Opp, opp, opp!
Vinmonopolets salgstall for 2021 er offentliggjort og trenden er klar.
Fra 2019 til 2020 gikk salget på Vinmonopolet kraftig opp. Totalvolumet økte med hele 39,9%. Korona-pandemien samt kollaps i svenskehandelen var selvsagt en viktig faktor her, men en skal ikke glemme at det har vært en gjennomsnittlig stigning på 0,8% de 10 foregående årene. Med den konstante korona-situasjonen blir stigningen selvsagt ikke like stor fra 2020 til 2021, men den ender tross alt på 2,5%. Noe som er godt over snittet for de foregående årene.
Svakvin, som vil si «vanlig» rødvin og hvitvin, står som vanlig for ca. 80% av Vinmonopolets totale volum. Opp 1,5% i 2021 og opp 41,8% i 2020. Totalt opp 44,0% i korona- tiden.
Brennevin hadde en klar stigning gjennom først del av 2000-tallet, før det, fra en topp i 2011 sank jevnt til 2019. Fra 2019 til 2021 er det et hopp på 40,9%, eller 4 666 000 liter om du foretrekker konkrete tall. Her vil vi tro at reisestopp og med det synkende tax-free salg er hovedfaktoren.
Som en liten kuriositet kan vi nevne at et olympisk svømmebasseng rommer 2 500 000 liter (Wikipedia) og polet dermed har solgt bortimot to basseng brennevin mer i 2021 enn i 2019.
Sterkvin har snudd en lang kontinuerlig nedgang. Vi har tall tilbake til 2001 som viser gjennomsnittlig årlig nedgang på ca. 5%,. Den store knekken kom i 2010 og 2011, da nedgangen var på 7 og 8,7%. Fra 2001 til 2019 sank totalen for sterkvin fra 1 225 000 til 478 000 liter. Med økningen de to siste årene er vi tilbake på omtrent samme nivå som i 2013
Alkoholfritt er ikke uventet den kategorien som øker mest prosentvis. Dette er en trend vi har sett gjennom flere år. Vi antar det her er en sammenheng mellom at flere spennende produkter blir tilgjengelig, både generelt og på polet, og at Vinmonopolet er konkurransedyktige på pris på disse varene.
Øl har steget i rykk og napp gjennom årene etter en liten dipp i 2006. I 2021 ble det solgt 4 ganger så mye øl på Vinmonopolet som i 2007. Under pandemien har volumet økt med 41,4%. Største underkategori i 2021 var «Lys Lager», med 27,2%, mens «India Pale Ale» denne gangen må ta til takke med andreplass (24,5%). De to neste kategoeriene er «Mørk Lager» (8,5%) og «Hveteøl» (7,5%).
I 2010 utgjorde julesalget (november og desember) 50% av årsvolumet. I 2014 var dette nede i 40%. I 2021 var andelen nede i 28%. Dette har skjedd samtidig som volumet har gått kraftig opp og i nov/des 2021 ble det solgt 134% mer øl på polet enn i 2010. For hele året er salget opp 316% fra 2010 til 2021.
Vi kommer selvsagt tilbake med flere detaljer om øl, øl og meira øl, både fra polets salgstall og generelt.
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer