Vekst for småbryggeriene
Vi kan diskutere opp og ned hva som er mikrobryggerier og hva som er håndbryggerier, men det er hevet over tvil at bryggeriene som er aktuelle for slike diskusjoner stadig tar en større del av markedet, og når disse har tatt ytterliger 1,0% av totalmarkedet bør en hver tvil om at det skjer endringer i det norske ølmarkedet være skylt bort.
Småbryggeriene fortsetter sin forventede vekst her til lands, og omsetningen av øl, i første kvartal, utgjør for første gang mer enn 2 % av Vinmonopolets omsetning, målt i liter.
Bryggeriforeningen har valgt å dele opp i tradisjonelle bryggerier og små bryggerier. Om dette ikke er helt nøyaktig gir de i alle fall en god oversikt over forskjellen i utvikling mellom de to hovedgruppene bryggerier vi har her i landet. De siste innrapporterte tallene viser at «de små» har hatt en vekst på solide 51% i første kvartal 2014, målt mot samme pariode i 2013. Dette gir også en økning i markedsandel fra 1,88% til 2,84%. For 2012 ble det ikke rapportert månedsvis for de små bryggeriene, men for hele 2013 var det en vekst på 38% og en økning i markedsandel fra 1,59% til 2,17%.
Etter at de små har tatt 1,0% mer av av totalen i et forholdsvis stabilt marked, fra første kvartal i fjor til første kvartal i år, er det ikke til å undres over at de store vil ta en del av dette markedet, enten det skjer ved oppkjøp eller egne produkter tiltenkt de samme forbrukerne.
For første kvartal hadde omsetningen av norsk sterkøl hatt en økning på 62,5%, mens Vinmonopolet rapporterer en økning på 18,3% i salget av norsk og importert sterkøl. En forskjell som får oss til å anta at en stor del av økningen for sterkøl har skjedd i utebransjen. En antagelse som underbygges av at de norske bryggeriene rapporterer 2,5 ganger så høyt salg som det som går via Vinmonopolet. Samtidig er det første gang øl utgjør mer enn 2% av Vinmonopolets omsetning, målt i liter, for første kvartal. I fjor var den 1,6%.
Totalomsetningen av norskprodusert øl for første kvartal er ned 2,9%, men dette skyldes nok i stor grad at påsken i år er i april, mot mars i fjor. Ser vi på salgstallene de siste 12 måneder viser de en oppgang på 1,23%, der øl i dagligvarehanelen står for økningen, mens uteliv/Vinmonopol har nedgang. Har har vi ikke spesifikke tall for de små bryggeriene, men vi antar at deler av denne økningen skyldes at butikkjedene har fått opp øynene for at øl også er lokale varer og en anstendig ølhylle bør være en del av butikkenes utvalg.
Bryggeriene som rapporterer inn til Bryggeriforreningen i gruppen «små bryggerier» er disse.
Amundsen / Nydalen, Oslo
Arendals Bryggeri, Arendal
Atna Øl, Atna i Østerdalen
Austmann Bryggeri, Trondheim
Baadin Bryggeri, Bodø
Balder Brygg, Leikanger, Sogn og Fjordane
Berentsens Brygghus, Egersund
Christianssand Brygghus, Kristiansand
Crowbar & Bryggeri, Oslo
Det Lille Bryggeriet, Rena
Espedalen Fjellbryggeri, Espedalen i Oppland
Finse 1223 Microbryggeri, Finse
Fjellbryggeriet, Åmotsdal i Telemark
Grünerløkka Brygghus, Oslo
Haandbryggeriet, Drammen
Hemnes Mikrobryggeri, Hemnes i Nordland
Hubertus Bryggeri, Lesja
Inderøy Gårdbryggeri, Inderøya i Nord Trøndelag
Kinn Bryggeri, Florø
Klostergården Håndbryggeri, Frosta i Nord Trøndelag
Kofoedbryggeriet, Skjærhalden i Østfold
Korvald Søndre Bryggeri, Mjøndalen
Larvik Mikrobryggeri, Larvik
Lervig Aktiebryggeri, Stavanger
Lillehammer Bryggeri, Lillehammer
Lindesnes Brygghus, Lindesnes
Lindheim Ølkompani, Gvarv i Telemark
Macondo (Schouskjelleren), Oslo
Nøgne Ø, Grimstad
Nøisom, Fredrikstad
Ølve på Egge, Steinkjer.
Oslo Mikrobryggeri, Oslo
Provianten, Mandal
Skavli Brygghus, Evenskjer i Troms
Sundbytunet, Jessheim
To Tårn Bryggeri, Trondheim
Trollbryggeriet, Strand på Sunnmøre
Trondhjem Mikrobrygger, Torndheim
Union Bryggeri, Skien
Valdres Gardsbryggeri, Heggenes i Valdres
Voss Mikrobryggeri, Voss
Ægir, Flåm
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer