Vi graver litt i salgstallene fra Vinmonopolet
Vår tallnerd har gravd litt i salgstallene fra Vinmonopolet.
Vi har tidligere skrevet om at ølsalget på vinmonopolet var opp 22,2 prosent i fjor, men hva ligger egentlig bak disse tallene og hva selges det mest av hvor?
1. Bestselger
I år som tidligere år er det Hansa Sterkøl (6,5 prosent) som topper listen. Salget har vært forholdsvis jevnt de siste årene og var i fjor på 100,6 prosent av snittet de foregående tre årene. Første innskytelse når det gjelder dette ølet, er gjerne at det ikke nødvendigvis er den samme kundegruppen som dette som handler annet poløl og at det meste av salget skjer i Bergen og omegn. Den første delen her har vi ikke grunnlag for å verken bekrefte eller avkrefte, men vi må tilstå at vi ikke kjenner noen som kjøper dette ølet jevnlig. Andre del av innskytelsen kan vi greit avkrefte. 11 prosent av salget skjer i Hordaland, men Oslo topper dette med 11,4 prosent av salget. Deretter følger Akershus (9 prosent), Møre og Romsdal (8,7 prosent), Sør-Trøndelag (6,7 prosent) og Rogaland (5,6 prosent). Det handles minst Hansa Sterkøl i Aust-Agder (1,9 prosent).
Totalt solgt: 84 460 liter
2. Skiskytterøl
Erdinger Wiessbier. «Som vist på TV».
Erdinger hadde samme plassering i 2013 og 3. plass i 2012
Totalt solgt: 66 270 liter
3. Bayersk fotballøl
Paulaner Hefe-Weissbier. «Som vist på TV».
Paulaner er opp fra 5. plass i 2013 og 9. plass i 2012
Totalt solgt: 45 211 liter
4. Nynorskølet
Kinn Vestkyst Indiaøl har enkelt fortald seldt meir og meir de siste åra og er no det mest selde handverksølet på Vinmonopolet. Salgsaukinga dei to siste åra er på 31 prosent og 51 prosent. Når Vestkyst no er på plass i basisutvalet blir vi langt frå forundra om aukinga held fram. Det vert seld mest Vestkyst i Oslo. Hordaland, Rogaland og Akershus føl på plassane bak, Målt mot innbyggjartalet vert det seld mest bryggeriets heimfylke, Sogn og Fjordane, men med Oslo og Hordaland på plassane bak kan en trygt sei at Kinn også treff dei mer urbane av oss. Østfoldingane er litt treige og har ikke heilt oppdaga Vestkyst ennå. Vi antek dei kjem etter.
Vestkyst var 13. mest selde i 2013 og 17. i 2012
Totalt seld: 38 378 liter
5. Sesongølet
Juleøl fra Aass er en av klassikerne på Vinmonopolet og det er rett og slett imponerende av et sesongøl å komme så høyt på bestselgerlisten. I dette tilfellet snakker vi om Aass Juleøl Premium. 96,6 prosent prosent av salget skjer i november (26,4 prosent) og desember (70,3 prosent). Resten er fordelt utover våren, med januar (2,0 prosent) som største måned. Det kommer neppe som noen overraskelse at det er i Buskerud dette ølet selger best. Her tar en unna 17,7 prosent og er med det suverent størst også målt mot innbyggertallet. Oslo (14,6 prosent), Akershus (13,6 prosent) og Hordaland (6,9 prosent) følger på plassene bak. Det er verdt å legge merke til at målt mot innbyggertallet er det Finnmark, Nordland og Troms som følger på plassene bak Buskerud. Nordland er også på plassen bak Hordaland i solgte liter. Aass Juleøl Premium har overtatt som ledende for bryggeriet etter Aass Juleøl, som tidligere har ligget høyt på listen, men nå har sunket til 174. plass. Sistnevnte får også konkurranse av Aass Juleøl Vellagret (15. plass).
Aass Juleøl Premium har steget fra 8 plass. i 2013 og 10. plass i 2012
Totalt solgt: 36 917
6. Trendstarteren
Nøgne Ø India Pale Ale er uten tvil et av ølene som virkelig har vært med på å snu det norske folks ølvaner, men det har de siste årene fått noe mindre oppmerksomhet enn diverse IPAer fra andre bryggerier og det som har blitt betraktet som mer spennende Nøgne Ø. Likevel selger Nøgne Ø India Pale Ale jevnt og trutt. Dette er et øl som selger jevnt og trutt måned for måned og jevnt over hele landet, men det går litt mer per innbygger i Oslo enn resten av landet og det går nesen dobbelt så mye i desember som de andre månedene.
Den lå på 4. plass i 2013 og 6. plass i 2012
Totalt solgt: 36 762
7. Osloølet
Ringnes Extra Gold må kunne regnes som konkurrent til Hansa Sterkøl. Den har solgt forholdsvis jevnt de siste årene, men hadde nå en nedgang på 10,1 prosent fra 2013, som forøvrig var toppåret i den perioden vi har oversikt over. Dette er et øl som selger mest i Oslo, Akershus, Sør-Trøndelag og Rogaland, mens Finnmark topper fremfor Oslo og Oppland når det måles mot innbyggertallet. En liten snodighet er at salget ble halvert i desember. Om dette skyldes manglende tilgjengelighet eller at kundene bytter Extra Gold med andre produkter denne måneden har vi ikke data på.
Extra Gold lå på 6. plass i 2013 og 5. plass i 2012.
Totalt solgt: 36 762
8. Asiaten
Det overrasker muligens en del lesere at Singha Lager er så høyt opp på listen. Vi har ikke noe godt svar på dette og heller ikke hvorfor salget går markert opp i desember. Det selges mest Singha i Oslo, både i liter og målt mot befolkningen. I rene liter følger Akershus, Rogaland og Nordland bak Oslo. Målt mot befolkningen er dette Nordland, Troms og Finnmark.
Singa Lager lå på 7. plass i 2013 og 8. plass i 2012.
Totalt solgt: 35 129
9. Den lave mørke
Ringnes Julebokk er Ringnes’ mest solgte juleøl og et øl mange skryter av. Problemer med en batch i 2013 kan imidlertid se ut til å ha feste seg i folks minner. Salget har ikke tatt seg opp igjen etter at en da trakk tilbake store mengder øl og dermed fikk en nedgang på 24,9 prosent. Fra 2013 til 2014 er det kun en marginal fremgang (0,6 prosent).
Julebokken lå på 9. plass i 2013 og 4. plass i 2012.
Totalt solgt: 33 701
10. Tsjekkeren
Krusovice er et tsjekkisk øl som først dukket opp på polets topp 100 i 2012. Hva som gjør at den så raskt har etablert seg på topp 10 vet vi ikke, men pris kan absolutt være en faktor og vi ser heller ikke bort fra at de pils-interesserte ønsker seg øl fra pilsens hjemland.
14. plass i 2013, og ikke på topp 100 i 2012.
Totalt solgt: 33 391
Sener skal vi grave litt dypere.
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer