Full fart for St. Hallvards bryggeri
Etter tre måneder med brygging har St. Hallvards Bryggeri allerede stø kurs inn på det norske ølmarkedet. Denne uken holdt Oslos nyeste mikrobryggeri sin første ølsmaking, på Dr. Jekyll's Pub i hovedstaden.

Anders Roede og Christian Salicath er de to ølentusiastene som i fjor ville starte eget mikrobryggeri gjennom folkefinansiering. Et knapt år senere har St. Hallvards Bryggeri et stort og toppmoderne anlegg i hovedstaden og en basisserie på seks ølsorter. Denne uka startet de bryggingen av sin tolvte batch med øl. Også på Untappd gjør bryggeriet seg bemerket – i kategorien for norskprodusert Brown Ale har sesongølen Høst allerede sikret seg førsteplassen. Bikkje-Lisa ligger som nummer tre.
– Fokuset i starten er å lage typeriktig øl, og vi har vektlagt at serien skal passe for de fleste. Ølet brygges på tradisjonelt vis, med en blanding av moderne amerikanske og klassiske engelske bryggestiler. Men, selv om vi holder et klassisk fokus til å begynne med, så har vi også litt galskap på lur, forteller Salicath til Ølportalen.
Folkelig finansiering
St. Hallvards Bryggeri har på flere måter gått sin egen vei. Blant annet valgte de crowdfunding for å få prosjektet på beina. Idag teller bryggeriet 500 lojale medeiere, hvorav 450 av de kommer fra crowdfunding. Folkefinansieringen gikk sakte i starten, men etter en dobbeltside i avisen økte prosjektet fra 63 prosent finansiering på en fredag til 100 prosent finansiering mandagen etter. Anders og Christian trives med å ha et bryggeri basert på både crowdfunding, såvel som store investorer i ryggen.
– Det føles veldig riktig med folket som medeiere. Det er deilig å få feedback og innspill, det gir også litt andre muligheter rundt markedsføring. Vi opplever at medeierne syns det er gøy å være med, sier Roede.
Inntil nylig benyttet St. Hallvards manuell tapping, og siden bryggeriet startet opp i august, har medeiere også deltatt i selve bryggeprosessen. Med knapp deadline og høyt tempo før polslipp, var det opptil ti gode hjelpere involvert i flaskingen for at de fire første ølene deres skulle nå polhyllene i tide.
Travle tider i vente
St. Hallvards har allerede etablert seg som et viktig tilskudd til floraen av håndverksbryggerier i hovedstaden. På kort har de bygget opp en imponerende bryggekapasitet. Manuell tapping og flasking er byttet ut med ny tappelinje, og med kokekjele på 2800 liter, mesketanker på 1800 liter og gjæringstanker som rommer 4950 liter er alt tilrettelagt for produksjon av nye spennende ølsorter. Per idag brygger St. Hallvards også på kontrakt for blant annet Little Brother. Cervisiam kommer inn i løpet av uken.
– Framover fokuserer vi på innkjøring av det nye systemet. Vi har bryggeutstyr som ingen andre i Norden har. Det begynner å fungere veldig bra, så nå gjelder det lære seg alle systemene så godt som mulig, forteller Roede.
Oslos nyeste bryggeri byr på flere spennende prosjekter utover vinteren. Nylig har de sluppet jule-DIPA El Jucan, og 26. november lanseres Smelter Gårdsøl på Smelters Mathus i Bærums verk. Saisonen blir kun å få tak i på Smelters, og også den eneste ølen med butikkstyrke som St. Hallvards har brygget foreløpig.
– Planen var egentlig å lage bare poløl de to første årene. Men vi innser at etterspørselen etter øl med butikkstyrke også er stor. Gulating er blant noe av de som har vist interesse, så etter planen lanserer vi også flere butikkøl i løpet av våren, sier Salicath.
Byoriginaler og tradisjon
St. Hallvards bryggeri fokuserer på å være et tradisjonelt håndverksbryggeri for hele byen. Navnet er hentet fra hovedstadens skytshelgen, og det er også en videreføring av gamle St. Hallvards bryggeri, senere Nora industrier, som på starten av 1900-tallet var et av de klassiske bryggeriene i hovedstaden.
– Det har vært viktig å for oss med et navn som favnet nasjonalt, utover Oslo. Jeg tror de færreste vet hvem St. Hallvard er, hvem de tråkker på på kumlokkene når de går rundt i byen, ler Roede.
St. Hallvards bryggeri har også innlemmet mye historikk i øl-porteføljen, med navn som Bikkje-Lisa, Hermansen og Køla-Pålsen i sortimentet. Flere av ølene er oppkalt etter kjente byoriginaler.
– Vi ønsket å innlemme Oslo-historie i navnene. På et tidspunkt var vi kanskje også litt inspirert av blant annet karakteren Oslo-losen; vi ville fokusere på lokalhistorikk. Tanken var å gi kjente byoriginaler sin egen øl, og å bruke navn fra hele byen. Det er også litt morsomt at flere av medeierne er i slekt med eller har møtt mange av personene på øletikettene våre. Det er gøy å spille på originale personer folk kjenner igjen, sier Salicath.
Vis kommentar
Skjul kommentarer
Marius Kvernvold
-ser fram til å ta en smak…
Det er stengt for kommentarer til denne artikkelen.