Munkholm i ny drakt og med forbedret smak
Teksten er en pressemelding fra RINGNES AS – part of the Carlsberg Group
Ringnes lanserer 1.februar en helt ny Munkholmserie. Vi har gjennomført en rekke forbrukertester, og tilbakemeldingene har dannet grunnlaget for den nye Munkholmserien som består av:
Munkholm Original, Munkholm Fatøl og Munkholm Bayer
Både forbrukertester og ulike mediatester har fortalt oss at Munkholm allerede er det prefererte alkoholfrie ølet, basert på smak. På tross av dette har vi valgt å forbedre smaken på alle Munkholm-produktene våre ytterligere. Vi gleder oss allerede til neste gang media skal smaksteste og sammenligne alkoholfrie øl i markedet.
Munkholm Original er den klart best kjente varianten i Munkholmserien, og den har så langt vært tilgjengelig kun på 0,33 L glassflaske. Etter smaksforbedring og redesign, kommer Munkholm Original også på 0,5 L boks. I tillegg lanseres Munkholm Fatøl og Munkholm Bayer, som erstatter Munkholm Classic og Münchener. Det at vi bruker kjente øltypebetegnelser som Fatøl og Bayer på disse alkoholfrie ølene, gjør det enklere for forbrukerne å forholde seg til de ulike smakene. De forstår lettere hva slags smaksretning de kan forvente og hvilke typeretning av øl de får i alkoholfri versjon. Dette er spesielt viktig for forbrukere som ikke er “øleksperter” og som trenger tydelig kommunikasjon som hjelp til sine valg i kjøpsøyeblikket.
Synkende marked i Norge
Totalvolum av alkoholfritt øl sank fra 2009 til 2011, akkurat som øl totalt, mens volumet har vært mer eller mindre stabilt fra 2011 til 2012. (vørterøl ikke medregnet). Det er nok flere grunner til at alkoholfritt ikke står enda sterkere i Norge, men mangel på produktutvikling og innovasjon i kategorien og fokus på alkoholfritt øl er nok to viktige grunner.
Med våre smaks og designforbedringer skal Munkholm bli et naturlig valg til hverdagsmiddagen. Ringnes vil i 2013 investere mye i media og butikkampanjer, for å lære nordmenn at alkoholfritt øl er utmerket valg for alle som skal videre på trening, kjøre barn til fritidsaktiviteter, er gravide, eller som av andre grunner bør velge alkoholfritt.
Munkholm Original
Et lyst og forfriskende alkoholfritt øl. Munkholm Original er brygget som ekte øl. Det gir den fyldige ekte ølsmaken bare Munkholm har. Smaken har et lett sødmepreg, lav bitterhet, og passer godt til hvit fisk, omelett og salater.
0,33 L boks og flaske
0,50 L boks
Munkholm Fatøl
Et rundt og smaksrikt alkoholfritt øl. Byr på noe mer enn Original når det kommer til smak, aroma og farge. Smaken har et rundt sødmepreg, avstemt bitterhet og passer godt til lyst kjøtt, pasta og pizza.
0,50 L boks
Munkholm Bayer
Et mørkt og fyldig alkoholfritt øl. Smaken har rik sødme, balansert bitterhet og passer godt til rødt kjøtt, grillmat og oster.
0,50 L boks
Alkoholfritt øl har et vesentlig større potensial i Norge enn det som er tatt ut i dag:
- Nordmenn er opptatt av helse, og alle våre forbrukerundersøkelser tyder på at fokuset på å begrense inntaket av kalorier vil opprettholdes / styrke seg også fremover (Veksten på LITE-øl er et svært godt eksempel på etterspørselen etter “helseøl”). Alkoholfritt øl inneholder 30-50 % færre kalorier enn vanlig pils.
- Fokus på skadevirkninger av alkohol påvirker konsum av all alkoholholdig drikke. Rapporter tyder på at mange unge i dag er mer opptatt av å ha kontroll enn det som var tilfellet tidligere. Det skyldes blant annet internett, mobilkameraer etc. Gjør man noe dumt er veien kort fra mobilen til nettet. Vi ser også at alkoholkonsumet blant ungdom går ned i en del miljøer der det bor mange ikke-vestlige innvandrere fra land det nytes lite alkohol. Av samme grunn forventer vi at vi på sikt vil se at flere vil foretrekke alkoholfritt eller alkoholsvakere drikke som øl, fremfor alkoholsterkere drikke som vin og sprit.
- Det er en økende kredibilitet for alkoholfritt øl. Forbruker opplever at kvaliteten på produktene blir bedre. Det smaker etter hvert skikkelig øl av alkoholfritt øl. Statusen til alkoholfritt øl er i ferd med å endre seg fra å være et substitutt til å bli en smart løsning og et valgalternativ som avstedkommer kredibilitet til den som velger. Alkoholfritt øl er et tidsriktig valg.
Erfaringer fra andre land:
Over en femårsperiode økte salget av alkoholfritt øl i Spania med 61 %, uten å ta volum fra alkoholholdig øl, og de opplevde en dobling av alkoholfritt øl over en tiårsperiode. Dette forklares med en målrettet satsning rundt helse og øl & mat.
Satsingen har gjort at Spania har Europas høyest andel alkoholfritt øl av totalt ølkonsum med ~7 %. I Norge er denne andelen på cirka halvparten. Vi ser at klasse A også har hatt en positiv utvikling i Tyskland og i noen Østeuropeiske land. Dette er veldig spennende, selv om det er for tidlig å kalle det en internasjonal trend. Høyere promillegrenser gjør at alkoholfritt øl i de fleste sammenlignbare land er mindre relevant enn i Norge (Det var først da Norge senket grensen fra 0,5 til 0,2 at alkoholfritt for alvor tok over for lettøl.)
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer