Nå skal det brygges Sagene-øl i Oslo

Sagene bryggeri har fått kritikk for at ølet deres er brygget i Arendal. Men nå er det klart for ekte Oslo-øl fra bryggeriet.

Nå skal det brygges Sagene-øl i Oslo

I løpet av den siste måneden har det vært hektisk aktivitet i Sagveien i Oslo. Ølportalen møter en meget engasjert bryggerimester i det gamle industribygget ved Akerselva der Sagene Bryggeri flyttet inn i sommer. Kristian Johnsen har lenge sett frem til å sette det første brygget med Sagene-øl. Nå har bryggeutstyret omsider kommet på plass og de første testene er kjørt. Om kort tid settes det første brygget med ekte Oslo-øl.

– Det er som bursdag og julaften på samme dag, smiler Johnsen i det han viser oss rundt i det nye bryggeriet. Så langt har ølet til Sagene blitt brygget i Arendal, men nå skal det også brygges i hovedstaden. Johnsen har fire oppskrifter klare. I starten kommer han til å rette oppmerksomheten mot å utvide repertoaret til Sagene. På listen står en pale ale, en IPA, en amber ale og en stout. Planen er å etterhvert lage alle variantene Sagene har i sortimentet per i dag. Det blir imidlertid ikke kopier av ølene som brygges i Arendal, men ufiltrerte varianter. – Vi har blitt utfordret på om vi klarer å lage undergjæret øl her, og vi vil gjerne bevise at det er noe vi klarer, sier Johnsen.

Fortsetter samarbeidet

Sagene vil fortsette samarbeidet med Arendals bryggeri også etter at det nye bryggeriet i Oslo er satt i drift. Kapasiteten i det nye bryggeriet ligger på rundt 250.000 liter i året. Dette er et godt stykke under volumet som er produsert for Sagene i Arendal så langt i år.

– I år havner vi mellom 500.000 og 600.000 liter. For at vi skal være inne hos dagligvarevarekjedene, så stilles det krav til et stort volum. Da er det viktig for oss å ha en stor samarbeidspartner, forteller Johnsen. Det er de undergjærede ølene til Sagene som fortsatt vil bli brygget i Arendal. Johnsen er veldig fornøyd med samarbeidet de har med sørlandsbryggeriet.

– Vi ville ikke hatt mulighet til å følge strategien vår med å konkurrere med de store, etablerte bryggeriene uten dette samarbeidet. Det er behov for både egnede produksjonslokaler, utstyr og infrastruktur, og dette er det godt tilrettelagt for i Arendal. Vi vil ikke ha alt det nødvendige utstyret her til å ha en slik produksjon. Blant annet har ikke bokslinje eller mulighet for filtrering. Vi kunne heller ikke konkurrert på pris med de store bryggeriene hvis vi skulle brygget i våre lokaler på Sagene, forklarer Johnsen.

Bryggeributikk og åpent bryggeri

Det første Oslo-bryggede Sagene-ølet vil komme på like ut på nyåret. Med unntak av IPAen, vil ølene bli brygget for dagligvaremarkedet, og bryggeriet satser på å få sitt nye øl ut til butikker i hovedstadsområdet. I tillegg vil ølet også bli å finne på flere utesteder på fat.

Sagene kommer også til å ha et eget ølutsalg i tilknytning til bryggeriet i Sagveien. De har også sendt inn søknad om skjenkebevilling i selve bryggerilokalene, og har planer om å arrangere ølsmakinger og bryggeribesøk. Det er satt opp store langbord i lokalet og det er også bygget en scene hvor det er muligheter for foredrag og andre arrangementer.

– Vi kommer til å gå løypa litt underveis og se hvordan vi kommer til å gjøre det i praksis, sier Johnsen. Han mener det har stor verdi at folk kan komme på besøk i bryggeriet.

Artikkelen fortsetter under bildekarusellen.

Turbulent

Samarbeidet med Arendal har også skapt noen utfordringer for Sagene. Det siste året har til dels vært turbulent og bryggeriet har møtt kritikk fra flere i bransjen og bransjekommentatorer. Blant annet har det kommet kritikk mot markedsføringen av bryggeriet og nettopp det at ølet til nå har vært brygget i Arendal til tross for den sterke Oslo-profilen til bryggeriet.

Johnsen tror ikke at de kritikerne nødvendigvis kommer til å gi seg nå som en del av ølet skal brygges i Oslo. – At ølet er brygget i Arendal er ikke noe vi har forsøkt å holde hemmelig, selv om det heller ikke er åpningsreplikken når vi forteller om ølet. Vi har en sterk Oslo-profil, og det er det noen som reagerer på, men det er det som er vårt konsept, sier Johnsen. Han legger ikke skjul på at temperaturen til dels har blitt litt for høy i debatten.

– Det har vært en bratt læringskurve på sosiale medier, kommenterer Johnsen. – Det er mye følelser i denne debatten. Når du møter kritikk for et produkt du har jobbet lenge for, så treffer denne kritikken veldig nær hjertet. Da kan det gå litt varmt for seg. Når det er sagt, så er noen av spørsmålene som har kommet, er helt berettigede spørsmål, og som bedrift burde vi ha vært mer profesjonelle i håndteringen av disse, utdyper han.

Positivt bidrag

Johnsen legger vekt på at Sagene ønsker å være et tilskudd til ølrevolusjonen som fortsetter å skylle over landet. Han er klar på at det er de store bryggeriene de ønsker å ta opp kampen mot, og at de ikke ser på de mange håndverksbryggeriene som konkurrenter.

– Vi har kanskje gått litt hardt ut, men det er de store bryggeriene vi sikter til, ikke de mange mikrobryggeriene i Oslo, forklarer Johnsen. Han tror Sagene kan bli et positivt tilskudd til ølmiljøet i hovedstaden. Han ser også positivt på mulighetene for vekst for de mindre bryggeriene i landet. Sammenlignet med andre ølnasjoner, slik som blant annet Danmark, har håndverksbryggeriene i Norge fortsatt en lav markedsandel. Det gir gode muligheter for å utvide markedet. – Vår ambisjon er å drive et bryggeri slik at vi kan leve av det og skape arbeidsplasser her i Oslo, sier Johnsen.

Vis 4 kommentarer

  1. Dette var en langt mer profesjonell og ydmyk retning fra Sagene. Det er bra å stikke fingeren i jorda av og til. Personlig hadde jeg avskrevet hele bryggeriet som en cocky flopp, men når jeg leser dette får jeg et visst håp tilbake. Rene ord for pengene med en ærlig holdning ovenfor sin kundegruppe, det er det vi ønsker.

    1. Enig. Utover at jeg ikke har likt hvordan de har fremstått i media synes jeg ikke de har levert ølkvalitet (og de har ligget over konkurrentene i pris), men jeg er villig til å gi ølutsalget deres en sjanse.

    1. Trodde virkelig de hadde lært. Mulig de kjører etter prinsippet at all reklame er god reklame eller eventuelt Joseph Goebbels prinsipp (ingen sammenligning forøvrig)?

Det er stengt for kommentarer til denne artikkelen.