Nytt Bryggeri: Ego Brygghus
I serien om nye bryggerier har vi nå kommet til Ego brygghus, som satser på å gi Østfold mer godt øl å velge i og "eksportere" en del til Oslo, for deretter å erobre resten av Norge og verden.
I en bygning i et tidligere papirfabrikk på Torp ved Fredrikstad holder EGO Brygghus til. Bygningen var tidligere en papirmølle. Dette har de har spunnet videre rundt og endt opp med en møllestein som logo. Vi tok en prat med bryggerimester Christer Edvartsen for å få et lite innblikk i EGOs planer fremover. Bryggerimesteren er ikke utdannet brygger men er en erfaren hjemmebrygger og har vært på studieturer til blant annet Nøgne Ø i Grimstad.
Hvem står bak bryggeriet
Halvor Pagander Lindrupsen (daglig leder og salg) og meg selv, Christer «BeerNorway» Edvartsen (bryggerimester), samt et par investorer.
Nå er oppstart?
Dersom alt går etter planen vil de første batchene bli brygget i første halvdel av juni.
Hvilket marked satser dere på?
I starten satser vi kun mot pub og restaurantmarkedet, men regner med å brygge øl til dagligvarebutikkene etterhvert.
Hva er målet, nasjonalt eller bare lokalt og hvordan er distribusjonen tenkt?
Målet er å nå så mange som mulig, både lokalt og (inter)nasjonalt, men alt til sin tid. I starten kommer vi til å gjøre så godt vi kan for å få ølet ut til så mange lokale steder som mulig (les: Østfold + Oslo). Selve distribusjonen er det Halvor som kommer til å stå for. Selv om dette har sine naturlige begrensninger vil vi kunne levere raskt, og ølet vil være ferskt, noe jeg ser på som veldig viktig.
Hva tenker dere om at det starter opp ett nytt bryggeri nesten hver måned og hvordan ser dere på konkurransen?
Vi ser ikke på det som noe negativt. Dette setter etterhvert enda mer fokus på kvalitet, og kvalitet er bra. Vi er åpne for samarbeid med andre bryggerier også, og med tanke på mentaliteten og holdningene til mange som er i denne bransjen er det vanskelig å se på de andre som direkte konkurranse.
Har dere en klart definert profil?
Når det kommer til selve ølene vi vil brygge, så kommer vi nok ikke til å legge oss på noen spesiell nisje. Det kommer til å ta litt tid før vi vil ha en fasts sortiment. De første ølene vi skal brygge kommer vi til å kontinuerlig forbedre basert på egne erfaringer, samt tilbakemeldinger fra vårt smakspanel, inntil vi er fornøyde nok til å la en øl være «ferdig». Etterhvert som vi brygger kan det godt være at vi får en «profil», men det å jakte etter en profil bare for å ha det blir feil for meg. Det må komme naturlig.
Hva blir det første ølet fra dere?
I starten kommer vi nok til å brygge noen «safe» øl, rett og slett for å bli kjent med bryggeoppsettet, samt at vi må prøve å få noen kroner inn for å i det hele tatt kunne fortsette å drive med dette. De 10 første ølene vi kommer med blir (D)IPA, hveteøl, saison, pale ale og noko attåt.
Hva skal dere gjøre for å skille dere ut fra mengden?
I første omgang ser vi ikke nødvendigvis det helt store poenget med å skille seg ut så veldig. Vi kommer til å satse på ha et variert utvalg, med alle mulige forskjellige øl jeg er i stand til å brygge. Om man går inn for å skille seg ut bare for å gjøre det, mener jeg det blir veldig påtatt.
Hvor stor er antatt produksjonsmengde første år?
Produksjonsmengden i 2014 vil ligge i overkant av 20 000 liter.
Hvor store batcher lager dere?
Oppsettet takler 5-600 liter per batch, og med 6 gjæringstanker kommer vi maks til å ligge på 3 batcher i uka. Noen øl kommer til å kreve lenger tid, så det vil variere litt i starten. Vi ser for oss at den neste investeringen blir noen flere/større tanker, så får vi ta der derfra.
EGOs hjemmeside, som er «under konstruksjon», finner du her. EGOs venner på FAcebook finner du her.
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer