Øl møtte whisky i Bergen

For dem som er glad i maltbrygg i flere styrkegrader, var mulighetene store i Bergen i helgen. Scandic City Hotel huset byens første blandede øl og whiskyfestival, og arrangørene tar sikte på å bli størst i Norden på dette området.

Øl møtte whisky i Bergen

I helgen debuterte Bergen International Whisky & Beer Festival, ledet av Frode Harring. Harring har tidligere vært med å starte opp utestedet The Tasting Room, som ligger vegg i vegg med den kjente ølbaren Henrik i Bergen. Fra oppstarten i mai i fjor har ambisjonen vært å bli det ledende utestedet på whisky i byen, samt å ha et ølutvalg som ligger over snittet. Etableringen har gått bra, og initiativtakerne med Harring i spissen bestemte seg derfor for å utvide deres tidligere konsept Whisky Meet til også å inkludere øl. Resultatet manifesterte seg 12-14. februar med den nye festivalen, da to hotelletasjer på Scandic ble fylt av både produsenter og konsumenter av kornet edle dråper. I tillegg var flere events – bl.a. en kickoff-smaking med engelske Wild Beer – lagt til The Tasting Room.

Andrew Cooper Wild Beer

Andrew Copper fra Wild Beer fikk æren av å starte festivalen på The Tasting Room. (Foto: Hanne Frosta)

ØPs reporter for anledningen har bare svært rudimentær kunnskap om whisky og skal derfor ikke forsøke å mene noe om denne delen av arrangementet. Et raskt overblikk over både program og utstillere etablerte fort inntrykket av at festivalen var dominert av nettopp whisky, dog med solide øl-innslag. Foruten en anselig mengde destillerier, importører og distributører av whisky var seks norske bryggerier representert med egne stands på festivalen: 7 Fjell, Austmann, Kinn, Nøgne Ø, Voss og Ringnes. I tillegg kunne importører som f.eks. Cask Norway, Beer Enthusiast og nystartede Norsk Ølimport skilte med stands spekket med godsaker fra utlandet, ofte i samarbeid med utsendte nøkkelpersoner fra bryggeriene fra deres respektive porteføljer. Noen av standsene fløt litt over i hverandre, men dette skapte bare en følelse av «fargerikt fellesskap» og publikum hadde ikke problemer med å orientere seg i ølmenyen. Festivalen kunne også tilby såkalte «masterclasses», det vil si smakinger og presentasjoner av ulike destillerier og bryggerier over forskjellige tema. På ølsiden kunne publikum være med på forhåndsbetalte smakinger av bl.a. 7 Fjell, Kinn og det nederlandske trappistbryggeriet La Trappe.

Arrangementsmessig gikk det hele svært glatt. Bra utvalg av produkter, oversiktlige systemer for bonger og billettsalg, sammen med lite trengsel og null tilløp til bråk var nok bakgrunnen for at tilbakemeldingene vi snappet opp var generelt svært gode. Festivalen overrasket ølfolket med å dele ut små syltetøyglass uten lokk som smakeglass, som artig nok faktisk viste seg å ha aromaegenskaper omvendt proporsjonalt med mangelen på eleganse.

Bergen-Whisky-Beer-stemning

(Foto: Siv Beate Isaksen)

 

Publikum, totalt ca. 3 000 personer spredt over helgen, var en god blanding av gamle og unge øl- og whiskyinteresserte av begge kjønn. Det var også publikum som stemte fram sine favoritter, som ble annonsert på lørdagen. ØP fikk imidlertid flere tilbakemeldinger på at kategoriene og ølene som ble listet opp virket lite gjennomarbeidede, og dette er noe arrangørene kan jobbe mer med til neste år. Uansett var det liten tvil om at Voss Bryggeri stakk av med sammenlagt seier, da publikum stemte deres humleøl Oregonian fram både som beste IPA og i kategorien «best in show». I tillegg ble Gotlands Wisby Weisse premiert som beste weissbier, Founders Breakfast Stout som beste stout, Boon Oude Geuze som beste surøl og Innis & Gunn Malt Whisky Trail som vinner i kategorien «best barrel aged brew».

Andrew Rathband og Jon Gjerde ser ut til å være godt fornøyde med prisene.

Andrew Rathband og Jon Gjerde ser ut til å være godt fornøyde med prisene.

Festivalens siste event på lørdag bar navnet «Battle of the Brewers»; en felles smaking med de tre engelske bryggeriene Beavertown, Brew By Numbers og Wild Beer. Bryggerne fra disse tre presenterte et øl hver i tre runder, og hadde en vennligsinnet og til tider svært morsom kappestrid fra scenen der publikum ble oppfordret til å stemme på hvilke øl som var best igjennom å rope og klappe. Etter hvert som stemningen steg utviklet dette seg til en lattermild blanding av standup-komikk og ølsmaking, og kulminerte med spontan kasting av merchandise til publikum mot slutten – omtrent som på en rockekonsert. En artig avslutning på en helg og en festival med mye god stemning og godt drikke.

Fra et publikumsperspektiv var Bergen International Beer & Whisky Festivals første år altså en suksess, og ØP har all grunn til å tro at dette vil bli et godt supplement til byens ølscene og til «storebroren» Bergen Ølfestival

Skriv en kommentar