Svensk seier i årets første Bryggeribråk
Det ble svensk seier i årets første Bryggeribråk. Gotlands Bryggeri sikret avansement med en barley wine lagret på Sauternes-fat.
Gong-gong. Mandag kveld var det igjen klart for Bryggeribråk på Håndverkerstuene i Oslo. Nok en gang hadde over 50 personer tatt turen for å få med seg kampen om hvilket bryggeri som er best til å sette øl til mat. Denne gangen stod det mellom 7 Fjell og Gotlands Bryggeri. Det var en kamp mellom Norge og Sverige, representert ved Jens Eikeset fra 7 Fjell og Johan Spendrup fra Gotlands Bryggeri.
Etter en god åpning fra 7 Fjell, gikk seieren til slutt til Gotlands Bryggeri. De svenske gjestene slo til med beste øl til hovedrettene – en potet- og pepperrotmos med kalvefrikadeller, innlagt agurk og rødvinssaus tilsmakt med bær – og gjorde rent bord ved desserten.
Til desserten, som bestod av en varm nypesuppe med kardemommeis og mandelskorper, hadde Gotlands Bryggeri valgt sin Valkyrians Välkomst. Dette er en barley wine som først her gjæret i fire måneder på Sauternes-fat på lav temperatur, før ølet har fått over 11 måneder videre lagring etter gjæringen. 7 Fjell valgte på sin sine sin Lyderhorn Saison Noir, men klarte ikke å hamle opp mot den svenske ølet.
Løfter ølet
Selv om det ble et tap for svenskene, depper ikke Eikeset i 7 Fjell for mye. Han skulle gjerne sett at hans bryggeri gikk av med seieren, men han er likevel fornøyd med kvelden og med arrangementet. – Konseptet bak Bryggeribråk er fantastisk. Det løfter ølet et steg på den kulturelle rangstigen, forteller han.
– Dette er noe KrF bør får øynene opp for. Dette arrangementet er et syvmilssteg for alkoholpolitikken. Det flytter fokuset fra sterkere drikker over til mer alkoholsvake. Bryggeribråk handler ikke om effekt med om smak, sier Eikeset entusiastisk. Også Spendrup i Gotlands Bryggeri er fornøyd med kvelden og konkurransen. – Konseptet med Bryggeribråk er unikt. Her leder Norge an. Det er et spennende konsept fordi bryggeriene konkurrerer gjennom maten og ikke bare gjennom ølet. Det er denne typen arrangementer som kan øke aksepten for øl, sier Spendrup til Ølportalen.
Nettopp det at konkurransen presser bryggeriene til å matche øl til menyene, er med på å gjøre Bryggeribråk til en unik konkurranse. – Brewmakers dinner er noe du finner overalt. Da samarbeider bryggeriene og kjøkkenet om å finne den beste kombinasjonen av øl og mat. Her er menyen spikret på forhånd, og bryggeriene må finne et øl i sitt eget sortiment som kan passe til maten. Det gjør konseptet mer spennende, sier Spendrup.
Allerede neste mandag, 4. mai, er det klart for en ny runde med Bryggeribråk. Da møter islandske Einstök trønderne i Austmann.
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer