Ivar Aasen på anabole steroider
”Nei, dette er ikke blasfemi. ” sier Espen Lothe om vinneren av Vestbryggs etikettkonkurranse.
I egenskap av å være en av forfatterne av ”Den norske ølrevolusjonen” ble jeg for en stund siden spurt om jeg ville være med å dømme en etikettkonkurranse for hjemmebryggere i regi av Vestbrygg. Det ville jeg selvfølgelig. Et tyvetalls flasker ble linet opp på et bord, etikettene ble studert inngående, og valget falt til slutt på tre etiketter som skilte seg ut. Birger Storaas, meddommer og daglig leder ved Vestbrygg, og jeg var overraskende enige i valget av de tre.
Tor Henning Langøen vant for etiketten på et øl han har kalt Bolesonen. Inspirasjonen er overtydelig. Navnet er et ordspill på Kinns Prestesonen, og på etiketten ser vi en solariumsbrun Ivar Aasen med en kropp den amerikanske politikeren Arnold Schwarzenegger ville vært misunnelig på i sine velmaktsdager.
– Herlig! utbryter Espen Lothe, sjefen for Kinn, idet han får se vinneretiketten. – Det er ikke akkurat subtilt, men det er hysterisk bra!
Ølet til Tor Henning var også godt. En kraftkar av en imperial stout på mellom 14 og 15 % som vi var enige i at vi ville vært villige til å betale penger for.
Espen Lothe er ikke med på at vinneren begår fadermord på Kinn og Ivar Aasen.
– Nei dette er ikke blasfemi. Når vi har tuklet med Ivar Aasen, får vi finne oss i at noen tukler med oss, sier Lothe.
Bjarte Nataas kom på andreplass med en fiffig etikett til ølet Brettsesong (en saison med brettanomyces), mens L/L Dastir Brygg kapret en finfin tredjeplass med en stilfull og gjennomført etikett til ølet Bohemen. Alle vinnerne ble premiert med gavekort fra Vestbrygg.
Ølportalen gratulerer!
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer