Bodø-bryggeriet Bådins design gjør seg bemerket

Bodø-bryggeriet Bådins design gjør seg bemerket

Bodøbryggeriet Bådin, som vi har omtalt et par ganger tidligere fikk for en stund tilbake svært positiv omtale av den anerkjente designbloggen The Dieline. Ølportalen tok en prat med en av gründerne bak Bådin, Eirik Hugaas Ofstad, for å høre mer om hvordan Bådin utviklet sin visuelle profil.

Fakta

The Dieline
The Dieline er den største ressursen for pakningsdesign i verden med sin blogg, bøker og egen festival med premiering av de beste pakningsjobbene i verden.

– Det blir stadig mer øl tilgjengelig her til lands, og av og til kan det virke som mange av bryggeriene ikke tenker på så mye på det som skal være på utsiden av flaskene. Med så mye nytt er det viktig å skille seg ut i mengden – derfor har vi valgt et rent uttrykk med høy gjennkjennelsesfaktor, forklarer Ofstad.

Spiller på det lokale

– Vi har også prøvd og appellere til lokalområdet vårt – som siden Ringnes la ned Nordlandsbryggeriet tidlig på 2000-tallet har vært uten et lokalt bryggeri. Vi døper ølene våre etter steder i nærområdet som folk er glade i og liker og samles på, og benytter i større grad enn de fleste bryggerier etiketten til å fortelle en historie; både om flaskens innhold og stedsnavnet vi har valgt, for å gi en introduksjon til våre kunder – det er ikke alle som kjenner ølsorten eller plassen. I tillegg har vi elementer fra byvåpenet og byens postnummer på etikettene, under slagordet «Født og oppvokst».

Ølflasker og fylte glass. Foto.

Bådin Moloen og Rensåsen Remix.

Et rent uttrykk

Bak designet står Morten Iveland, medeier i Bådin og designbyrået by north. Eirik Ofstad forteller videre at et rent uttrykk med høy gjenkjennelsesfaktor var viktig i arbeidet med profilen til Bådin.

– Vi ønsket et rent uttrykk og med en designer i rekkene er det naturlig at blir mer fokus på dette hos oss. Som en motreaksjon til at mye øl har et maskulint og maksimalisk design myntet på menn, har vi sett litt mer mot vinverden hvor designet er mer kjønnsnøytralt. Når det er sagt utelukker vi ikke kreative sprell i fremtiden som kan avvike fra vår signaturstil.

Hofstad mener videre at det ikke bare er designet som er bra med Bådins produkter.

Ølflasker med historier. Foto.

Bådin skriver historier om ølet på sine etiketter.

– Ølet er like bra som designet

– Vi har brygget på bryggeriet vårt i ett år. Det er ikke verdens mest moderne bryggeri og vi har gjort dette ved siden av andre fulltidsjobber og familieliv, og skal ikke legge skjul på at vi har hatt variasjoner på batcher, men alt i alt er vi godt fornøyd med det vi leverer og kvaliteten heves stadig i form av mer kompetanse og bedre utstyr. Ølet er like bra som designet, sier Hofstad.

Undertegnede har smakt et par av ølene til Bådin og kan bekrefte at det smaker bra. Både Moloen (en hoppy saison) og Rensåsen Remix (en pale ale mot IPA) er friske og lettdrikkelige med aromaer og smaker som er såkalt «typeriktig».

Foreløpig er det begrenset distribusjon på Bådins øl, og det er ikke spesielt lett tilgjengelig sør for Trondheim. Det håper Bådin å gjøre noe med ganske snart, og allerede før jul venter de ny flaskelinje som gjør at produksjonen vil bli større. Bådin ansetter også en person i full stilling fra 1.1.15, og håper at ølet også vil være tilgjengelig sør- og vestover tidlig i 2015.

 

Skriv en kommentar