Alkoholsvakt øl er mer populært

Nedgangen i ølsalget har stoppet opp, og for første gang på mange år øker salget av lettøl. – Det er en internasjonal trend at flere unge vil ha alkoholsvakt øl.

Alkoholsvakt øl er mer populært

Dette melder Newswire i et intervju med Petter Nome i Bryggeriforeningen. I årets fem første måneder var det totale ølsalget omtrent likt med samme periode i fjor. I volum er det en nedgang på beskjedne 0,18 prosent.

Mens sterkøl har hatt et kraftig oppsving de to siste årene, er nå også lettøl og alkoholfritt øl på full fart tilbake. I mai ble det solgt over 19 prosent mer lettøl enn samme måned i fjor.

– Det er nok ikke tilfeldig at alkoholsvakt og alkoholfritt øl øker i popularitet. Dette er en trend vi har sett i Sør-Europa. I Spania har for eksempel alkoholfritt øl fått en markedsandel på hele ti prosent, sier direktør i Petter Nome i Bryggeriforeningen.

Ordentlig øl

I flere land er alkoholfritt øl og lettøl blitt vanlig på fat på puber og serveringssteder. Med solide merkenavn i ryggen har det fått anerkjennelse som ordentlig øl og er blitt populært blant ungdom.

Salget av alkoholfritt øl steg med 4,55 prosent i årets fem første måneder. I motsetning til lettøl har interessen for alkoholfritt øl vært økende i lengre tid. Både små og store bryggerier tar del i veksten.

– Ringnes hatt stor suksess med sin relansering av Munkholm. Det rapporteres om at Johnny Low fra Lervig rives ut av hyllene. Ser vi til vårt naboland Sverige, som også opplever stor vekst i salget av øl uten alkohol, har Carlsberg Non Alcoholic blitt kjempepopulært, sier Petter Nome.

Han mener utviklingen er svært positiv.

– Det er en fordel for alle at forbruket dreies mot alkoholsvakt øl, ikke minst fordi det vil føre til mindre misbruk. Og velger man alkoholfritt, kan man nyte en kald øl i sommervarmen selv om man kjører bil eller båt.

I Norge har forbudet mot alkoholreklame ført til at bryggeriene ikke kan markedsføre alkoholfritt øl eller lettøl. Hansa Borg, Mack, Ringnes, Aass og alle de andre får ikke bruke sine navn i reklamen.

– Nøgne Ø har brygget en utmerket alkoholfri stout, Stuten, men kan ikke sette den i kommersiell produksjon så lenge den ikke kan markedsføres med Nøgne Ø-navnet, sier Petter Nome.

Vil endre loven

Dette jobber Bryggeriforeningen for å endre.

– All ære til Munkholm og Clausthaler, men vi er overbevist om at markedet for alkoholfritt øl i Norge har et mye større potensial, som vil bli utløst den dagen Mack kan annonsere for en alkoholfri pale ale, Nøgne Ø for Stuten og Aass for alkoholfri bayer.

Alle partiene på Stortinget har fått en grundig gjennomgang av bryggerienes syn.

– Jonas Gahr Støre har lovet å luke ut bestemmelser i alkoholloven som rammer norsk bryggerinæring uten å redusere misbruket. Her har han en knallsak å begynne med, mener Petter Nome.

 

1: Bildet er hentet med tillatelse fra Helge Ander «Haffy» Hafstad som er skribent på http://diebythebeer.blogspot.no/

Skriv en kommentar