Ølsalget på Vinmonopolet opp 22,2%
Vinmonopolet har offentliggjort salgstallene for 2014. Vi har selvsagt tatt en kikk på disse, med spesielt fokus på øl.
Det ble i 2014 solgt 2 198 000 liter øl gjennom Vinmonopolets butikker. Dette er en oppgang på 22,2% fra 2013. Dette er en trend vi har sett gjennom flere år og gjennomsnittlig økning fra 2009 (819 000) til 2013 (1 799 000) er 21,8%. Med andre ord mer enn en dobling.
Fra i fjor til i år gikk totalsalget i liter opp med kun 0,6%. Dette forsterker en trend vi har sett de siste årene og flere og flere ser dette i forbindelse med de to økningene vi har hatt i de tollfrie kvotene for reisende. Sterkvin og brennevin fortsatte tilbakegangen de har hatt de siste årene, mens svakvin gikk frem forsiktige 0,5%. Ser vi på detaljene for svakvin gikk rødvin ned med 2,6% og hvitvin opp med 3,7%. Det er med andre ord ikke bare prat når damene legger ut «Proseccoen venter» og «Cava Time» på diverse sosiale medier.
For desember alene var oppgangen i ølsalget på 23,4%. Dette skjer samtidig som julemånedene, november og desember, har en lavere andel av årstotalen for øl enn noen gang før. Den var i fjor 40,4% og har sunket jevnt siden toppen på 56,8% i 2005.
Kun november hadde et lavere salg enn i 2013. Dette kan forklares med en fredag mindre og en søndag mer, ettersom forskjellen utgjør knapt en dags omsetning og omsetningen etter alle solemerker er større på fredager enn de foregående dagene i uken. Dette er også den første måneden med nedgang i ølsalget siden mars 2011. Her var forklaringen selvsagt forskyvningen av påsken.
Ser vi på andelen av totalsalget har den aldri vært så høy for øl som fjorårets 2,7%. Dette er opp 0,5 prosentpoeng fra 2012. Svakvin endres lite og endte på 82,3%. Brennevin er nede i 13,9%, som er det svakeste noen gang. Brennevin har forøvrig den samme tendensen som øl og selger dobbelt så godt i desember som noen av de andre månedene. Sterkvin som har samme tendensen med dobbelt salg i desember har også samme tendens som brennevin og er nå nede i 0,7%. Ettersom alkoholfritt gjorde et solid hopp og nå er oppe i 0,4% vil det ikke forundre oss om Vinmonopolet om noen år selger mer alkoholfritt enn sterkvin.
Når salget i julemånedene er nevnt flere ganger bør vi også ta med at 13,4% av totalsalget skjedde i desember, mens november er tett på gjennomsnittet med 8,4%. Det produktet som skiller seg ut i denne perioden er øl, som øker kraftig og hadde en andel på 4,6% for november og 4,3% for desember.
Vis 4 kommentarer
Skjul kommentarer
Lars Marius Garshol
Problemet med denne statistikken er at den ikke skiller mellom tradisjonell lager og spesialøl. Utviklingen innen disse to kategoriene er så fullstendig ulik (og har vært det i mange år nå), at det er helt åpenbart at dette er to helt ulike kategorier i forbrukernes øyne.
Sammy Myklebust Svar til Lars Marius Garshol
Jeg er ikke så sikker på at utviklingen for disse kategoriene er så forskjellige som mange tror. Vi får ta en nærmere kikk på dette i et senere innlegg, men fra det tallmaterialet vi har ser vi at både lager og ale øker.
Ole Cigar
Ein skulle tru at pilskjøparen ikkje går frå Hansa butikkpils til Hansa sterk når han først går på polet, men til Hansa pale ale etc.
Uansett, grattis til alle de beergeeks som frontar ølkulturen.
8% vekst året før var bra; 22% i år fantastisk!
Kvalitetslinja vinn sakte men sikkert over idiotiet i Helsedirektoratet som legg alle slags snubletrådar for produsentane.
Det er sjølvsagt grunnlovsstridig å forby Ringnes å informera på heimesida om kva type legale varer dei produserar. Mens Nammo reklamerar for håndgranatar og XXL for sine Ramboknivar.
Og på toppen av passivitetslinja står Bryggeriforeningen og Numme.
Bergensbu
Det brukar å komma ei liste over topp 100 innanfor kvar kategori på polet. Vert spanande å sjå om det er endringar i teten samanlikna med i 2013.
Det er stengt for kommentarer til denne artikkelen.