Fortsatt vekst
Vinmonopolet har lagt frem sine salgstall for 2013 og vi har selvsagt sett nermere på disse. Som ventet er det oppgang i ølsalget, men det er også mer som bør kommenteres her.
Vinmonopolet la denne uken ut sine salgstall for 2013. Andre medier tar tak i en utflating av svakvinssalget, som gir seg utslag i en vekst på «kun» 1,1% og en vriding fra rødvin til «bobler» som gir rødvin en nedgang på 1,2% og musserende en oppgang på 15,1. En forventet vinkling utfra at svakvin utgjør 82,4% av salget målt i liter. Noe som er den høyeste andelen noen gang. En «rekord» som nok skyldes totalvekst og nedgang i salget av sterkvin (-5,0%) og brennevin (-3,1%). En kombinasjon som, sammen med øl, gir en nullvekst i antall liter ren alkohol.
Vi skal heller ikke legge skjul på at oppgangen i liter for rødvin (742 000) er dobbelt så stor som oppgangen for øl (366 000), men hovedfokus for oss er uansett at det er en vekst på 25,5% for øl. Det vil si at for første gang har øl en andel av totalomsetningen som er over 2%, for å være helt nøyaktig – 2,2%. Denne veksten bekrefter en trend som begynte i 2008/2009, med økning på 5,6% og 8,7% og tok av i 2010 med 22,0%. I 2011 og 2012 var oppgangen på 16,5 og 22,9%. Totalt sett gir dette en oppgang på hele 119,8% fra 2009.
Alkoholfritt hadde, med 25,5%, den samme økningen som øl, men utgjør kun 0,3% av totalvolumet.
Som i tidligere år er november og desember månedene med klart størst ølsalg, men som foregående år har disse månedenes andel av totalsalget minket. Det utgjør nå 44,6% av årssalget, mot 45,2% og 49,1% de to foregående år. Årene før dette lå andelen over 50%.
Ti på topp er i all hovedsak de samme som i 2012, men det har vært litt innbyrdes rokeringer og Ægir India Pale Ale har kommet til, på bekostning av Ringnes Juleøl (11).
- Hansa Sterkøl (1)
- Erdinger Weissbier (3)
- Aass Juleøl (2)
- Nøgne Ø India Pale Ale (6)
- Paulaner Hefe-Weissbier (9)
- Ringnes Extra Gold (5)
- Singha Lager (8)
- Aass Juleøl Premium (10)
- Ringnes Julebokk (4)
- Ægir India Pale Ale (25)
Noen korte kommentarer til disse ti:
- Har toppet lenge og selger hele 41,1% mer enn nr. 2, men har hatt en nedgang på 5,5%.
- En økning på 27,1% kan tyde på at det lønner seg å sponse skiskyting…….
- Godt gjort av et såpass lite bryggeri å holde seg på topp tre år etter år. Vi velger å tro at dette skyldes et solid produkt og et godt rykte, men de har en nedgang på 16,7%.
- Absolutt ingen overraskelse å finne denne på topp ti, men opp 23,7% er mer enn forventet
- Opp 31,3% og 4 plasser uten at vi kan se noe annen grunn enn at vi snakker om et godt øl.
- På det jevne med en oppgang på 2,8%.
- Folk drar tydeligvis fortsatt til Thailand på ferie. Opp 7,7%
- Imponerende av Aass å ha to på topp ti og her er muligens forklaringen på nedgangen for deres «standard» juleøl, for med en oppgang på 11,0% får vi en total oppgang på 7,1% for disse to.
- Ned 24,9%, noe vi antar delvis skyldes problemer med en av batchene.
- Nykommeren. Uten at vi husker helt når denne ble listet i basisutvalget mistenker vi at tregheten Vinmonopolet har hatt med å få Ægirs produkter kan være en grunn her. Opp hele 120,0%.
Vi spår utviklingen fortsetter neste år og at både ølelskere og måteholdsfolk kan skåle for både økt andel ølsalg, og liten eller ingen økning i omsetningen målt i ren alkohol.
Vis kommentar
Skjul kommentarer
Alf Madsen
På tide med litt flere weissbier-varianter på polet, for å gi folk noen alternativer til Erdiger.
Joda, jeg vet Weihenstephaner er et øl i verdensklasse, og at Paulaner er riktig så bra. Men savner litt mer fokus på tysk øl i polets hyller. Og markedet er der tydeligvis.
Det komplette sortimentet til Schneider Weisse hadde vært kjekt å ha. Eller Ayinger.
Og en annen dunkelweiss enn Erdinger i standardsortimentet bør være et must.
Ellers kjekt å se Ægir på listen…
Det er stengt for kommentarer til denne artikkelen.