En julekalender litt utenom det vanlige
Vi har hatt stor interesse for våre artikler om tester av juleøl og vi har hatt stor interesse for våre artikler om juleølkalendere, hva der da mer natrulig enn å skrive litt om LeifOs Juleølkalender, som er begge deler?
Like sikkert som kravet om en fotballtreners avgang etter avsluttet sesong dukker adventskalendere opp i all verdens forskjellige varianter. Og noen luker ut i kalenderen begynner julejournalistikken å bre seg i media, toppet av juleøltestene. En nøye utvalgt jury beskriver ølene oppover og nedover, og det hele kokes ned til et enslig terningkast og to fattige setninger om hvert av årets produksjoner fra bryggeriene. Kritikken kommer også krypende, og debatten ønskes velkommen. Er du lei? Har du bare lyst å lese en dønn ærlig juleølbeskrivelse med humoristisk snert? Og gjerne sammenlikninger med tidligere år? Da kan LeifOs Juleølkalender være noe for deg! Ølportalen tok en prat med opphavsmannen.
«Idéen kom vel av at en ølkasse har 24 flasker,» sier Leif Olav Jøsang, som siden 2010 har skrevet LeifOs Juleølkalender. De første årene var kalenderen kun tilgjengelig på forumet til Norsk Maltwhiskylag, men nå kan alle øl- og humorinteresserte ha glede av juleølbeskrivelser, spekket med sarkasme og referanser til fotball og politikk, gjennom Facebooksiden «LeifOs Juleølkalender». I skrivende stund har siden 238 følgere. I tillegg til klassiske kriterier som skum, farge, lukt og smak bedømmes ølet etter nissefaktor (er det noe som minner om jul på etiketten?) og partyfaktor.
Hvilke øl som får være med i testen?
– Det går etter innfallsmetoden, men det er noen fellestrekk fra år til år. Gransprodukter er det eneste som er selvskrevet med på alle kalendre.»
Hvorfor det?
– Det er gøyest å slakte skvip. Grans leverer alltid.
I tillegg er testes det alltid et alkoholfritt juleøl på søndagene.
– Jeg syns det ble et festlig ordspill med hvit jul på røde dager, sier Leif Olav. Dessuten er det en fin selvforsvarsmekanisme. Også smaker jo det aller meste ekstremt vondt, så dermed er det gøy å teste.
De siste ukers debatt rundt juleøltestingene i avisene har heller ikke gått kalendermakeren hus forbi. Han mener der var verre før, da det stort sett var vinkelnere som ikke likte øl som testet ølene.
– Terningkastene har ødelagt alle produkttester. Derfor bruker jeg stor terning. Det blir jevnt over for mye terningkast pluss punchline og for lite beskrivelse av ølet i de fleste testene. Derfor stiller jeg med minst tre terningkast per øl og forhåpentligvis også mer enn en punchline.
På spørsmål om noen hint til hva vi kan vente oss videre i kalenderen får vi en liten titt bak den siste luka.
– Det blir gammel årgang Underlig Jul på julaften. Det er det alltid.
Kan det ikke bli stor fallhøyde med vellagret Underlig Jul på julaften?
– Nei, den pleier å beskrives under pakkeåpningen, og da er man jo generelt vennlig innstilt til verden.
For å gi inntrykk av hva det går i, tar vi med noen sitat:
Jeg har høstet kritikk tidligere for at manglende blinding kan gjøre meg til en sånn confirmation bajas. Derfor tar jeg av meg brillene når jeg smaker Sandefjordøl i år. Jeg er langsynt på det ene øyet og nærsynt på det andre, så i snitt er det fullt fokus på objektiviteten.
Om Grans Julebrygg 2014 4,7%:
«Skum: Høyere enn karrieretoppen til Heaven, og omtrent like langvarig.»
Om Dahls Juleøl 2014 4,5%:
«Farge: Slik skulle julebrusen deres sett ut! Dette er rødere enn et førstemaitog i Odda.»
Om Hansa Juleøl 2014 4,5%:
«Skum: Som Mjøndalen svevde det høyt. Skummet rykket rett ned igjen.»
«Terningkast: Hvis du liker Hansa pils vil du like denne også. Det gjør ikke jeg. 4.»
Om Dorothy Goodbody’s Christmas Cracker Ale 4.7%:
«Lukt: Klassisk engelsk ale-fruktighet. Og sånn ananasessens modern pleide bruke i juleflesket. Det av sukker og gelatin, ikke det fra grisen.»
Om Santa Claustaler:
«Nissefaktor: Det blir vel ikke mer nissete enn julenisse på etiketten. 6.»
«Partyfaktor: Sånne fester vil jeg ikke være med på. 0.»
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer