Ølportalen fyller ett år
Ølportalen fyller ett år i dag, første nyttårsdag. Redaktør Tommy Holen Helland skal feire ettårsdagen med et glass Westvleteren 12.
– Det har vært et utrolig lærerikt år. Det er spennende å få muligheten til å jobbe med noe som jeg selv har stor interesse for. Øl opptar meg 110 prosent, forteller redaktør Tommy Holen Helland.
Det hele startet da seks ølbloggere gikk sammen om Facebook-siden «Norske Ølbloggere». Derfra sprang ideen om å starte et felles nettsted for øl.
– Det begynte med en felles aprilspøk om at ølbloggere ikke lenger skulle få lov til å blogge om øl. Etter dette opprettet vi Norske Ølbloggere. Vi kjøpte domenet til Ølportalen og etter hvert kom vi i gang med planleggingen, forteller Helland. Han tok over redaktørstolen etter Tom Young sommeren 2013. I tillegg til redaktørvervet det første halve året Ølportalen var på nett, var Young en av initiativtakerne bak Ølportalen og en primus motor for å få i gang nettstedet.
– For meg var Ølportalen den naturlige fortsettelsen fra bloggingen, forteller Young. – Jeg hadde et ønske om å gjøre noe større enn bloggen. Sjansen lå der og det fantes ikke noe lignende på det tidspunktet. Vi kom for alvor i gang med planleggingen etter at vi møttes da Garrett Oliver besøkte Ringnes.
God respons
Ølportalen ble lansert 1. januar 2013. Siden den gang har det blitt publisert mer enn 550 artikler, og nettstedet har fått en stor skare med faste lesere. Allerede fra starten har Ølportalen nådd ut til et stort publikum. – Det var kjempemorsomt da vi fikk lansert Ølportalen. Vi nådde ut til veldig mange allerede første dagen. Etter det klarte vi å ha en jevn flyt med artikler og leserskaren har økt, forteller Young.
Både han og nåværende redaktør har fått mange positive tilbakemeldinger etter at Ølportalen ble lansert. Tilbakemeldingene har både kommet fra ølinteresserte lesere og fra bransjen.
– Responsen har vært overveldende positiv. Ølportalen har allerede fått et solid fotfeste i ølmiljøet i Norge. Det er noe jeg er stolt av, sier Helland. At Norge har fått sin egen nyhetsportal for øl har også blitt plukket opp av andre medier. Det har gitt redaktør Helland ekstra motivasjon. – Det var litt spesielt da Fedrelandsvennen refererte til «det anerkjente nettstedet Ølportalen», forklarer han.
Et nettsted for å fremme godt øl
Ideen bak Ølportalen var å skape et samlende nettsted for øl i Norge. – Ølportalen er ikke kun en felles blogg, men har et mål om å formidle nyheter om hva som skjer i bransjen, forteller Helland. Young peker på at Ølportalen er en nyhetskanal hvor ølinteresserte kan få informasjon om en bransje som det tradisjonelt ikke har vært så enkelt å få informasjon om.
– Ølportalen får ut informasjon om hva som skjer i en bransje som selv ikke har lov til å informere. Samtidig er øl noe som opptar folk, og det også på en helt annen måte enn før. De siste årene har det skjedd en ølrevolusjon i Norge. Ølportalen traff på riktig tidspunkt. 2013 har vært det året hvor det uten sidestykke har blitt etablert flest bryggerier i Norge. Ølportalen sørger for å få ut informasjon om øl til folket, forteller Young.
Han legger også vekt på at Ølportalen handler om mer enn selve drikken øl. – Det har vært viktig å få frem at øl er kultur og ikke bare en alkoholholdig drikke. Det handler om smak og ikke alkohol. I tillegg har øl viktige historiske røtter i Norge. Det er noe som har vært viktig å formidle gjennom Ølportalen, sier Young.
Spennende fremtid
Young forlot Ølportalen i forkant av at han begynte i jobben som markedsansvarlig i Nøgne Ø. Selv om jobben i Nøgne Ø byr på spennende utfordringer, savner han også redaktørjobben i Ølportalen.
Tom Young (51)
Tom Young var redaktør i Ølportalen fra 1. januar 2013 til 30. juni 2013. Young er nå markedsansvarlig i Nøgne Ø.
Favorittøl: Nøgne Ø #100
Favorittstil: Imperial Stout
Blogg: Kjempetorskens Ølblogg
Fra Oslo, bor i Oslo
– Tiden etter at jeg trakk meg fra Ølportalen var en litt sår tid. Spesielt i starten. Når du er med på et slikt prosjekt fra starten, så får du et eierskapsforhold til det. Jeg fikk et nært forhold til Ølportalen den tiden jeg var redaktør der. Å gi helt slipp på det var tungt, men det er morsomt å se at det har gått så bra i ettertid. Slik sett er jeg beroliget, sier Young.
På ettårsdagen for Ølportalen varsler redaktør Helland at han og redaksjonen ikke akter å hvile på laurbærene, men å fortsette utviklingen av nettstedet. Både Helland og Young tror Ølportalen har en lys fremtid i møte.
– Ølbransjen i Norge er en bransje i rask utvikling. Det kommer til å skje mye fremover, både her hjemme og ute. Det vil ikke mangle på ting å skrive om. Det som er viktig for at Ølportalen skal lykkes videre er at det er folk som er engasjerte og ønsker å skrive for nettstedet, sier Young. Helland er opptatt av at nettstedet fortsetter å utvikle det redaksjonelle innholdet.
– Vi må følge med i tiden og hele tiden fornye oss og forbedre oss. Ølportalen vil bestå, men vi må hele tiden ta grep for å bli bedre. Blant annet vil vi gjøre forbedringer med ukens anbefalte øl. Vi kommer også til å jobbe mer med temaet øl og mat, forteller Helland.
Morsom jobb
Både Young og Helland er enige om at det har vært spennende å være redaktør for Ølportalen. – Det er en fantastisk artig jobb, uttaler Helland. – Det var et halvt år med iherdig jobbing, så jeg var nesten litt lettet da jeg kunne overlate ansvaret 1. juli, forteller Young, men han legger vekt på at det var en veldig spennende tid. – Det er en berikelse ved å vite at det vi har skrevet blir lest, og at det når bredt ut. Det er godt å vite at Ølportalen har betydd noe.
Young peker spesielt på lanseringen av Ølportalen som et øyeblikk han kommer til å huske godt. Også Helland peker på lanseringen som et minneverdig øyeblikk.
Tommy Holen Helland (32)
Tommy Holen Helland har vært redaktør i Ølportalen siden 1. juli 2013.
Favorittøl: Ægir Natt og Lynchburg Natt
Favorittstil: Porter og Stout
Blogg: Tommys Ølblogg
Fra Malvik, bor i Trondheim
– Det er spesielt tre øyeblikk jeg husker godt. Oppstarten er den første. Den var helt fantastisk. Jeg husker at jeg fulgte med på at klokken talte ned til null. Jobben vi gjorde i forbindelse med at Hansa kjøpte seg inn i Nøgne Ø kommer også til å sitte igjen. Det siste er debatten som fulgte etter at vi kjørte Tuborg Juleøl som ukens anbefaling, forteller Helland.
Artikkelen skapte en del blest, spesielt i kommentarfeltet. Redaktøren tar det som et bevis på at øl engasjerer og at nettstedet har en viktig plass. – Det er tydelig at det skapes et enormt engasjement rundt Ølportalen, sier Helland.
Frivillig innsats
Ølportalen drives på frivillig basis. Ingen av bidragsyterne får betalt for den innsatsen som legges ned. Samtidig er det en viss forventning om at portalen skal oppdateres nettstedet skal oppdateres jevnlig og være aktuell. For redaktørene har det til dels blitt mye arbeid med Ølportalen. Men begge er klare på at det har vært verd det.
– Helt klart! Både samarbeidet som har vært i redaksjonen og den mottakelsen Ølportalen har fått blant leserne har vært fantastisk. Det er noe jeg har fått mye igjen for, forteller Young. Helland stemmer i: – Det har helt klart vært verd det. Det virker som om leserne setter pris på den jobben som er gjort. Da får heller andre hobbyer komme i andre rekke.
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer