Telemark Bryggeri håper å gjenta suksessen

Etter tidenes folkeinvestering i 2021, håper bryggeriet å kopiere suksessen bare et år etter.

Telemark Bryggeri håper å gjenta suksessen

Det var mange som løftet på øyenbrynene når Telemark Bryggeri i fjor slo rekorden til Folkeinvest, og signerte opp over 2000 investorer gjennom folkefinansieringstjenesten. Resultatet var 8,6 millioner kroner inn, og nye medinvestorer med store profiler som OnklP, Alex Rosen og eiendomsmillionæren Petter Øygarden på listen. Nå håper Telemark Bryggeri å gjenta suksessen, når de nå igjen lanserer en ny emisjon gjennom egen plattform.

Skjermdump fra investeritelemark.no

– Vår målsetning er å være et folke-eid norsk bryggeri som er kjent nasjonalt og internasjonalt for å lage kvalitetsprodukter. Våre verdier; samhold, mangfold og vennskap gjennomsyrer alt vi driver med. Vårt mål er å samle de beste folkene innenfor sine områder til å samarbeide om å dyrke kultur og skape et lekent varemerke. “Good people doing great things together”. Gjennom våre tusenvis av medeiere skaper vi et fellesskap og kollektiv som står sammen om Telemark Bryggeri, opplyser bryggeriet i en pressemelding.

Selve bryggeriet har fått store oppgraderinger det siste året, både med nytt tappeanlegg, filtersystem og bokslinje. Alt ligger med andre ord til rette for at de skal kunne møte den forespeilede salgsøkningen, som beskrives i deres egenutviklede investeringsportal, skal komme fra blant annet sentral Europa, USA og Asia. Til dette har de fått med seg et ikke ukjent navn for ølelskere, nemlig Kjetil Jikiun som tidligere var en av de mest kjente ølpersonligheter i Norge gjennom sin rolle som bryggmester og medgründer i Nøgne Ø. Hans erfaring kommer nok godt med i tiden fremover, der han skal blant annet utvikle nye øl i en serie laget i samarbeid med artisten OnklP.

Daglig leder Dag Markus Andreassen. Foto: Alexander Walmann

– Vi er stolte Telemarkinger som ønsker å lage Norges og verdens beste øl. Med vår nye bryggerimester, Kjetil Jikiun, på laget er vi helt sikre på at dette blir en realitet. Vi går fra 2 produkter til 10 produkter nå i mai og har startet opp med å levere på fat til diverse restaurant/bar kunder. Nå skal vi investere i å vokse videre nasjonalt og starter på lanseringen internasjonalt, sier daglig leder Dag Markus Andreassen i samme pressemelding.

Bryggeriet har en tidligere historie, men oppsto i 2018. Siden den gang har bryggeriet levert årsresultater med et minus på 21,9 millioner kroner. Så det er ingen tvil om at mye har blitt investert inn i bryggeriet og områdene rundt, så er spørsmålet om de klarer å tjene penger raskt nok inn til å dekke driften av selskapet før de går tomme for kapital som de selv sier i sine prospekt papirer. Tiden vil vise for det ambisiøse bryggeriet langs elvebredden i Skien.

Skriv en kommentar