Finalistene til årets øl er straks klare
6. årgang av Årets øl er en kåring av hvilke av ølene som er lansert siste år som er både gode, spennende og nyskapende. I år er det 25 finalister før vinneren kåres på Bergen Ølfestival.

Interessen blant bryggeriene er stor, og i år har 34 bryggerier meldt på 80 øl som har blitt lansert det siste året. Ølene skal konkurrere i om de er nyskapende, har et bra design – og om de faktisk er gode øl.
Bryggeri | Finalist |
7-Fjell Bryggeri | Alte Hansa Mumme |
Aass bryggeri | Bryggerhuset Session Ginger Beer |
Amundsen Bryggeri | Fear the Reaper |
Berentsens Brygghus AS | Black Bull |
Færder Mikrobryggeri | Classic Lager |
Geiranger Bryggeri | Vikingstøa Pale Ale |
Graff Brygghus | Hefeweizen |
Gulating Bryggeri | Myltr |
Hansa Borg Bryggerier AS | Borg 1016 |
Hubertus bryggeri | Rektor |
Kinn Bryggeri | Svartekari |
Lervig aktiebryggeri as | Lucky Jack Grapefruit Edition |
Lervig aktiebryggeri as | Brewers Reserve Barley Wine 2016 |
Lindheim Ølkompani | Cider Weisse |
Lindheim Ølkompani | Sour Cherry |
Lysefjorden Mikrobryggeri | Vestlandskyss |
Macks Ølbryggeri | Good Girls |
Northern & Co | Flora |
Nøgne Ø Det kompromissløse bryggeri A/S | Nøgne Ø Bahrainer Weisse |
Reins Kloster AS | Reins Kölner |
Ringnes Bryggeri | Ringnes Polaris Kaffebokk 2016 |
Små Vesen | Gygr Amber Ale |
St. Hallvards bryggeri AS | Taffeløl |
Telemark Mikrobryggeri AS | Mørkredd Stout Trondhjem Mikrobryggeri |
Trollbryggeriet AS | Slogen Pilsner |
Etter en innledende runde står vi igjen med 25 finalister, som skal vurderes nøye av årets fagjury. Fagjuryen består av:
- Aase Jacobsen, Apéritif
- Gustav Foseid, Norbrygg
- Joakim Grønli, Brandlab
- Jørn Tore Persen, Øl-akademiet
- Runar Døving, Markedshøyskolen Campus Kristiania
- Steina Killi, Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo
- Ove Haugland Jacobsen, Ølportalen
- Per Øyvind Arnesen, Ølportalen
Ølene vurderes av en fagjury der kriterier som innovativ verdi, visuelt uttrykk (design, emballasje/etikett), PR/markedsføring, markedspotensial og selvsagt smak og typeriktighet vurderes. Kompetanse som markedskommunikasjon, design, produktutvikling, innovasjon og bred ølfaglig ekspertise er hensyntatt i sammensetningen av årets jury.
Felles for ølene er at de alle har det lille ekstra enten i form av ingredienser, historie, design eller bryggefaglig som gjør at de skiller seg ut. Hvert av bryggeriene har kunnet melde på inntil 3 øl som er tilgjengelig på boks eller flaske, og som er lansert mellom 2015-08-01 og 2016-07-31.
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer