Finalister til Årets Øl 2021
Neste uke går den store matfesten Årets Måltid av stabelen, og da skal annonseres også vinneren av Årets Øl 2021. Denne prisen har blitt den viktigste ølprisen i Norge siden oppstarten av kategorien i 2015, og har tidligere hatt vinnere som Berentsens Brygghus, Nøgne Ø og Drum Brew.
Med øl på matbordet
– Kategoriprisen Årets øl ble etablert i 2015, og det er stor stas å se den betydningen konkurransen har fått hos landets ølprodusenter, sier Kristin Austigard, daglig leder i Det Norske Måltid
– Ved etablering av kategorien satte vi i kriteriene at ølet skulle være inspirert av tradisjonelle teknikker, og inneholde norske ingredienser i størst mulig grad. Tilbakemeldingene fra produsentene var at dette ble begrensende for deltagelse, og vi har de siste årene justert beskrivelsen for kategorien som i år lyder slik: «Årets øl kan brygges med moderne eller tradisjonelle teknikker, og baseres på norske eller importerte råvarer opp til 6,5% alkohol.» Begrensningen på alkoholprosent satte vi siden Det Norske Måltid ønsker å fremme mer øl som kan defineres som «matøl». avslutter Kristin.
Lokal malt i fokus
En av de tre finalistene som håper å ta hjem tittelen fra Stavanger den 3. februar, er Rygr Brygghus fra Klepp. Øyvind Tveit legger ikke skjul på sin stolthet over å ha kommet til finalen med sitt øl Braut Shake IPA.
– Jeg syntes det er helt fantastisk å være i finalen med to andre flotte bryggeri. Ølet inneholder en stor andel Jæren korn & malt, og Bonsak malt, sier bryggmester til Ølportalen.
– Malten er unik i den grad at det ikke er modifisert på samme måte som vanlig malt. Malten blir tatt hånd om for beste kvalitet og ikke en kjemisk modifisert volum vare. Det blir på en måte som druene i vinen kommer fra unike områder. Nå bruker vi korn fra åkrene som vi ser fra bryggeriet året rundt, noe vi mener er med på å gjøre produktet unikt, avslutter Øyvind
En gjenganger i finalen
Kinn Bryggeri vant Årets Øl i 2019 med Rekved nr. 8 Tyttebær, en fatlagret øl lagret med tyttebær. Bryggeriet er i år i finalen med deres nyhet Havblikk som også er en surøl, nemlig en gose med koriander og salt produsert av North Sea Salt Works på Gossen i Møre og Romsdal.
– Det er både veldig stas og en stor anerkjennelse å komme med i finalen i år også. Det er mange dyktige bryggere rundt om kring i landet, så konkurransen er tøff. Vi er veldig fornøgde med Havblikk sjølv, så det var moro at juryen også likte ølet, kommenterer Thomas Hovlandsvåg fra Kinn Bryggeri.
Tropiske Tromsø
Årets mest tropiske øl er Banana Milkshake IPA fra Macks Bryggeri, og representerer en forholdsvis ny ølstil der IPA har fått en tilsetning av laktose for å bygge fylde og sødme i ølet. KAM hos Macks Bryggerier, Ketil Bøe, legger ikke skjul på at dette var en litt banal idè.
– I et marked der mango er sjefen over alle smaker, så tenkte vi at dette må utfordres. Vi heiv oss rundt og brygget det som skulle være vår mest spennende øl på lang tid. Ølet er brygget med banan puré, og laktosepulver for å få milkshake følelsen, sier Ketil
– Kombinasjonen med banan og fruktig humlearoma er med på å lage smaker som overrasker deg til det positive. Vi gikk helt bananas når vi så at vi er en av tre bryggerier som kom videre til finalen i Det Norske Måltid. Vi er utrolig stolte av vår Banana Milkshake IPA, som var ment for å utfordre mangoen, og ikke minst for å skape reaksjoner.
Finalen vil arrangeres digitalt grunnet coronarestriksjoner, og vil være å se på Matkanalen torsdag 3. februar fra klokken 19.30. Der skal det kåres vinnere av 13 kategorier, fra det ypperste blant norske mat- og drikkevareprodusenter.
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer