10 på topp på Vinmonopolet

Vi har kikket litt på hvilke øl som solgte best på Vinmonopolet i fjor.

10 på topp på Vinmonopolet

En finner vanligvis ikke de helt store endringene på topp 10 på Vinmonopolets salgsliste og at det de er kommet inn to øl som var nye i polets lister i 2014 er verdt å legge merke til. Et øl vi hadde ventet å finne på listen men som nå er forvist til neste seksjon er Aass Juleøl Premium.

1. Hansa Sterkøl

Det kommer nok ikke som noen overraskelse at denne fortsatt ligger på topp, men vi må innrømme at vi hadde forventet en litt større tilbakegang enn 1,4 prosent når den ble utsatt for konkurranse fra nummer seks på listen. Det går rykter om at dette egentlig er Hansa Pilsner som ikke er «brygget ned» til 4,7 %, men dette er noe vi kan avkrefte. Hansa Sterkøl lages etter egen oppskrift noen ganger i året.

Totalt solgt: 83 264 liter

2. Erdinger Weissbier

Skiskytterølet beholder andreplassen fra i fjor og har en fremgang på 4,3 prosent, men det er fortsatt et solid stykke til toppen. Erdinger hadde forøvrig samme plassering i 2012 og 2013, men det spørs om dette fortsetter når vi ser på fremgangen ølet på plassen bak. Noe stort fall forventer vi imidlertid ikke.

Totalt solgt: 69 122 liter

3. Krönleins Stockholm Fine Festival Beer

Vi spådde Krönleins inn på topp 10 forrige gang vi gjorde en årsoppsummering og dette klarte den med bravur. Økningen er på hele 183,4 prosent, men det gir ikke hele sannheten, for dette ølet ble lansert i 2014 og var kun tilgjengelig ca. halve året. Vi tror kombinasjonen lav pris, lettdrikkelig og forholdsvis høyt alkoholnivå (7,2 %) vil gjøre at den i 2016 inntar andreplassen på listen. Samtidig klør vi oss litt i skjegget over at den klarte selge såpass godt uten å spise mer av Hansa Sterkøls salgstall, for vi kan ikke skjønne annet enn at kjernekundene i all hovedsak er de samme.

Totalt solgt: 59 062 liter

4. Kinn Vestkyst Indiaøl

Ølet med Ivar Aasen gøymd i ein humlehams held fram å vera det mest selde handbrygga ølet i Vinmonpolet sine lister. Sjølv om plasseringa på lista er den same har mengda auka med 12,2% frå 2014. Noko som svært tett på aukinga i omsetnad av øl på Vinmonopolet totalt sett. Det er sopass langt opp til neste på lista at vi ikkje reknar med at Vestkyst vil klatre til neste år.

Totalt seld: 43 049

5. Paulaner Hefe-Weissbier

Etter en gjestevisitt på tredjeplass er Paulaner tilbake der den var i 2013. Vi er nå inne i et område på listen der kampen er hard om plassene og vi ser ikke bort fra at tilbakegangen (-10,2 prosent) vil fortsette til neste år og forventer den da litt lenger nede på 10 på topp.

Totalt solgt: 40 610

6. Kronenbourg 1664 Blanc

Ny av året og da er det sterkt å komme såpass høyt på salgslisten. Vi har ikke sjekket om det er fakta, men har på følelsen at vi har sett mer til nettopp dette ølet i media det siste året og ser ikke bort fra en sammenheng her.

Totalt solgt: 39 973

7. Ringnes Julebokk

En skikkelig klassiker og det første norskproduserte ølet over 7 %. Den hadde en liten «down» i 2013 med en batch som ikke var helt som en ønsket, men er nå tilbake for fullt. Den er faktisk opp 6,6 prosent. Vi forventer den tilbake mellom 5 og 10 ved neste opptelling.

Totalt solgt: 35 926

8. Ringnes Extra Gold

Oslos (ja Oslos) svar på Hansa Sterkøl er ned en plass og 3,6 prosent fra i fjor. Er det her Krönleins Stockholm Fine Festival Beer henter noe av sin vekst? Vi spår Extra Gold ned omtrent tilsvarende neste år. Dette begrunner vi med trenden de siset årene: 5. i 2012, 6. i 2013, 7. i 2014.

Totalt solgt: 33 330

9 Singha Lager

Det er ikke tvil om at mange nordmenn elsker Thailand og denne lageren skiller seg også litt ut fra de europeiske. Den er ned en plass på listen og i mengde er den ned 5,1 prosent. Vi antar omtrent samme plassering neste år, men det er tett bak og vi ser ikke bort fra at den faller ut av topp 10.

Totalt solgt: 32 484

10 Nøgne Ø India Pale Ale

Ned fra 6 plass og ned med 11,6 prosent. Det kan ikke kalles annet enn skuffende. Kan noe av forklaringen være at Nøgne Ø har 16 andre øl på topp 200 eller skyldes dette andre ting, som den sprengte kapasiteten på bryggeriet eller at omtrent alle nye bryggerier har en IPA eller to i porteføljen? Vi vet ikke, men spår uansett at denne er omtrent på samme nivå (5-15) neste år.

Totalt solgt: 32 484

Vis 9 kommentarer

  1. Nøgne ø ipa har fleire ganger skuffet meg siste året. Men siste kjøpe var ein postiv opptur. Kan det vere at den får for røff behandling av vinmonopolet?

  2. Angående Nøgne Ø IPA, så kanskje nedgangen skyldes at den er tilgjengelig på taxfree på ankomst på flere flyplasser? Når jeg ser den i polhylla, tenker ihvertfall jeg at; -nei, denne tar jeg med hjem neste gang jeg er ute og reiser.

    1. Tar du virkelig med deg Nøgne Ø hjem etter å ha reist, Tore? 😉 hehe

  3. Nøgne Ø IPA blir brygget uten omtanke. Sellouts.

    Kan godt stå å støve på nederste hylle.

    1. Hva begrunner du påstanden om sellouts med?
      Ølet brygges av de samme som brygget det før og de som har sin daglige jobb i bryggeriet har ikke solgt sine aksjer.

      1. Jeg er mer interessert i påstanden om at den blir brygget uten omtanke… Jeg kan nemlig bevise at det ikke stemmer!

        1. Det var kanskje litt bryskt sagt av meg, det tar jeg selvkritikk på.

          Men det er skuffende å oppleve at ølet som var fanebærende for innovativ brygging i Norge i begynnelsen av den norske ølrenessansen taper seg på fokus, lengde, konsentrasjon og kompleksitet.

          At dette kan ha noe med fokuset fra brygging til markedsandeler vet jeg ikke noe om. Det kan være tilfeldig.

  4. Frank: Kommentaren virker litt subjektivt og diffus på meg. Eller for å ta igjen på tilsvarende måte, jeg personlig synes Dragonwort Stout er et godt eksempel på et av de nye bryggene til Nøgne som er både innovativ og har høy kompleksitet. For øvrig mener jeg ølet også er svært fokusert, konsentrert og ganske så langt avhengig av måten man heller den ut på!

    Spøk til sides, det er vel ikke så mange andre norske bryggerier som kan vise til tilsvarende variasjon gjennom sine 33 nyheter gjennom 2015? Over halvparten var vel noe i særeste laget (les innovative/kompromissløse) for menigmann og har mottatt blandet respons fra slakt til lovprising. Dette minner iallfall meg lite om et bryggeri som skuffer. Den jo like gjerne være at den IPA’en man fant så spennende og innovativ i 2004 ikke gir det samme inntrykket på en person som har fulgt med på den rivende utvikling vi har opplevd siden den gang.

  5. Her er rekkefølgen om man ser på hvor mange kroner folk har lagt igjen per øl:

    Hansa Sterkøl 7810163
    Erdinger Weissbier 6898376
    Kinn Vestkyst Indiaøl 5734127
    Krönleins Stockholm Fine Festival Beer 5475047
    Nøgne Ø India Pale Ale 4866103
    Kronenbourg 1664 Blanc 4832736
    Ringnes Julebokk 4418898
    Paulaner Hefe-Weissbier 4052878
    Ringnes Extra Gold 3223011
    Singha Lager 2943050

Det er stengt for kommentarer til denne artikkelen.