Pressemelding: Bedre forbrukerinformasjon om alkoholholdige drikker
Regjeringen foreslår endringer i reklameforbudet for alkohol slik at forbrukerne kan få tilgang til nøktern informasjon om alkoholholdige drikker i kanaler forbrukerne selv oppsøker.
Forslaget, som skal ut på offentlig høring, går inn for at det skal være tillatt med nøktern og faktabasert informasjon om alkoholprodukter, der forbrukerne selv oppsøker informasjon. Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (frp) varslet dette under Bryggeri- og Drikkeforeningens årsmøte i Bergen i dag og sa forslagene bør bli en ”vinn- vinn” situasjon for alle parter:
– Det er bra for forbrukerne og bra for produsentene. Forbrukerne får med dette en langt bedre mulighet til å skaffe seg faktainformasjonen enn tidligere. Det har de siste årene vært en betydelig økning i antall norske småskala-bryggerier. Dette viser at forbrukere ønsker norske alkoholholdige drikkevarer og de ønsker informasjon om det de får på bordet. Forslagene vil også rydde opp i regelverket og gjør det lettere å forholde seg til hva som er tillat og ikke, sier Listhaug.
Stolt norsk øl
Statsråden ga under Bryggeriforeningens årsmøte ut det første Spesialitet-merket til et norsk øl, ”Alstadberger” fra Klostergården håndbryggeri på Frosta. Hun mener forbrukerne med Regjeringens nye forslag lett kan oppsøke informasjonen om produktet.
– Dette er et øl med unik smak, brygget på norske råvarer, et skikkelig godt håndverk. Spesialitet-merket er et informasjonsmerke for norskprodusert mat og drikke, basert på de beste lokale råvarene, særegne lokale oppskrifter og laget av stolte fagfolk, sier landbruks- og matminister Sylvi Listhaug.
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer