Nytt Bryggeri: Qvart Ølkompani

Et nytt bryggeri er på gang i Kristiansand.

Nytt Bryggeri: Qvart Ølkompani

Qvart Ølkompani presenterer seg selv som «et ekte sørlandsbryggeri». Med sørlendinger i sentrale roller og lokaler i bydelen Lund i Kristiansand, har de antagelig sine ord i behold på det området. Lokalet har blitt opprustet til å rommer de fasilitetene et bryggeri trenger, samt god plass til å ta i mot større grupper som måtte ønske å legge et besøk til oss for å se og smake på det Qvart Ølkompani driver med.

Hvem står bak bryggeriet?

– Tellef Dannevig som sjefsbrygger og Lars Kristian Amundsen som daglig leder. Tellef begynte med hjemmebrygging for over 10 år siden. Opplæringen startet sammen med selveste Gunnar Wiig. Derfra har det gått slag i slag til kommersiell brygging på Christianssand Brygghus. Lars Kristian Amundsen har de siste 8 årene drevet henholdsvis Patricks Pub og Christianssand Brygghus. Han har på denne måten svært god kjennskap til markedet og bransjen generelt. En annen med person med stor kjennskap til ølbransjen er Yngvar Ørbek. Yngvar vil spille en viktig rolle i bryggeriets markedsstrategi og arbeid generelt. Med på laget er også seks andre personer. Alle bidrar med hver sin bakgrunn, felles er at alle er lidenskapelige ølentusiaster.

Når er oppstart?

– Etableringen er godt i gang, lokalet er mer eller mindre klar til å starte produksjon, men vi må ha på plass alle nødvendige offentlige tillatelser. Søknader er sendt, og vi satser på å ha øl i butikkene til sommeren.

Hvilket marked satser dere på?

– Vi skal satse bredt, målet er å være tilgjengelig i butikk, hotell/restaurant og Vinmonopolet. I første omgang ønsker vi å satse lokalt i butikk samt skjenkesteder som fokuserer på øl.

Hva er målet? Nasjonalt eller bare lokalt og hvordan er distribusjonen tenkt?

– Vi kommer til å legge «stein på stein» Først butikkmarkedet og pub/restaurantmarkedet lokalt, samt noen få utvalgte puber andre steder i landet, så satser vi på utvide derfra. Målet er å bli en nasjonal aktør og på sikt være tilstede internasjonalt.

Qvart-Ølkompani-Header

Yngvar, Lars og Tellef

Har dere en klart definert profil?

– Vi vil ikke legge noen bånd på oss til å begynne med. Det vil være plass til de klassiske typene, men også en god dose galskap. En klar profil vil nok falle naturlig på plass ettersom veien blir til. Det viktigste for oss er at vi skal stå inne for kvaliteten!

Vi kan ikke la være å legge merke til at Qvart er skrevet på en litt spesiell måte. Er dette tilfeldig eller gjennomtenkt?

– Kristiansand ble grunnlagt av Christian IV. Eller Christian Qvart slik det opprinnelig ble skrevet på sekstenhundretallet. Vi ønsket å ha et lokalt navn som også fungerer nasjonalt og internasjonalt med tanke på fremtidige mål.

Når vi først er inne på navnet. Har dere hentet inspirasjonen til del to fra Gvarv?

– Nei, det er en stor gjeng som er med på dette prosjektet. Vi føler derfor at «kompani» er en dekkende beskrivelse. Kompani er også selskapsformen som har blitt brukt langt tilbake i tid, noe som vi syntes klinger bra til navnet vårt.

Hva blir det første ølet fra dere?

– Noen hemmeligheter må vi ha inntil videre. Vi skal i alle fall ha klart et deilig friskt øl til sommeren vi kan ha med i sjekta eller når vi sitter med «tean i tanga» som vi sier på Sørlandet.

Hva skal dere gjøre for å skille dere ut fra mengden?

– Vi skal ikke skille oss ut for å skille oss ut. Det er heller viktigere å levere et produkt med høy og jevn kvalitet som ikke bare skal være spennende, men også smake veldig bra. Vi skal ha det gøy og brygge øl vi selv ønsker å drikke!

Vil vi finne dere på noen av de mange ølfestivalene rundt i landet med det første?

– Vi kommer til å prioritere å være med på utvalgte festivaler. Å være med på ølfestival er en utrolig flott måte å møte øldrikkere og andre i bransjen på. Vi vet jo at dere i Ølportalen følger godt med, så dere snapper det nok opp etter hvert.

Tar der mot publikum på noe vis på bryggeriet?

–Vi kommer til å ta i mot grupper på omvisning og ølsmaking. Det være seg alt fra ølklubber, utdrikningslag og bedrifter. Vi har også håp om å få til et bryggeriutsalg for de som ønsker å kjøpe det ferskeste ølet dersom alle søknader skulle bli innvilget.

Hvor stor er antatt produksjonsmengde det første hele år?

–Målet er 25-30.000 liter i 2015, deretter skal vi øke i takt med etterspørsel.

Hvor store batcher produserer dere?

– Inntil 800 liter.

Hva tenker dere om at det starter opp ett nytt bryggeri nesten hver måned?

– Det syntes vi er flott! Det er fortsatt plass til mange flere bryggerier i landet og at mangfoldet blir større er bare positivt for hele bransjen. Når det er sagt, er det klart at konkurransen blir tøffere med så mange aktører der ute. Vi tror at om man tenker kvalitet i hver dråpe og gir folket godt øl, så har bryggeriet livets rett.

Har endringene i kronekursen påvirket oppstartsarbeidet

–Ikke oppstartsarbeidet, da utstyret er kjøpt i Norge.

Er det annet om bryggeriet som bør nevnes?

– Noen av Ølportalens lesere husker kanskje Pete Frame’s Rock Family Trees som gjerne fulgte med på liveplater og samleplater i den tiden vinyl var det dominerende medium for musikk. Noe liknende hadde vært interessant å ha for norske bryggeriers bryggeutstyr, som gjerne blir solgt videre når man vokser. Haandbryggeriet solgte sitt til Nøisom, og da ble plutselig de sittende med overflødig utstyr. Tellef fikk et tilbud, og slik havnet dette utstyret i Kristiansand. Slike eksempler er det mange av i bransjen. Det er kanskje noe for Ølportalen å forsøke å nøste i?

Vis kommentar

  1. «Med sørlendinger i sentrale roller». Nesten riktig, da Amundsen er fra Larvik.

Det er stengt for kommentarer til denne artikkelen.