ProBeer – en avis om øl
Ølrevoulusjonen ruller videre og er nå kommet så langt at dagligvarebransjen har fått sin egen avis om øl.
Publikasjoner som omhandler øl, og øl alene, har vi ikke sett mange av her i landet. Ser vi bort fra bøker kan jeg kun huske en tidligere utgivelse, Vi Menns «Den Store Norske Ølguiden». Her var i tillegg over halvparten av stoffet hentet fra bøker. Nå er det imidlertid kommet en avis som kun dreier seg om øl. Den har fått navnet ProBeer.
Dersom du begynner å lete etter ProBeer i butikkenes avishyller vil du imidlertid bli skuffet. Kikker du på bakrommet på butikker er sjansen for at du finner et eksemplar betraktelig større, ettersom ProBeer er en bransjeavis og ikke distribueres til oss vanlige forbrukere. Den distribueres til alle dagligvareforretninger via Bladcentralen. Denne distribusjonen gir utgiverne, Krydder Kommunikasjon, muligheten til å finansiere utgivelsen også med alkoholrelatert reklame. (Ja, dette er lov for fagblad beregnet på bransjen.)
Krydder Kommunikasjon drives av Stian og Truls Vasvik. Stian har blant annet vært redaktør i fagbladet Dagligvarehandelen. ProBeer er Krydder Kommunikasjons første publikasjon med så vid dekning. De driver i tillegg et internmagasin for en dagligvareatør.
Truls melder om udelt positive tilbakemeldinger fra bryggerier, importører og ikke minst dagligvarebransjen. Kommentarene går på at det var på tide med en slik avis. Vi har kikket gjennom første eksemplar og kan si oss enige i at dette er et solid produkt som gir godt med informasjon til målgruppen. Omtale av nye varer, intervjuer av både kjente ølpersonligheter og andre som jobber mer i kulissene, artikler om hvordan enkelte butikker jobber og annet gir godt med lesestoff. Ikke overraskende finner vi en del gamle kjente i avisen. Espen Smith og Jørn Idar Almås Kvig har begge artikler, mens vår gamle redaktør Tom Young dukker opp kraft av sin jobb som markedsansvarlig i Nøgne Ø.
I 2015 er det tenkt fire utgivelser. Den første kom i uke 8. Videre plan er en i uke 17/18, en i uke 37/38 og en i forbindelse med juleølslippet. Tidspunktene korresponderer med dagligvarehandelens fire årlige lanseringsvinduer. Dersom du jobber i dagligvarebransjen er det med andre ord bare å sjekke inngående post disse ukene, og ikke minst passe på at sjefen ikke tar ProBeer med hjem for å lese den på sengen i stedet for å dele informasjonen med sine ansatte.
Vis 2 kommentarer
Skjul kommentarer
Johan Dalsrud
Er det muligheter for online lesing eller nedlasting av feks PDF av ProBeer for oss vanlige forbrukere?
Sammy Myklebust Svar til Johan Dalsrud
Det er nok ikke det, med mindre du har gode kontakter.
Det er stengt for kommentarer til denne artikkelen.