Gjøkebryggeri søker reir
Det kommer stadig til bryggerier og noen av dem har egentlig ikke noe sted å være. Cervisiam er et av disse og vi tok en prat med karene.

Hvem står bak Cervisiam?

F.v: Pushkin Hama, Shea Martinson, Martin Borander
Pushkin Hama, Shea Martinson, Martin Borander. Vi står selv bak alt.
Når begynte dere å brygge?
Vi begynte å brygge i kjelleren til Martin i starten av 2013, og siden har det bare ballet på seg. Vi var tidlig ute med å være ekstremt nøye på de tekniske sidene av bryggingen, og har til sammen vært gjennom en store mengde leseverdig lektyre om alt fra humle, vann, malt og gjær til bakteriekulturer og andre tilsetninger.
Før vi visste ordet av det, satt vi på 20m2 i en kjellerbod med fire kjøleskap, en Speidel Braumeister og et sammensurium av andre unødvendige dingser. Mange kjenner oss som hjemmebryggeriet «Brewmance» fra denne tiden.
Det hele tok virkelig av med seier i IKT-NM i hjemmebrygging, som resulterte i at vår «Citrus Lager» ble brygget i stor skala hos utestedet Crow bar og bryggeri. Etter dette gikk det slag i slag, og vi innså at ølene våre hadde et kommersielt potensiale.
Hvilket marked satser dere på?
Vi lager uvanlige øl, for vanlige mennesker, og under dette satser vi først og fremst på Vinmonopolet og HORECA, og i andre rekke butikk.
Hva er målet?
Allerede i dag distribuerer vi så langt opp som i Trondheim, og så langt sør som i Kristiansand, samt at vi har et samarbeid med en svensk importør og jobber nå mot å få ølet inn på Systembolaget. Vi forsøker å etablere oss så godt som mulig i vår hjemby Oslo, som absolutt er markedet vi satser hardest på. Her håper vi at vi vil vokse naturlig, og at jungeltelegrafen vil hjelpe oss når vi lager gode øl.
Har dere en klart definert profil?
Vi lager mange øl med høyt alkoholinnhold, mye smak og forskjellige tilsetninger. Vi er alltid ute etter å utfordre dagens stilarter, og kanskje bane vei for noen nye. I tillegg til dette satser vi på en sterk grafisk profil.
Hvilke øl har dere tilgjengelige for tiden?
Per dags dato har vi følgende øl tilgjengelige:
Jungle Juice – DIPA – 8,5% – Lanseres i BU 8. januar. En DIPA som er humlet med massive mengder nelson sauvin, amarillo, citra og mosaic som gir et ekstremt fruktig øl. Maltbasen er lys, lett og crisp. Brygget hos St. Hallvards i Oslo.
Toxic Alevenger – American Pale Ale – 6% – En pale ale humlet med mosaic og citra, med en ekstremt lys maltbase. Dette ølet tilsettes fersken, som gir et spennende og fruktig innslag. Lanseres i BU i mars. Brygget hos St. Hallvards i Oslo.
Satanic Panic – Imperial Stout – 10% – Et mørkt, fyldig øl med smak av sjokolade, kaffe, vanilje og lakris. Alle de gode smakene man ønsker seg i et mørkt øl, men med en fin balanse. Brygget hos Dugge i Sverige. Lanseres i BU 8. januar, og er også tilgjengelig i Gøteborg, Sverige.
Bounty Hunter – Porter – 7,9% – Bounty Hunter er en relativt tørr porter, i amerikansk stil, som har blitt tilsatt rikelig med røstet, flaket kokos i sekundær. Sjokolade, kokos og et lett humlepreg. Brygget hos Søgaards i Danmark.
Tatt på fersken – Belgisk wit – 4,7% og 6% – Tatt på fersken er et øl som kommer i to utgaver. I butikkstyrkeversjonen er den tilsatt fersken, appelsinskall, koriander og kamomille. Lyst, lett, fruktig og middels karbonert. Perfekt for en varm sommerdag i solen. Tilgjengelig hos Vaaland 1889 og Gulating sine butikker over hele landet.
