Månedens bryggeri – Monkey Brew

Vi har tatt en liten prat med en av gutta bak Monkey Brew i Trondheim, Bjarke Vang. De er et lite håndverksbryggeri som holder til på Nyhavna i Trondheim og hatt store omveltninger på produksjonen de siste par årene. Fra å være et bryggeri som nesten kun selge øl på fat, måtte de i 2020 være et bryggeri som nesten kun solgte øl på boks.

Månedens bryggeri – Monkey Brew

• Når startet dere opp?
Oppstarten var en forvirrende affære, siden vi i grunnen hadde en nesten glidende overgang fra hjemmebryggere til kommersielle bryggere. Det første kommersielle vi gjorde var å starte opp en liten bryggepub, TAPS, i 2015. Derfra lanserte vi også merkevaren Monkey Brew, som i grunnen er den vi brukte som hjemmebryggere også. Derfra begynte vi også med litt gjøkebrygging og salg utenfor puben og flyttet driften av det inn i det selskapet som vi driver i dag. På Nyhavna startet vi opp drift i mai 2019, og i mitt eget hode er det først der jeg regner startskuddet for Monkey Brew som et ordentlig kommersielt bryggeri.

Hvordan finansierte dere oppstarten av bryggeriet og hvem er med på eiersiden?
Oppstarten av TAPS og begynnelsen på gjøkebryggingskarrieren finansierte vi fra egne lommer, som kanskje ikke var så fulle i utgangspunktet, og med veldig mange dugnadstimer. Ikke lenge etter fikk vi med oss styrelederen vår for å være med på å bygge opp Monkey Brew.

Da vi startet opp på Nyhavna, så tok vi oss en slags «crowdfunding»-runde, som egentlig aldri rakk å bli offentlig før vi hadde fulltegnet den. Venner og kjente som er Monkey Brew-entusiaster hadde allerede spyttet inn det vi hadde sett for oss å bruke på oppstarten. Ingen har siden den gang solgt noen aksjer, så selskapet er fortsatt den samme konstellasjonen som startet opp i 2019.

Hvilken kundegruppe ønsker dere primært å treffe med deres produkter?
Altså, vi tilpasser oss jo til en viss grad hva markedet vil ha, men aller helst ønsker vi jo strengt tatt å treffe folk med samme smak i øl som oss. For gjør vi det, så får vi jo lov til å lage de produktene vi brenner for.

• Hva er deres identitet, som gjør at dere skiller dere ut fra andre bryggerier?
Føler vi har en ganske stor bredde i hva vi lager. Det kommer nok også litt av at vi er en stor gjeng ølnerder.

• Hvor kan man få tak i ølet deres?
Vinmonopol, utesteder, spesialforretninger for øl og dagligvarehandel i hovedsak. Vi har også begynt med litt eksport, men det er litt begrenset med volum ennå. Siden basen vår er i Trondheim, så er det nok også det største markedet vårt også. Etter det kommer Oslo og Stavanger.

• Hvor mange ansatte er dere?
Akkurat nå har vi ti ansatte, i litt varierende stillinger.

• Hvor stort er brygghuset deres og hva ligger årlig bryggevolum på?
Brygghuset i seg selv er på 20 hL, med 180 hL fermenteringskapasitet. I fjor produserte vi rundt 115’000 liter, men vi satser på å komme litt over det i år.

• Og dette regner dere med er stort nok fremover?
Vi har noen investeringer underveis som skal utvide kapasiteten vår litt.

• Hvilke øl blir brygget fast?
Darwin, Hoptopia og Siren blir brygget jevnt, men vi har også Jesus og Demon Box som faste tilskudd som kommer en gang iblant.


• Hvordan har den pågående pandemien påvirket driften deres?
Vi gikk fra å nesten bare selge øl på fat, til å nesten bare selge øl på boks over natten. Vår første øl på boks kom i august 2019, så vi hadde bare akkurat kommet i gang med det da vi måtte tilpasse hele driften til bare det.

• Har dere andre prosjekter på gang?
Man har alltids noen andre småprosjekter på vei, men akkurat nå ruger vi vel ikke på noe kjempestort.

• Har dere egen bokslinje? Og leverer dere kun på boks, eller har dere også øl på fat eller flasker?
Vi har betalt for 30% av egen bokslinje. Satser på å betale resten når den er klar i uke 14.

• Har dere noen nye produkter eller eksperimenter på gang, som dere kan dele med våre lesere?
Det er mye spennende som skjer i surølsrommet vårt for tiden. Ellers ligger det litt i vårt segments natur å hele tiden komme med nye ting.

• Hva er målet deres? Nasjonalt eller bare lokalt og hvordan er distribusjonen tenkt?
Målet vårt er i utgangspunktet fortsatt vekst. Enn så lenge føler vi fortsatt at det å bli større lar oss gjøre mer av det vi liker å gjøre.

• Tar der mot publikum på noe vis på bryggeriet?
Vi har ingen serveringsbevilling ennå, men det kan være at det forandrer seg i fremtiden. Vi har derimot et utsalg som er åpent fredag 14:00 – 17:00 og lørdag 12:00 – 16:00.

• Og til slutt: Hva er ditt beste øl og mat tips?
Kanskje et litt kjedelig svar, men personlig er jeg veldig glad i å bruke mixed fermentation-surøl som palate cleanser, og så heller drikke vann ved siden av. Ofte når jeg ser anbefalinger om mattilpasninger hva øl angår, så virker det som det er en forventning om at man kan drikke vann med vin, men hvis det er øl som settes til mat, så skal den på død og liv være det eneste som drikkes til maten.

Skriv en kommentar