En ny definisjon på flytende brød

Fokuset på bærekraft og matsvinn har økt mye det siste tiåret, men det kastes fortsatt 216.100 tonn med mat hvert år. Oslo Brewing og Oda har tatt et lite steg i rett retning, med det nye samarbeidsølet BRØL.

En ny definisjon på flytende brød

Fokuset på bærekraft og matsvinn har økt mye det siste tiåret, men det kastes fortsatt 216.100 tonn med mat hvert år. Av disse kastes det blant annet 40 millioner brød, og selv om noe går til dyrefor så havner det aller meste rett i søppelen. Nå har Oslo Brewing Company laget et helt nytt øl sammen med dagligvarebutikken Oda, med denne utfordringen som bakteppe. De har nemlig laget BRØL, en blonde ale med restebrød fra bakeriet til Oda.

Fra bryggingen av BRØL.

– Brød er en suveren ingrediens i ølproduksjon. Alle som brygger øl bør bidra til å få ned det gigantiske brødsvinnet vi har i Norge. Det krever at de store kjedene og bryggeriene tar bærekraft på alvor, og gjør noe mer enn bare å snakke om det, sier Dimitri Yogaratnami Oslo Brewing Company i en pressemelding.

Det er ikke første gang brød har blitt puttet i øl her til lands, blant annet var det en viktig del av ølet Skalk til Austmann Bryggeri. Men det er første gang en såpass stor aktør som Oda innleder et slikt samarbeid, i en problemstilling som er mer aktuell enn noen gang.

– I Oda er vi glade i å løse problemer. Matsvinn er sløsing og dårlig utnyttelse av naturen vår. Alt snakk om matberedskap og matkrise henger ikke på grep når vi kaster så mye av maten vi produserer. Derfor tenker vi nytt rundt løsninger, sier Oda- sjef Karl Munthe-Kaas.

Ølet er eksklusivt tilgjengelig på Oda, som har blitt en av landets største matbutikker på nett. Og selv om det kun ble brukt 150 brød til produksjonen, er det lov å håpe at det blir flere slike bidrag mot matsvinn i tiden som kommer fremover. Også fra ølbransjen.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke vises