Norske bryggerier hyllet for sitt design

7 Fjell, Færder mikrobryggeri og Mack bryggeri vant alle pris når Norsk arkitektur- og designsenter arrangerte designdagen 2015.

Norske bryggerier hyllet for sitt design

I den stadig økende norske bryggerifaunaen blir flere og flere av de nystartede bryggeriene opptatt av at også designet og den visuelle profilen, i tillegg til innholdet på flaskene, betyr en hel del for at vi kundene plukker ut nettopp deres øl når vi står og velger oss noe godt fra pol- og dagligvarehyllene.

For Færder Mikrobryggeri fra Tønsberg, 7 Fjell fra Bergen og Mack fra Tromsø har designet nå også gitt en pris de kan sette på æresplass i bryggeriet sitt.

7 Fjell hentet hjem den gjeve prisen for visuell identitet, mens Færder og Mack vant pris for emballasjedesign.

Skandinavisk designspråk

7 Fjell fra Bergen har valgt et design med et minimalistisk og stramt skandinavisk designspråk for å differensiere seg fra andre norske og utenlandske håndverksbryggerier.

– Vi har forsøkt, helt fra oppstarten, å fokusere på kvalitet i alle ledd. For oss er det selvsagt ølet som står i fokus, men vi mener også at hele opplevelsen skal være unik. Slik det er i dag, så har håndverksøl ca 3% markedsandel. Dette er folk som oss, som er interessert i smaksopplevelser og teknisk kvalitet på ølet vi produserer. De resterende 97% er gjerne folk som ikke har den samme kjennskapen og tilknytningen til ølet vi lager, og som trenger et ytterligere incentiv til å velge akkurat vårt øl fra hyllene, forteller Jens Eikeset i 7 Fjell.

Ølene til 7 Fjell. Foto-montasje

Stilren og minimalistisk design

Også Færder mikrobryggeri fra Tønsberg mener de har et design med elementer av skandinavisk minimalisme.

– Vi tror designet innehar en del skandinavisk minimalisme, som kan fungere ute i verden, forteller bryggerimester Mathias Krüger. Selv om de ikke har konkrete planer om internasjonal lansering foreløpig mener han også at en Æ i navnet kan hjelpe, og peker på at Norge fortsatt er på en bølge der skandinavisk mat og matkultur er i vinden.

Ekempel på etikett fra Færder

Mye informasjon, men likevel stilrent og pent.

I motsetning til Færder er 7 Fjell allerede i dialog med en rekke importører i flere land for å sondere terrenget, men vil gjerne være helt trygge på at de har funnet de riktige samarbeidspartnerne før de kjører i gang.

– Tilbakemeldingene vi har fått fra folk som er gode på både design og merkevarebygging er at dette vil være et friskt pust i de fleste ølhyller, og at det visuelle uttrykket har et klart internasjonalt potensiale, forklarer Eikeset.

Han sier også at de har fått flere henvendelser fra folk på hvem de bruker på design og visuell identitet.

Også Færder har fått nesten utelukkende positive tilbakemeldinger fra folket, så det er ikke bare designmiljøet i Norge som setter pris på et visuelt tiltalende uttrykk.

Ølet er viktigst

Selv om både 7 Fjell og Færder har lagt mye penger og energi i utvikling av designet sitt, er begge bryggeriene klare på at det er ølet som er viktigst, naturlig nok.

– Jeg tror at designet vil være vesentlig for å bli valgt ned fra hyllen første gang, spesielt når det gjelder litt mindre erfarne øldrikkere. Andre gang ølet plukkes ned fra hyllen, så er det ikke designet som skal gjøre det, men smaken, sier Eikeset entusiastisk.

– Tror dere noen velger et øl fra 7 Fjell eller Færder foran et øl fra et mer kjent bryggeri på grunn av designet?

