Lofotpils inn på det kinesiske markedet
Lofotpils har, i tillegg til eksport av ølet sitt til Sverige og Finland, nå satt en nål i kartet over landet Kina også.
Daglig leder i Lofotpils, Andreas Thorvardarson, har gjennom 2021 jobbet med Jenniffer Gao Fjerdingen, som er leder i Norsk kinesisk forening og konsultselskapet Huayi International Management AS for å få til avtalen med importøren på andre siden av kloden. Hun fikk ideen etter en fottur i Lofoften hvor de drakk ølet etterpå. «Jeg la merke til den fargerike emballasjen. Med den flotte Lofot naturen rundt oss ga det meg inspirasjon til å ta med meg ølet og omgivelsene til Kina, og la 1,4 milliarder mennesker bli bedre kjent med Lofoten» sier Fjerdingen til Våganavisa.
Avtalen som er undertegnet er en intensjonsavtale som i utgangspunktet skal bety at selskapet skal eksportere et totalvolum på 200.000 til 300.000 liter øl i året. Som blir den største enkeltstående avtalen bryggeriet har.
«Vi har signert en intensjonsavtale hvor dette bygges opp over tid. Så får vi se på utviklingen og om den kanskje kan innbefatte andre asiatiske land også» forteller Thorvardarson til Lofotposten og fortsetter «Jeg er faktisk litt usikker på hvor omfattende den kommer til å bli. Men den er betydelig. Så får vi se hva som skjer videre».
Svolvær-bedriften, som startet bryggingen i 2014 har hatt en voksende kurve på sine produkter og endte 2021 med et godt driftsoverskudd. Avtalen med eksport til Kina er en bonus.
«Vi kan ikke feire på forskudd, vi er nøktern og bevisste på at vi skal levere noe først. Forhåpentligvis kan vi feire med kake når året er omme» avslutter Lofotpils sin daglige leder til Våganavisa.
Lofotpils vil i første omgang rettes inn mot utelivsbransjen som en litt lukseriøs vare som skal løfte interessen for den nord-norske naturen, kulturen og historien, med mål om å leske kinesiske struper. Det første ølet sendes til Kina allerede i løpet av februar
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer