Anmeldelse – Espens Ølsafari

Anmeldelse – Espens Ølsafari

I en tid da man knapt hadde hørt om mikrobryggerier og spesialøl her til lands, startet Espen Smith sin reise i øl. Siden den gang har han importert øl, vært foredragsholder, konsulent, ekspertkommentator og en reisende i øl. Dette har nå blitt materialisert i bokform med hans nye bok Espens Ølsafari. Her får vi være med til noen av Espens favorittbyer i Europa, de gode historiene og de beste “kneipene” å besøke. Vi får være med Espen til “hans” Oslo, der han blant annet “importerte” Hansa fra Bergen til gode lag under kartellvirksomheten på 80-tallet. Vi får være med til klassiske ølbyer som Brussel og München, til byenes bryggerier og får servert ølhistorier fra byene og områdene rundt.

Hannibals Hybel er en uerstattelig “havnepub” for neste båts venner, og hvem savner vel ikke Tjeldsundferja, der den lå til kai noe bortgjemt under festningen, hvor brødrene Fred og Tom skjenket øl i halvlitersglass, til en hyggelig sum kroner, mens måkene gjorde sitt for å dekorere rekesmørbrødene på bordet.

Bokens fotograf, Niklas Lello, har gjort en meget god jobb med bildetagingen. Bokens skrevne ord blir gjort levende i form av hans bilder – som ofte understreker og forteller gode historier. Et eksempel på denne billedbruken er på side 66, et bilde tatt av Garret Oliver og flere av Norges fremste ølpersonligheter for noen år tilbake. Man får en følelse av en moderne, øltolkning av “Det Siste Måltid”.

Det mest kjente bryggeriet i sentrum (red. anm Praha) er nok Staropramen. Her kan du få en smak av Staropramen i fersk versjon, upasteurisert. Det er som å drikke øl rett fra den tsjekkiske kua.

“Espens Ølsafari” er en reisebok, ølanmeldelser, faktabok og biografi, alt i et. Dette gjør at boken er noe rotete og ufokusert, og til tider vanskelig å lese. Man tas bort fra en ellers god reise i øl, noe som er litt synd. For om man ser bort fra dette er boken en jovial bok, som har fokus på det gode liv. Med livlige bilder, personlige historier fra Espen og ikke minst mange gode anbefalinger på steder, bryggerier og “kneiper”, får man lyst til å reise. Man får lyst til å sette seg på flyet med Espen, i det gode øls tegn. Og om ikke annet, så får man lyst til å sette seg ned med et godt glass øl og drømme seg bort mellom sidene. Dette er nok ikke siste boken i serien, og frem til da er det bare å følge Espen sine råd å dra på ølsafarie.