heidrun forsyner einherjene i Valhall med mjød; fra juret hennes renner det mjød ned i et stort drikkekar som står i hallen, og mengden er stor nok til å gjøre alle einherjene drukne.

Et av de første håndverksøl på boks var Lervig sin Lucky Jack, og de fleste ølkjennere så på dette som et veldig naturlig steg i ølutviklingen her til lands. Med lavere oksygeninntak, ingen UV-skading fra lys og generelt mer miljøvennlig i forhold til resirkulering og frakt i forhold til glassflaske, og man ser bryggerier som Amundsen Bryggeri, Nøgne Ø og Austmann Bryggeri ta flere og flere produkter over på boks. Men med boksing av øl kommer også større utgifter, både i form av boksmaskiner og ikke minst bok. Utgifter på tapping av bokser medfører større kostnader enn tapping på flasker, både i forhold til utstyr og til selve tappemediumet. Disse utgiftene har Heidrun planer om å hjelpe til med å holde nede, og gi muligheter til enda flere og mindre bryggerier til å møte bokstrenden.

«Vi har som mål om å tappe 1 000 000 bokser i 2018, og føler allerede at interessen er stor og kundebasen økende. Vi planlegger et tappeanlegg nummer to til neste år med høyere kapasitet enn dagens anlegg, og vi har ambisjoner om å etablere flere tappeanlegg rundt om i landet de neste årene. Vi ønsker at kundene våre skal oppleve at de får en verdiskapende tjeneste, og hjelpe med å gi større mulighet til investering i nye produkter og produksjonsutstyr.»

Foto: Dag Thorenfeldt

Flere av produktene er allerede å finne rundt om i Norge, gjennom kunder som St Hallvards, Qvart Ølkompani og Ego Brygghus. Sistnevnte tapper mer og mer av sine produkter på boks, og ser for seg å samarbeide med Heidrun til å produsere alle sine produkter på boks i fremtiden.

«Gjennom å lage en rammeavtale med Heidrun får vi en fordel i markedet, spesielt på den økonomiske siden. Vi sparer investeringen på utstyr og lager som ville vært med på å presse økonomien vår mye, og vi sparer arbeidskraft ved et tett samarbeid med Heidrun. Og selvfølgelig får vi muligheten til å lage et øl som kommer ut til kunden i så god kvalitet som overhode mulig.»
sier brygger Halvor Lindrupsen fra Ego Brygghus.

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke vises