Rocke-øl fra Christianssand Brygghus

«Vi ser på Sørveiv som et positivt innslag her i byen og ønsker derfor å samarbeide med andre positive innslag i byen.»

Rocke-øl fra Christianssand Brygghus

Foto: Elisabeth Bekken Vikanes

Brygghuset_RED-9

Alle foto: Elisabeth Bekken Vikanes

Christianssand Brygghus har nettopp brygget et spesialøl skreddersydd for musikkbransjetreffet Sørveiv, som i år arrangeres for tredje gang i Kristiansand. Under kyndig veiledning av sjefsbrygger Tellef Dannevig har initiativtaker Kjetil Norhus (Leder i SØRF og bandmedlem i Tristana), Hans Egil Løe Abelsnes (bandmedlem i Skambankt) og Kristan Rasmussen (lokal ølpusher og barsjef for Sørveiv) alle deltatt aktivt gjennom hele prosessen fra oppskrift til brygging. Ølportalens utsendte benyttet derfor anledningen til å ta en prat med gjengen på selve bryggedagen 12. september.

Selve ølet som har fått navnet SørvAle blir en Black IPA og etter finmåling beregnet til å havne på 6,66% alkohol. Ølet tar utgangspunkt i bryggeriets egen IPA, generøst humlet med Citra, Simcoe og Mosaic, men har fått en liten ekstra dose med mørk malt. Det blir således en frisk og lettdrikkelig IPA med smaksnoter fra mørkt øl, men det er altså ikke snakk om en humlet porter eller stout. Gjengen leker også litt med tanken på å smaksette med trespon fra trommestikke og kanskje gamle gitarer! Jeg kommenter at her oser det av Rock ‘n’ Roll i alle ledd, men blir straks arrestert av Kjetil. Selv om folkene bak dette er rocka og det lekes litt med tematikken så er det viktig å være oppmerksom på at dette er en festival for alle sjangere, det vil også være artister innenfor visesang, folkemusikk, rap med mere. Sammen med interessante seminarer vil man kunne oppleve over 40 artister fra 6 land, fordelt på 7 scener, og fellesnevneren er kvalitet.  Og det er ikke bare på scenen som handler om kvalitet, arrangørens intensjon er å gi en totalopplevelse som også inkluderer mat og drikke av god lokal kvalitet. I matområdet på Aladdin, som er hovedscenen for arrangementet, ønsker man å kunne tilby annet enn masseprodusert junk food. Det jobbes for eksempel med egen oppskrift på pølser og egen kaffeblanding.

Det var i denne sammenhengen ideen med eget festivaløl ble født. Kjetil, som er over middels opptatt av både mat og drikke, tok kontakt med Sørveiv barsjef Kristian, som brenner for ølkulturen og deres felles venn Hans Egil fra Skambankt, som også er en ivrig ølentusiast, og fikk disse med på laget. Så startet jakten etter en samarbeidspartner som passet inn under den samme filosofien med kvalitet, særpreg og lokal stolthet. Her ble veien ikke lang frem til Christianssand Brygghus. «Vi ser på Sørveiv som et positivt innslag her i byen og ønsker derfor å samarbeide med andre positive innslag i byen.» som Kjetil utrykker det. Lansering blir 4. oktober på Brygghuset og den som bestiller ølet får dette da servert sammen med festivalprogrammet. Under selve festivalen som finner sted 1. og 2. november vil også ølet bli servert fra en mobil bar på Aladdin og selges til det er tomt. Da det kun blir brygget 500 liter av dette eksklusive ølet så tipper vi at det heller ikke kommer til å gå så lang tid.

 

 

 

 

Skriv en kommentar