Ø | Meninger

Er det ulvene som kommer?

Er det ulvene som kommer?

Ølrevolusjonen har rullet og gått noen år. Først i USA. Deretter i en del europeiske land og også i Norge. Og nå har det gått så langt at det begynner å dukke opp innslag i ølmarkedet som ikke nødvendigvis taler til revolusjonens fordel.

Jeg tenker på aktører som ser ut til å ha en annen agenda enn å spre budskapet om opplevelsen en godt brygget øl kan gi deg. Aktører som det kan se ut til er drevet av noe helt annet enn sin kjærlighet til håndbrygget og smakfullt øl. Disse aktørene sender sine varer ut i markedet til priser som burde gi en stor ølopplevelse, mens det viser seg at selve produktet er helt gjennomsnittlig.

Jeg tenker på standard britisk øl, i butikkstyrke, til over 150,-/liter. En literpris som høyere enn for polølene Nøgne Ø Porter og Kinn Bøvelen Trippel.

UK 033 4950

UK 05 7690

Jeg tenker på tysk og franske masseprodusert ale til 130,-/liter. En literpris som samsvarer med polølene Ægir Harvest Ale og Kinn Vestkyst.

Ty 05 6490

Fr 033 4290

Jeg tenker på norsk håndbrygget ale, i butikkstyrke, til literpriser som overstiger rødvinstraveren Faustino VII og lagerøl med literpris som ligger tett på Lervig Konrad Stout.

NO 033 5850

NO 033 4990

Nå spør du muligens deg selv hvorfor jeg mener dette et et problem. Det er nok nærliggende å tenke noe i retning «kan han ikke bare velge noe annet, slik jeg gjør»  og jeg er ikke helt uenig i det. For oss som vet litt om øl og er ikke dette noe problem. Noen av oss plukker med seg en flaske for å smake, eller for å «ticke» nettopp det ølet og lar det bli med den ene. Andre er mer opptatt av at det finnes mer spennende produkter, og langt bedre kjøp, i dagligvarebutikkene, på utesteder og på Vinmonopolet.

Nei, for oss som har tatt steget inn i ølets vidunderlige varierte verden er ikke dett et problem i det hele tatt, men hva med dem som er i ferd med å oppdage hva som finnes. Vil de kjøpe de dyre middelmådige variantene, og tro at det er dette de kan få om de tredobler utgiftene i forhold til sin vanlige pils. Hva med dem jeg før så i butikken med en sekspakning pils i fredagskurven, men som nå stadig oftere blir observert med 3-4 forskjellige øl, gjerne Urquell, Aass, Waldemars etc. mens de leter etter annet de vil smake. Vil disse tro at de tar ytterligere et steg på kvalitetsstigen om de velger de langt høyere prisede produktene? Vil de bli skuffet og konkludere med at håndverksøl er oppskrytt? Hva med som ikke har kommet så langt, men har hørt om enkelte av bryggeriene som selger dette overprisede ølet. Vil de konkludere med at håndverksøl er oppskrytt eller overpriset etter første forsøk?

Jeg tror slikt kommer til å skje i større grad enn uten de nevnte aktørene. Vi snakker om aktører som tenker mer på ren profitt enn formidling av godt øl. Vi snakker om aktører som ikke tenker langsiktig oppbygging av kundegrunnlag. Det har andre gjort for dem i en bransje der kvalitet og tålmodighet har gått hånd i hånd med nysgjerrighet frem til nå.  Vi snakker om aktører som er vanskelige å få enkle kommentarer fra i en bransje der åpenhet har vært en dyd. Utfra dette klarer jeg ikke helt å fri meg fra tanken på at ulvene er her og vil ha sin del kaken.

Vis 5 kommentarer

  1. Er ikke den ene labelen på Ybarra olivenolje?

  2. Helt riktig det du skriver. Siden vi er så heldig å har et vinmonopol i landet, er vi jo også så heldige at polet har faste lave kalkyler, som gjør at ølet kun koster et par kr mer en fra leverandør. Kan se problemet til butikkene ved å ta inn stort utvalg av spennende øl uten å ha bedre avanse på dem en pils, også med tanke på at det sikkert blir mer svinn på dyre øl som står i hyllene og går ut på dato. Siden lovene og avgiftene er som de er, velger jeg alltid å investere mer penger på øl på pol enn i butikk. Litt på grunn av kvalitetene på ølet ofte, og mye på grunn av lagringsmulighetene på en del av det på polet.

    Har fortsatt ikke kommet over at meny tok 65k,- for en 0,33 flaske med To Tårn sin «IPA» i butikkstyrke. Det kjøpet gjorde at jeg ikke har kjøpt den type øl i butikk igjen.

  3. Ingen tvil om at det er mye rart som skjer om dagen. Det eneste som er sikkert er at vi bombarderes av franske, engelske og walisiske øl som verden ellers knapt har sett. En del utenlandske brands er dominert av norske rates på Ratebeer. Det lukter lang vei av spekulasjon på ølhypen

  4. La ulvane koma!
    For dette kan me også sjå frå ein annen synsvinkel:
    Så flott at høgkostlandet Norge kan konkurrera på pris! I tillegg er kvaliteten overlegen!

    Dette må Ola og Kari få lov til å finna ut av sjølve. Eg trur dei vil velgja som i dag: Pris er første pre og deretter kvalitet. Som i vinmarkedet. Det som er positivt med Ola og Kari er at dei er med og løfter øl’en opp på dagsorden. I neste runde vil dei leika med stout til ostefatet. Og lesa testar på øl som dei i dag les test av vin.
    Konkurransen er bra og i lengden får me alle som me fortjenar!
    Takk for godt innspel, me ølfolk må verta mykje meir politiske!!
    Som her, f.eks.:
    http://www.barogcigar.no/2012/02/alkohol-fanatismen/

  5. På min lokale ICAbutikk spurte jeg om de kunne ta inn Lucky Jack eller andre øl fra Lervig. Da fikk jeg til svar at dette ble altfor dyrt pga transportkostnader til Alta. Litt etter fikk de dog inn både argentinsk og amerikansk øl (fra Kona). Kona Island Lager kostet 40 kr pr flaske men Lucky Jack koster vel rundt 25? Men det blir vel mer fortjeneste på Kona enn Lucky. Planøkonomien og Vinmonopolet har sine sider..

Din e-postadresse vil ikke vises