Hubertus og lovbrudd
Helsedirektoratet har begynt å røre på seg når det gjelder hva bryggerier og alkoholimportører legger ut på egne nettsider og Facebook. Først ute er lille Hubertus.
Hubertus Bryggeri på Lesja fikk i forrige uke et uventet brev fra Helsedirektoratet. Innholdet i brevet var kort oppsummert at direktoratet hadde konkludert med at bryggeriets nettsider og facebookside strider mot reklameforbudet i Alkoholloven § 9-3 og tilhørende forskriftsbestemmelser (forskrift 8. juni 2005 nr. 538 kap. 14).
Lovbruddene var som følger:
- Linking til redaksjonelle omtaler fra bryggeriets facebookside.
- Bilder av produkter og etiketter på bryggeriets facebookside.
- Informasjon, på bryggeriets facebookside, om hvor produktene kan kjøpes.
- Positive uttalelser knyttet til øl på facebooksiden.
- Omtale av bryggeriets produkter på bryggeriets nettside.
- Informasjon, på bryggeriets nettsider, om hvor produktene kan kjøpes.
Brevet varsler ikke om et fattet vedtak, men om at det vurderes å fatte vedtak om pålegg om retting av innholdet. Frist for tilbakemelding, i form av uttalelser fra bryggeriet, er satt til 02.04.2014.
Hubertus har involvert Bryggeriforeningen i saken og det er nok ingen overraskelse at Petter Nome, som er i dialog med direktoratet og holder bryggeriforeningens medlemmer løpende orientert, er lite fornøyd.
Hubertus har fjernet den delen av omtalt innhold som de klart ser at kan være i strid med regelverket og avventer med det som er mer i gråsonen.
Det som kan være verdt å bite seg merke i for andre bryggerier og for importører er følgende kapittel fra brevet:
Helsedirektoratet fører tilsyn med alkohollovens bestemmelser om reklame overholdes. I den forbindelse har vi gjennomført et tilsyn med alle norske alkoholleverandørers internettsider. Deriblant deres.
Det tyder med andre ord på at de også har registrert andres overtramp og bruker et enkelt bryggeri for å teste hvor de kan sette grensene utfra gjeldende regelverk.
Selv om det kan diskuteres om enkelte av punktene over er regelbrudd eller ikke er det ikke tvil om at det ikke vil være noe problem å finne klare overtramp, hos en rekke bryggerier og importører.
Vi følger utviklingen i saken og antar at vi også kommer med en kommentar eller tre.
Vis 10 kommentarer
Skjul kommentarer
Kenneth
For de av dere som lurer på ølet til Hubertus har vi grøftølet deres,en herlig triple på Cafe Sara som dere kan feire helsedirektoratet med 🙂
Liss-Mari Kanebog
Det som virkelig provoserer meg er at helse.dir har så utrolig dårlig tid at de kan ikke behandle søknad om tilvirkningsbevilling på under 7 måneder, men å sitte å finlese på 100-vis av nettsider/fb-sider – ja se det er det god tid til. Er det rart frustrasjonen stiger?
Børre Svar til Liss-Mari Kanebog
Kanskje derfor ting tar ti der… 🙂
Sondre
Men, ok, hvis jeg har forstått det riktig, så er facebook en amerikansk nettside. Så, om man skriver på engelsk, så er det per se en internasjonal side, så kan ikke helsedirektoratet gjøre noe, sant?
Eller så får man gjøre som Non Dos:
https://www.facebook.com/nondosfanclub
Sammy Myklebust Svar til Sondre
Direktoratet betrakter nok dette som norsk, på samme måte som om du leier web-hotel på en utenlandsk server eller blogger via en utenlandsk bloggtjenste. Facebook har i tilleg .no domene og norske ansatte.
Det hjelper heller ikke å skrive på engelsk, om ikke bryggeriet har såpass med eksport at de kan hevde dette er rettet mot eksportmarkedet.
Gustav F Svar til Sammy Myklebust
Der har du nok helt rett, Sammy. Det er nesten bestandig uinteressant hvor serveren er plassert.
Ole Cigar
No må dette helvetes direktoratet gi seg. Her skal det sitja nokon helsefanatikarar som alt for lenge har fått frikort av ministeren til å herja fritt.
Samtidig som Nammo med granat- og ammunisjonsproduksjon er hovedsponsor på
Holmenkollrennet formidla av statskanalen Nrk, skal enkelte produsentar av legale produkt ikkje få lov til å lista opp sine legale varer på heimesida. Og langt mindre omtala eller visa til ekstern presseomtale.
Må me verkeleg la skattepengar gå til idiotiet som går langt utover 99% av det Ola og Kari har som oppfatning av rettferd, den sunne fornuft, respekt for reglar og godt byråkrati?
Desse byråkratane får heller bedriva denne type jakt på fritida som privatpersonar og ikkje i eigenskap av betalt anstendig byråkrati.
For meir «ammunisjon»:
http://www.barogcigar.no/2012/02/hand-grenades-and-cigar-cutters/
I Æ FORBANNA!!
Atle Frenvik Sveen
Jeg begynte på en lang kommentarer her, men innså at jeg hørtes ut som en nisse i kommentarfeltet til vg. Dermed droppa jeg den. Dog, vil gjerne si en ting:
Hvis noen, noengang, tror at linker på Hubertus’ Facebook-side til omtaler av bryggeriet i media har skapt en eneste alkoholiker, ført til noe som helst problemer eller er noe som faktisk må reguleres, ja da vil jeg gjerne møte den personen, FOR SÅ JÆVLIG DUM ER DET FAKTISK IKKE MULIG Å VÆRE!!
Om det er en eller annen gjøk med lith for store ambisjoner i helsedirektoratet som har satt i gang dette, eller om det er en forbanna politiker med vatt mellom øra aner jeg ikke, men jeg håper pokker meg noen rydder opp snart. Dog, det er vel mye å håpe på når vi ser hvordan en maktkåt statsminister lar seg styre av kristenfanatikere i andre spørsmål..
Av og til lurer jeg på hva vi har gjort for å skape et sånnt clusterfuck av et byråkrati som vi har her i landet..
Gustav F
Jeg er litt usikker på hvorfor dette ser ut til å komme overraskende på folk som følger norsk alkoholpolitikk. Det er ikke lenge siden de store bryggeriene ble pålagt å fjerne tilsvarende innhold, inkludert alle bilder som viste øl, og de har hatt strenge begrensninger på hva de kan gjøre på sosiale medier.
Det er ikke overraskende at disse reglene er lite populær (og man kan jo undre seg på hvordan så upopulære regler kan leve så lenge), men å tro at de bare skal gjelde for store bryggerier, er litt naivt.
Atle Frenvik Sveen Svar til Gustav F
Er igrunn ikke overraska. Jeg vet at de samme (totalt idiotiske reglene) gjelder for Ringnes, Nøgne Ø etc. Dog, jeg ble igjen mint på det faktum at det sitter en gjeng nisser et sted og bruker tiden sin på dette. At de rammer de mindre bryggeriene gjør det ikke mindre forståelig eller mer feil, men det var nå en gang denne saken som fikk medias lys nå.
Det er stengt for kommentarer til denne artikkelen.