Kjøp øl med mobilen din!

Det høres kanskje usannsynlig ut sier du?

Kjøp øl med mobilen din!

Det er ikke det. Bergen Ølfestival (BØ), som går av stabelen på Bryggen i Bergen 06. og 07. september, blir den første ølfestivalen i Norge som gir publikum mulighet til å kjøpe øl med mobilen. Dagens Næringsliv meldte i går at betalings- og billettselskapet TicketCo har utviklet en app som gir festivaldeltagerne mulighet til å betale ølen via en QR-kode. Vi tok en prat med BØ’s festivalsjef, Stian Krog, for å høre om nyvinnigen.

Hva er egentlig denne nye løsningen?

– Det er et helt nytt system som ikke har blitt brukt før, men som har likhetstrekk med registrere billetter med mobilen, som man kjenner fra f.eks. flyselskaper. Man kjøper en gruppe festivalbonger via en nettside, på samme måte som man ellers handler på nettet, dvs. ved å oppgi kredittkortinformasjon til en sikker server. Man får deretter opp en QR-kode på telefonen som kan brukes 4 ganger (4 bonger), og når disse er brukt opp er det enkelt å få kjøpt nye QR-koder ved å gjenta prosessen. Man kan naturligvis «lade opp» på forhånd ved å kjøpe mange slike festivalbonger, men det gjelder å dimensjonere kjøpet sitt rett da BØ ikke refunderer ubrukte bonger.

Hva er de største fordelene ved et slikt system?

Fordelene er mange, for alle parter. For publikum blir den største fordelen å slippe kontanter, kort og kø under festivalen, og heller stå i kø for det man egentlig er der for: å smake godt øl fra hele Norge! For festivalledelsens del blir alt som har med regnskap og telling av solgte bonger automatisert på en veldig ryddig og god måte, og for de frivillige blir det mindre arbeid med å selge og holde oversikt over bonger (dette hadde vi mye jobb med i fjor).

Hva hvis man vil betale på «gamlemåten» – med kontanter eller kort? Og hva med de som ikke skjønner hele greia med bongekjøp og QR-koder?

Vi vil også ha salgspunkter som håndterer vanlig salg, der man i stedet for en QR-kode på mobilen får utlevert den samme koden i papirformat, enkelt og greit. I tillegg skal vi ha en «help desk» der IT-kyndige frivillige vil kunne guide folk igjennom prosessen fra A til Å.

Vil ikke det lokale nettverket på Bryggen fort kunne gå ned med så mye aktivitet?

TicketCo har vært forutseende her og satt opp ekstra servere for å håndtere systemet under festivalen, i tillegg til at de personlig kommer til å være til stede under hele festivalen i tilfelle noe skulle oppstå.

Kan man kjøpe bonger før festivalen begynner?

Ja, vi vil snart gå ut og annonsere systemet, inkludert hvordan og hvor man kan forhåndsskjøpe bonger på nettet.

Ølportalen ønsker BØ og TicketCo lykke til med prosjektet og ser frem til å høre hvordan det gikk!

Vis kommentar

  1. Og hvordan gikk dette prosjektet ?

    Katastrofe! Hva med å følge opp med en uttalelse fra de ansvarlige hos TicketCo ?

Det er stengt for kommentarer til denne artikkelen.