7 Fjell invaderer Sverige

På våre Facebooksider begynte det å sprette opp saker om at 7 Fjell Bryggeri skulle gjøre krankupp i Sverige. Ved nærere ettersyn viste det seg at dette var i tre forskjellige byer på samme dag og samme tidspunkt.

7 Fjell invaderer Sverige

Ølet på bildet er ikke det samme som er omtalt i teksten, men i det minste fra samme bryggeri.

Har Jens Eikeset blitt så stresset at han har lovet bort salgsapparatet flere ganger samme dag, begynte vi å undre. For å spare Jens for ytterligere stress tok vi kontakt med Helge Algerøy. Han har tittelen Kjuagutt i det kompliserte hierarkiet i 7 Fjell, men ville antagelig hatt tittelen Salgssjef eller Markedsansvarlig i en mer konvensjonell bedrift.
Helge sendte oss følgende svar fra en flyplass et sted i nabolandet:

Det startet egentlig som en litt rar idè da jeg deltok på Stockholm Beer and Whiskey festival tilbake i månedsskiftet sept/okt. Dette er en festival som trekker mennesker og bryggerier fra hele Sverige og vel så det. Flere av tilbakemeldingene kom på at de lurte på når 7 Fjell kom til deres by, eller at de ønsket at ølet snart var tilgjengelig på Systemet (Systembolaget) eller på deres lokale «krog». 

Av og til så er jeg relativt smart og tenkte at et ordinært krankupp i Sverige ikke ville være så kult, men en Sweden-taptakeover kunne være en kul inngangsmåte på det Svenske markedet. Når det uttalte målet er World Domination, kan Sverige være et fint sted å begynne. All den tid vi dessverre ikke har nok mannskap for å kunne gjøre en i hver by (enda) måtte vi konsentrere oss om de tre største: Gøteborg, Stockholm og Malmø. Vi hadde så vidt begynt å bevege oss litt på det Svenske markedet og jeg luftet ideen for vår Svenske importør Martin i Original Brands STHLM om en trippel tap takeover i Sverige. Eller Tap Takeover Sweden som jeg kallet det. De var giret, men vi måtte finne en passende dag og anledning. 

Kort tid etter kom signalene om at vi ville bli lansert på Systemet med to ulike øl (Walkendorff Amber Ale og Lyderhorn Sasion Noir). Ølene blir lansert 22.01.16. Det er litt for langt unna og vi vil gjerne vise Svenskene ikke bare at vi er gode på ski (ikke så mange fra Bergen som er gode på ski da), men også god på øl. I tillegg er det en liten pekepinn på hvordan det Svenske markedet vil ta i mot deres to nye hjertebarn, samt skape litt blest rundt bryggeriet også i søta bror. 

Vi fikk også endel spørsmål på festivalen om våre juleøl, så det var i tillegg en ypperlig anledning til å by svenskene på norsk juleøl.

Vi ble enige om å kjøre 3 ulike steder, samme dag samme tidspunkt, med likt øl. Følgende oppsett ble sendt nedover:

  1. Walkendorff Amber Ale, 6,5%
    (Blir lansert på Systemet i Januar)
  2. Lyderhorn Saison Noir 8,3%
    (Blir lansert på Systemet i Januar)
  3. 7 Sorter Christmas Ale 6,5 %
    (Svenskene må ha juleøl)
  4.  Vinter American Strong Ale 7,3%
    (De har vinter i Sverige også selv om vi er bedre på ski)
  5. Ulriken Double IPA 8,5%
    (Var på topp 10 listen over øl på Stockholm Beer and Whisky festival, ble av folket kåret til den beste europeiske humledrevne ølen. Eneste humledrevne øl over Ulriken var Stone Enjoy by 31.10.15).
  6. Bellevue American Pale Ale 5,3%
    (En fruktig APA, for å tilby et lettere alternativ for dem som måtte ønske det)
  7. Morgenstemning Coffee Stout 6,5%
    (Vår prisvinnende Coffee Stout, som har vunnet gull medalje i World Beer Challenge 2015, og Bronze i Brussels Beer Awards 2015).

Til arrangementet Gøteborg og Brewers Beer Bar
kommer Jens Eikeset, selvtitulert som Leader of the free world.

Til arrangementet i Stockholm og The Bishops Arms Folkungagatan
kommer Helge Algerøy, selvtitulert som Entertainer.

Til arrangementet i Malmø og The Bishops Arms Savoy
kommer Gahr Smith-Gahrsen, titulert av andre som Hellige Gahr.

Vi tror Helge har fått sagt det meste her og har ikke stort annet å gjøre enn å ønske både svensker og 7-fjellsfolk lykke til.

Skriv en kommentar