Voksesmerter i amerikansk ølbransje

For et par uker siden ble påmeldingen til den årlige «the Great American Beer Festival» åpnet. Den var fulltegnet etter to timer. Vi snakker da ikke om billetter for menigmann, men mulighet for bryggeriene til å få en seg en stand. Festivalen har 600 utstillere og det antas at 300 ikke fikk den tilgangen de ønsker. Dette var uventet for både festivalen og bryggeriene. Dette etter noen servertrøbbel av samme type som vi kjenner til når det legges ut billetter til kjente artister eller cupfinaler her hjemme. Det vil bli lagt ut ca. 49 000 billetter, til $75 pr stk., til «the Great American Beer Festival» 31 juli. Det er ventet at disse vil forsvinne «i løpet av minutter. Resultatet av en slik pågang kan være at det dermed blir plass for flere festivaler og en bedre geografisk spredning av disse.

Tendensen bekreftes av en økning i medlemstallet på 20%, fra 2 092 til 2 500 i the Brewers Association fra 2012 til 2013. Av disse er det kun 56 som ikke, etter amerikansk målestokk, er små håndverksbryggerier.

En av følgende av denne enorme veksten er selvsagt en mangel på kvalifiserte bryggere. En annen er større kamp om det som er igjen av hylleplass etter at gigantene har fått det de har betalt for. Begge disse ser vi tendenser til her hjemme. Når det gjelder påmelding til festivaler har vi ennå ikke nådd et metningspunkt, muligens fordi det stadig blir flere festivaler, men det er grenser for hvor mange det er plass til i de forskjellige områdene det arrangeres festivaler. Samtidig er det også grenser for hvor mange festivaler de mest populære bryggeriene har mulighet til å delta på. En annen ting de som vurderer å starte festivaler bør se på er hva annet som skjer, i både Norge og Norden ,i den tidsperioden de mener er aktuell for sin festival. En rockefestival i nabobyen eller en stor ølfestival i et av våre naboland er ikke direkte til hjelp på besøkstallene. Det siste kan også påvirke hvilke bryggerier som kan, eller vil, komme.

Kilde: Huffington Post

 

Vis kommentar

  1. Så vidt jeg teller på bryggerikartet her på Ølportalen er det snaut 80 bryggerier i Norge, som gir omtrent 65.000 innbyggere per bryggeri. I USA er det rundt 125.000 innbyggere på hvert bryggeri. Slik matte blir selvfølgelig litt enkel, men det tyder ihvert fall på at det begynner å bli lengre mellom de ledige nisjene i bryggeribransjen.

Det er stengt for kommentarer til denne artikkelen.