Bryggeriforeningen deler seg i to, men bare på nett
Bryggeriforeningen (BROD) har valgt å skille foreningens arbeid fra produktinformasjon, og har i den forbindelse også gjort et skifte i den digitale profilen sin. «Gamle Drikkeglede hadde etter hvert utviklet seg til en salig blanding av veldig mye forskjellig innhold. Den framsto rett og slett ganske kaotisk – nettopp fordi den var det» forteller Bryggeriforeningens direktør Erlend Vagnild Fuglum.
Bryggeriforeningens avgjørelse om å lage to forskjellige sider, var for å skille ut foreningens arbeid, med hovedvekt på påvirkning og politikk på bryggeriforeningen.no. De ønsket samtidig en nettside der alt handler om produktene, og ikke om organisasjonen, bransje eller politikk. Her har de beholdt drikkeglede.no. Sidene har uten tvil blitt mer oversiktlige med klare budskap på hvert sitt nettsted.
– Gamle drikkeglede.no hadde etter hvert utviklet seg til en salig blanding av veldig mye forskjellig innhold – det var foreningens nettside for å informere om politikk og organisatoriske ting, det var en side med faktainformasjon om drikkevarer, det var foreningens historie, linker til internasjonale paraplyer, nyheter med ulike relevans for forskjellige deler av publikum, fun facts om stort og smått og med et design som hadde overlevd seg selv. Den framsto rett og slett ganske kaotisk – nettopp fordi den var det. Det var et nettsted som prøvde å fylle mange ulike funksjoner på samme sted, og kommunisere til vidt forskjellige målgrupper, forklarer Erlend Fuglum til Ølportalen.
Nå er det klare linjer mellom de to sidene, det er enklere å finne frem til det man søker etter og begge sidene er lagt på en ny plattform som har tilpasning for bruk av mobil, da den forrige ikke fungerte for universiell utforming.
– Bryggeriforeningen.no ble ferdig og tatt i bruk i fjor som en viktig kanal for oss i forkant av stortingsvalget. Her er målgruppen politikere, media, byråkrater og eksperter – alle som har en interesse for bransjen, bransjeutvikling, rammevilkår med mer, sier BRODs direktør.
Så har de renovert drikkeglede.no og bygd en ny nettside for nyheter, men som også inneholder kunnskaps- og inspirasjonsartikler med lang varighet
– Du kan si at drikkeglede.no heller er den statiske søsteren til facebooksiden «Drikkeglede» der vi deler nyheter og skråblikk for de som har interesse for feltet, fortsetter Fuglum.
Målet er at sidene skal spre inspirasjon, bidra med kunnskap og besvare faktaspørsmål som folk måtte ha om de ulike kategoriene innenfor drikke.
– Vi har tatt med det beste innholdet fra de gamle sidene, men ryddet, rensket og forenklet det og i tillegg bygd ut med en del nytt, herunder har vi fått låne en håndfull veldig gode oppskrifter på «mat og øl» fra Jørn Idar Kvig (Ølportalens redaktør) da det er et viktig mål for foreningen å løfte fram koblingen mat og øl, forteller Bryggeriforendinens direktør før han vil skryte av samarbeidspartneren på design:
– Det var virkelig på tide med en ansiktsløftning uansett, og vi er veldig glade for designhjelpen vi har fått av Bly AS på dette. Vi bruker de samme på design av nettsidene, materiell til bryggeripasset.no, heftet som presenterer de som deltar på juleølpremieren og annet. Jeg har bare godord å dele både om samarbeidet og om resultatene» avslutter Erlend.
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer