Ølet som sprengte karakterskalaen hos Dagbladet

Ølet som sprengte karakterskalaen hos Dagbladet

”Ett-tallet på terningen var like vanlig for oss som en femmer eller en sekser. Signalet var: Elsk oss eller hat oss, men ikke tro at du kan være lunken eller ignorere oss,” sier Kjetil Jikiun, bryggerimesteren hos Nøgne Ø.

 For undertegnede er Nøgne Øs God Jul en like selvfølgelig del av en vellykket julefeiring som mandelen i grøten eller kålrabistappen til pinnekjøttet. Det er enkelt og greit et av de beste juleølene som er å oppdrive på markedet. Ølet er faktisk så godt at det fikk  anmelderne i Dagbladets juleøltest i 2010 til å gå ut av sitt gode skinn: ”Ølet sprengte terningen da panelet ba om en sjuer!”

Snadderøl: God Jul fra Nøgne Ø sikrer julestemningen.

Snadderøl: God Jul fra Nøgne Ø sikrer julestemningen.

Første på polet

Da Nøgne startet opp i 2002, var Norge et pilsland. Diskusjonene rundt bardiskene handlet om hvilken pils som var Norges beste. Kjetil Jikiun var overbevist om at nordmenn var sulteforet på noe annet, at de tørstet etter alternativer. I mai 2003 brygget Nøgne Ø sine første øl – en amber og en pale ale – og Jikiun oppsøkte optimistisk barer og restauranter, men fikk kontante tilbakemeldinger fra dem han forsøkte å selge ølet til: ”Folk her drikker ikke sånt!”
I løpet av 2003 landet Nøgne Ø en avtale med vinimportøren Mostue Grape Selection, og de sørget for at Grimstad-bryggeriet ble det første håndverksbryggeriet noensinne som fikk hylleplass på Vinmonopolet. Et av de første ølene på polet var God Jul, et øl som fikk Dagens Næringsliv til å gå av hengslene:

”Sensasjonsbryggeriet Nøgne Ø gjør norsk bryggerinæring til latter,” skrev de, og omtalte God Jul som det kanskje ”beste juleølet som er tilbudt nordmenn i moderne tid!” Året etter, i 2004, skrev de om det samme ølet at det ”smaker så rent naturlig og ekte at vi nesten tar til tårene.”

Må ikke bli middelmådige

I en tid der Nøgne Ø sleit med å overbevise nordmenn om at øl kunne være noe annet enn pilsen de hylte nedpå i helgene, var anerkjennelsen og oppmerksomheten kjærkommen.

”At Dagens Næringsliv skrev om oss var veldig viktig,” sier Kjetil Jikiun. ”Mottagelsen ellers var varierende. Terningkast én var like vanlig som fem og seks. Vi fikk aldri tre eller fire de første årene. Signalet var: Elsk oss eller hat oss, men ikke tro at du kan være lunken eller ignorere oss.”

Jikiun trekker en linje fra de første årene og frem til i dag: ”Dette er en indikasjon på den kampen vi hele tiden har: Vi må ikke bli middelmådige.”

Nøgne Ø har gjort kompromissløsheten til en merkevare, og for Kjetil Jikiun er det viktig at det forblir sånn. ”Det er greit at noen hater oss. Men der sliter vi i dag. Å kalle seg kompromissløs forplikter. Mange – både i vår organisasjon og ute i markedene glemmer dette: Vi kan ikke gjøre alle til lags.”

En eksklusiv fatlagret utgave av God Jul er også blitt laget. (Foto: Skjalg Ekeland/ Den norske ølrevolusjonen)

En eksklusiv fatlagret utgave av God Jul er også blitt laget. (Foto: Skjalg Ekeland/ Den norske ølrevolusjonen)

Makeløst øl

Det høres kanskje ut som et merkelig ønske, men denne holdningen har faktisk vært med på å gjøre Nøgne Ø til det de er. I stedet for å forsøke å tekkes markedet, har de latt markedet tilpasse seg. God Jul var en del av denne holdningen. For det skilte seg vesentlig fra det som fantes av øl i sortimentet til Vinmonopolet. (Ifølge Dagens Næringsliv var ølene fra Nøgne Ø så annerledes, at Vinmonopolet i begynnelsen var usikre på hva de skulle gjøre med dem.)

”Tanken var å lage en doppelbock med alegjær og mer karakter,” forteller Kjetil. ”Grunnen til at den ble så mørk, var at vi følte at vi trengte mer mørk malt for å finne den rette smaken.”

Resultatet ble makeløst, annerledes. Årets utgave er mørk som julekvelden, lukter røyk, lær og kaffe med en fin avstemt humlekarakter. Smaken sender tankene i retning kaffe, karamell og tobakk med et fint stikk av humle. God Jul er en kompleks rakker, velbalansert med et streif av alkohol både i aroma og smak. Ølet kamuflerer uansett sine 8,5 % bra nok, og for undertegnede er det mye som tyder på at God Jul er velegnet for lagring. Det er drikkeklart allerede, men vil utvikle seg i godt i årene som kommer. God Jul er et skikkelig snopeøl som passer best alene eller som følgesvenn til julenøttene.

”Vi har endret God Jul hvert år,” forteller Kjetil, ”utenom i 2008 eller 2009, da vi rett og slett glemte det.”

Et symbolsk øl

Ølet er i dag blitt en av flere juleølvarianter – Underlig Jul,Julesnadder og Special Holiday Ale er de andre – fra sørlandsbryggeriet. Og Nøgne Ø er ikke lenger like avhengig av god omtale i pressen, for hos mange nordmenn er Nøgne Ø blitt en del av bevisstheten om hva som er godt øl.

”I 2003 brygget vi 1800 eller 2400 liter av God Jul,” sier Kjetil Jikiun. ”Det var mye. Vi syntes at vi jobbet oss i hjel.”

Den gang tappet Nøgne Ø alt ølet for hånd. Det tok åtte timer for fire personer å flaske, korke og etikettere 700 liter øl. Tappingen av God Jul tok med andre ord nesten et helt døgn. I år sikter bryggeriet mot en total årsproduksjon på halvannen million liter øl. Fra 2003 til 2014 – som egentlig ikke er så veldig lang tid – har det skjedd enormt mye med øl i Norge.

Juleølet til Nøgne Ø kan gjerne stå som symbol på denne veksten. I 2003 skrev Dagens Næringsliv i forbindelse med sin panegyriske omtale av God Jul, at ”bryggerinæringen må slutte å gjemme seg bak ord som kultur og tradisjon. Vi får inderlig håpe at Nøgne Ø blir med oss videre som korreks og referanse for godt øl.”

Heldigvis ble de det.

Lenker: DNs anmeldelser av juleølene i 2003DNs anmeldelser av juleølene i 2004,Dagbladets juleøltest 2010Nøgne Øs beskrivelse av God Jul.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke vises