Årets øl, hjemmelekse og skjema
Årets øl-innovasjon, juryeringen begynner
Torsdag forrige uke kom det en hyggelig kar med 25 øl på døra, som alle skal gjennom følgende skjema:
1) Innovativ verdi – er dette reell innovasjon? 1-20 poeng
– Nyskapning innen sitt segment og/eller innen ølkategorien generelt
– Originalitet – har vi sett dette før?
2) Design (emballasje) – er den riktig for produktet? 1-10 poeng
– Kommuniserer emballasjevalget essensen i innovasjonen?
– Kreativitet, nytenkning, visuell verdi
3) Design (etikett og øvrig materiell) – er den riktig for produktet? 1-10 poeng
– Kommuniserer etiketten essensen i innovasjonen?
– Kreativitet, nytenkning, visuell verdi
4) Henger emballasje og visuelt uttrykk sammen? 1-5 poeng
5) Strategi – både vurdert opp mot produktkvalitet og -kategori 1-5 poeng
6) Er dette en dyrkbar nisje – har produktet vekstpotensial 1-20 poeng
– Levetid/livssyklus/mee too
– Nytteverdi for forbruker
7) PR/markedsføring innenfor reklameforbudet – grad av suksess 1-5 poeng
8) Holder smaksopplevelsen produktløftet? Inntil 25 poeng
– Utseende 0-2 poeng
– Duft 0-6 poeng
– Smak 0-17 poeng
Typeriktighet skal vektlegges for alle tre elementer
Dette er relativt tunge saker, spesielt når man ikke har tid til å ta det over mer enn 2 kvelder – vi Norbryggdommere må selvsagt kjøre fullt dommerskjema på dette, selv om typeriktigheten nok må taes litt på gefühlen i forhold til den formelle Norbrygg-typedefinisjonen.
Etter første kveld er det definitivt noen overraskelser – både i positiv og negativ retning. I morgen blir det på tyngre saker.
Vis 9 kommentarer
Skjul kommentarer
Jan Halvor Fjeld
Er det noen som har for lite å gjøre?
Holder det ikke at ølet smaker godt lenger?
Per Svar til Jan Halvor Fjeld
Joda, men bare for dem som ikke gidder å lære seg mer om øl og som virkelig kjenner på smaken. Ikke alle som bruker øl som tørstedrikk 😉
sjonkelrolf
IPA på boks kan bli en hit blandt friluftsmennesker med gane, uansett hvor dårlig den er. Det er noe man har savnet og putte i tursekken, istedet for de store glassflaskene.
Erik
Persolig synes jeg dette er et kraftig steg tilbake for ølkulturen. Jeg trodde vi akkurat så vidt var begynt å ta smaken tilbake. Flytte kostnadene fra markedsføring til råvarer og kreativiteten fra markedsføringsavdelingen tilbake til bryggeren.
Sammy Myklebust Svar til Erik
Jeg er ikke helt enig der. For meg er dette et bevis på at de store bryggeriene begynner å få øynene opp for hva som skjer. Hansas IPA (og Hveteøl) denner en bro over kløften mellom de tradisjonelle bryggeriene og de nye (håndbryggeriene). En bro en kan vandre begge veier, men der de som allerede er har fått øynene opp for «godt øl» neppe går tilbake over kløften, men nøyer seg med en rusletur på broen, mens de som har sine ben solid plantet hos tradisjonsbryggeriene, og mener ølrevolusjonen er en hype, muligens får øynene opp for det du påpeker: Smak.
Og denne IPAen har langt mer smak enn de meste som kommer fra Hansa og tilsvarende bryggerier, selv om den samtidig er en skygge av IPAene fra de fem store (Nøgne Ø, Ægir, Kinn, Haandbryggeriet og Lervig)
Erik Svar til Sammy Myklebust
Nå tenker jeg hverken på Hansa IPA eller noe anne spesifikk øl eller bryggeri her. Poenget er at når temaet for årets mest innoative øl ser uttil å handle om embalasje og design så minner det mer om den typen «innovasjon» vi stort sett har sett fra fabrikkbryggeriene de siste 30 årene og lite om den typen innovasjon vi gjerne forbinner med den nye ølrevulusjonen – smaken på ølet.
Sammy Myklebust Svar til Erik
Da er jeg straks mer enig.
Asbjørn
Savner Lindesnes Brygghus på listen over mikrobryggerier i multilisten til høyre på ølportalen
Sammy Myklebust Svar til Asbjørn
Dersom det er Stikkordskyen du tenker på er denne et resultat av de stikkordene vi har brukt mest på artikler og notiser. Lindesnes Brygghus har vi tydeligvis ikke skrevet så ofte om at de kommer opp her. Dersom bryggeriet har nyheter, store eller små, tar vi gjerne mot tips.
Det er stengt for kommentarer til denne artikkelen.