Den har også en storebror i polstyrke, på 6%, som i tillegg til det overstående har fått seg en dose med laktose, vanilje og enda mer fersken. Lanseres i BU i mars.
Begge ølene er brygget hos Austmann i Trondheim.
Salty Surprise – Gose – 4,7% – En gose brygget med salt, koriander, fersken og pasjonsfrukt. Et lyst, lett syrlig, lett salt og ekstremt fruktig øl. Kommer til Gulating sine butikker utover landet, og til utvalgte barer.
Hvorfor falt valget på EGO da dere skulle finne et kontraktsbryggeri?
Når vi først skulle starte opp, var vi i kontakt med flere forskjellige aktører. Men vi tenkte fort at vi burde ta kontakt med noen andre som også var i oppstartsfasen, uten et alt for stort brygghus. Etter noen raske e-poster frem og tilbake, og et lite møte, var vi i gang hos Ego Brygghus. Det ble brygget en batch med Jungle Juice her, før Ego fikk nok med interne anliggende, og siden det har vi reist rundt i Europa. Vi har brygget hos Søgaards Brygghus i Aalborg, Dugges Ale og Porterbryggeri i Sverige, Austmann i Trondheim, St. Hallvards i Oslo og Schouskjelleren Mikrobryggeri i Oslo. Vi har med andre ord vært rundt om kring, og synes det er artig å brygge ølene våre basert på hvor vi mener at de blir best.
Dere har ennå ikke fått satt opp et eget bryggeri. Hvordan er fremdriften i dette arbeidet?
I første rekke prioriterer vi å starte opp et utested, hvor vi kan vise frem våre øl og bygge oss en fanbase og en merkevare. Selve bryggeriet er et mer langsiktig prosjekt, og noe vi kanskje ønsker å se på med en lengere horisont. Hvis alle brikkene faller på plass.
Vi er på utkikk etter et sted litt utenfor dagens «lysløyper» i Oslo, gjerne i områder som Kvadraturen eller Grønland. Vi ønsker å finne et sted på rundt 100m2, som bør være høyt under taket, og gjerne med store glassflater ut mot gaten. Helst lett tilgjengelig med kollektivtransport.
Hvor stort anlegg satser dere på å sette opp?
Hvis vi først skal ha et eget anlegg, blir det ikke mindre enn 2000L. Ellers føler vi at det blir mye arbeid, for liten gevinst.
Har endringene i kronekursen påvirket oppstartsarbeidet?
Mange av ingrediensene må bli kjøpt fra utlandet, som chili, ekstrakter og annet, samt at noe av ølet vårt er produsert i utlandet. Dette gjør jo sitt utsalg, og vi håper jo som alle andre at kronen styrker seg litt.
Hva tenker dere om at det starter opp ett nytt bryggeri nesten hver måned?
Vi synes dette er virkelig kult, og at Norge trenger det. Det er gøy å ha mange kollegaer i denne bransjen, som styrker den norske ølkulturen. Vi ønsker de alle lykke til, og håper på å samarbeide med flest mulig av de.
Hva skal dere gjøre for å skille dere ut fra mengden?
Være flinke til å lage øl som skiller seg fra det som er på markedet i dag, som er kreative, smakfulle, uvanlige og tidvis ekstreme. Samt å benytte en veldig tydelig grafisk profil, som vi har blitt glade i.
Vil vi finne dere på noen av de mange ølfestivalene rundt i landet med det første?
Allerede nå har vi planlagt å dra til Bergen øl og whiskyfestival, Molde Ølfestival, Mungåt Ølfestival, og alle andre som vil ha oss. Vi er også i dialog med noen andre aktører om å starte opp en ølfestival i Oslo, noe vi føler at markedet trenger, men mer om det senere.
Er det annet om gjøkebryggene eller bryggeriet som bør nevnes?
Vår DIPA Jungle Juice som lanseres i BU nå 8. januar ble flasket 20.12. Med andre ord er det enda et øl som føyer seg inn i rekkene med ferske humleøl på polet. Vi skulle gjerne hatt den enda ferskere også, men det var litt vanskelig ettersom denne ikke har vært innmeldt i bestillingsutvalget tidligere.
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer