Ølportalen er Årets Ølhund

Ølportalen fikk prisen for Årets Ølhund 2014 under juleøllanseringen til Bryggeri- og drikkevareforeningen i kveld.

Ølportalen er Årets Ølhund

Fakta

Årets Ølhund er en årlig utmerkelse som deles ut av Bryggeri- og drikkevareforeningen

Prisen deles ut til den eller de «som på uegennyttig grunnlag har gjort norsk øl store tjenester»

Prisen ble første gang delt ut i 1973, og ble med ett unntak delt ut årlig frem til 1993

Prisen ble gjenopptatt som en årlig pris i 2010

Første prisvinner var Paul Lorck Eidem

– I år brygges det over 1.000 unike øl i Norge fra mer enn 100 bryggerier. Interessen for øl har aldri vært større. Ølrevolusjonen kom litt senere, men mye raskere i Norge enn i andre land. Dette hadde ikke vært mulig uten ølhunder som sprer det gode budskap om øl, sa Petter Nome da Ølportalen ble tildelt prisen for Årets Ølhund foran en fullsatt forsamling på Vulkan i Oslo i kveld.

– Det er veldig gøy at bryggeriene gjennom Bryggeri- og drikkevareforeningen setter pris på det vi driver med. Det er fantatisk og det oppmuntrer oss til å fortsette, fortalte en strålende fornøyd redaktør Sammy Myklebust til Ølportalen. Sammen med tidligere redaktør Tommy Holen Helland og resten av grunnleggerne av Ølportalen, mottok han prisen – en tegning signert av Roar Hagen. Også Ølportalens første redaktør og en av hovedarkitektene bak nyhetsportalen, Tom Young, var til stede under utrekkelsen.

– Det er veldig morsomt at de som har stått som eksponenter for håndverksøl i Norge også blir anerkjent. Det betyr at håndverksøl har blitt voksent, sier Young til Ølportalen.

Juryen begrunner årets pris med at Ølportalen har blitt den viktigste arenaen for nyheter om alt som omhandler øl i Norge. Juryen begrunner prisen videre med at Ølportalen representerer viktige verdiger i en norsk kulturell og kulinarisk arv.

Utmerkelsen Årets Ølhund er innstiftet av Bryggeri- og Drikekvareforeningen og ble første gang delt ut i 1973.

Hele juryens begrunnelse er som følger:

Øl har gitt glede og livskvalitet til nordmenn i 3.000 år. Nå opplever ølet en renessanse, som dels er drevet fram av nye kreative bryggere, dels av kunnskapsrike entusiaster i blogger og sosiale medier. Sammen står de for en moderat og ansvarlig drikkekultur som handler om hyggelig samvær, smak og opplevelse, ikke om misbruk og fyll.

På under to år har Ølportalen blitt den viktigste arenaen for nyheter om nye øltyper og bryggerier, festivaler, hjemmebrygging og kombinasjoner av mat og øl. Over 200.000 nordmenn har besøkt portalen de siste 12 månedene. Ølportalen representerer viktige verdier i norsk kulturell og kulinarisk arv. De står også for flotte sosiale verdier.

Tom Young, Tommy Helland Holen og Sammy Mylkebust med tegningen som viser at Ølportalen er Årets Ølhund 2014.

Tom Young, Tommy Helland Holen og Sammy Mylkebust med tegningen som viser at Ølportalen er Årets Ølhund 2014.

Vis 3 kommentarer

  1. Vel fortjent! Og treffande karikatur.

  2. Gratulerer!

    Absolutt velfortjent!

    (og dritkul tegning, klarer dere å bestemme hvem som skal få ha den på veggen?)

    1. Tegningen er foreløbig plassert hos Tom mens Tommy og jeg prøver å finne en passende duellform.

Det er stengt for kommentarer til denne artikkelen.