– Som nevnt så er det ølet som spiller den absolutte hovedrollen for oss, men vi er også opptatt av å skape en helhetlig og god profil. Hvis det er noen som velger vårt øl fremfor andre på grunnlag av designet, så har vi definitivt gjort noe riktig, men dette er nok mest sannsynlig noe som skjer oftest med «ferske» håndverksøldrikkere.

Bryggerimester Gahr-Smith-Gahrsen tester ølet.

Bryggerimester Gahr-Smith-Gahrsen tester ølet.

Mathias Krüger i Færder sier noe av de samme.

– Selv om vi i Færder er mest opptatt av innholdet, er det avgjørende å bli sett dersom noen i det hele tatt skal smake på ølet. Vi vet at hyllene med øl er voksende, og vi ønsket å skape noe som fanget øyet. Dersom designet kan bidra til at de velger en flaske fra Færder Mikrobryggeri, og deretter blir fornøyd med innholdet, er vi glade for det, sier bryggerimesteren fra Tønsberg.

Tydelig skille fra resten av porteføljen

For Mack bryggerier var prosessen en litt annen med tanke på at de allerede har en velkjent profil og derfor ønsket å noe annet med sin smaksserie.

– Det var viktig at den fikk en egen identitet. Grep med logoen er et av virkemidlene for å skille den fra øvrige av våre produkter. At Mack-logoen er liten kompenseres av at den står på mørk bakgrunn og således er veldig synlig, og at andre kjennetegn fra Mack – som for eksempel vår bryggerimesters signatur, er trukket frem på etiketten, forteller markedssjef Cathrine Giæver.

Design er helt vesentlig. Spesielt i Dagligvarehandelen gjør forbruker raske beslutninger, og velger ofte «av gammel vane». Et godt design hjelper forbruker med å oppdage nyheter og å gjøre valg utenfor vanene man har.  Innholdet er også av avgjørende betydning. Man kan kanskje si at design sikrer prøving mens innhold sikrer gjenkjøp, sier Giæver.

10 forskjellige øl i smaksserien

Smaksserien til Mack ble lansert februar 2014, og bestod da av Witbier og IPA. Begge to i en alkoholsterk versjon for Vinmonopolet og uteliv og en versjon på 4,5 % for dagligvare. Det ble tidlig klart at Mack traff med produktene og i dagligvare solgte de så godt at det kom konkrete ønsker fra kjedene om å utvide serien, og serien består i dag av fem øl med polstyrke og fem øl som kan kjøpes i butikken.

– For å skille disse fra hverandre har den alkoholsterke serien elementer av gull i etiketten. Dette signaliserer litt mer tyngde enn etikettene uten gull – som jo er forbeholdt litt «lettere» øl.

Mack sin smaksserie for Vinmonopolet med interessant fargevalg.

Mack sin smaksserie med interessant fargevalg.

Fargevalget til smaksserien til Mack er interessant hvor eksempelvis Brown Ale har fått en turkis farge.

– Fargevalgene er gjort for å gjøre ølene interessante og iøyenfallende. I stedet for å velge brunt som en kanskje opplagt farge til Brown Ale – valgte vi turkis osv, kan Giæver fortelle.

Markedssjefen kan også fortelle at det har vært noen utfordringer med blant annet å brygge en wit med appelsinskall og korianderfrø i stor skala og sier;

– Tilbakemeldingene på serien vår har vært jevnt over svært gode. Utelukkende gode på designet og litt diskusjon rundt innhold fra «ølhunder»  og spesielt første brygging. Serien engasjerer – og det er vi glade for. Øl skal engasjere!

 

Fun Fact

7 Fjell og Færder har helt identiske bryggverk og samme design på gjæringstankene.

Juryens begrunnelse kan du lese her:

Hvor viktig er det visuelle for DEG når du plukker øl fra hyllene på Vinmonopolet eller fra butikken? Diskuter i kommentarfeltet under.

Skriv en kommentar